Poznáte to: zásobovacie autá kľučkujú medzi skupinkami turistov a ľuďmi náhliacimi sa do práce, uličky sú zablokované, ničí sa dlažba. S tým sú zároveň spojené emisie škodlivých plynov, hluk, prach, zaberanie miesta. Ešte počas septembrového Európskeho týždňa mobility cyklistická kuriérska služba Švihaj Šuhaj a Aliancia Stará Tržnica predstavili verejnosti nový koncept zásobovania historického centra prostredníctvom nákladných bicyklov (v angličtine cargo bikes).
Služba „Cargo-Bikes“ funguje na jednoduchom princípe. Zásobovacie autá po novom ukončia svoju trasu pri prekladisku, ktorá pre privezený tovar poskytne svoje skladovacie priestory. Odtiaľ už potom distribúciu v rámci pešej zóny zabezpečia šuhaji na tzv. nákladných bicykloch. Historické centrum tak bude odbremenené od výfukových plynov, zvýši sa životnosť dlažby a v neposlednom rade aj bezpečnosť.
Polovica tovaru sa dá prepraviť na nákladnom bicykli
Vo vyspelých západných metropolách je dlhodobým trendom vytláčať automobilovú dopravu z centier miest, kde najviac negatívnych dôsledkov spôsobujú práve nákladné autá zásobujúce rôzne prevádzky. Na prvý pohľad sa zásobovanie bicyklami môže javiť ako krok späť, veď takto sa tovar rozvážal pred 100 rokmi, ale v skutočnosti je to ten najefektívnejší spôsob prepravy tovaru, najmä v centrách miest, kde vzdialenosti nie sú veľké a veľkosť infraštruktúry je obmedzená.
V odborných kruhoch zaoberajúcich sa problematikou urban logistiky sa predpokladá, že zhruba 50% prepráv tovaru je možné realizovať nákladnými bicyklami. Čo sa týka zásobovania prevádzok v peších zónach, predpokladá sa ešte vyšší potenciál. Podobné projekty od tohto roku fungujú napríklad aj v mestách ako Cambridge, Glasgow, Brusel alebo Antverpy.
Od vízie k realite aj v Bratislave
Využívanie nákladných bicyklov na zásobovanie je ďalším krokom k "zelenšej" Bratislave a zdravším podmienkam v meste. Nákladné bicykle sú pripravené odviezť tovar až do váhy 200 kg, rozmerovo je maximum jedna plne naložená europaleta.
V Bratislave je tento koncept tiež uskutočniteľný. V súčasnosti je zásobovanie pešej zóny v Starom meste možné ráno od 6 do 9 h. Realizuje sa zväčša dieselovými dodávkovými autami, ktoré znečisťujú ovzdušie emisiami CO2 a NOx, sú hlučné, svojou váhou aj 2 až 3 tony vážne poškodzujú dlažbu a cesty v centre, ohrozujú chodcov najmä počas letnej turistickej sezóny. Pre zásobovanie v neskoršom čase, využívajú prevádzky rudly, prípadne vozidlá, s celodenným vstupom do pešej zóny. Náhrada existujúceho konceptu zásobovania bicyklami namiesto áut by mohla pomôcť aj existujúcim prevádzkam, ktoré často potrebujú doniesť jednu alebo dve debničky so zeleninou alebo mäsom. V súčasnosti sa tam však autom cez deň nedostanú. Navyše, na prevoz jednej prepravky naozaj hravo vystačí bicykel.
Hlavné mesto, Staré mesto a Švihaj šuhaj nedávno uzatvorili memorandum o spolupráci, ktorého cieľom je pretaviť túto, na slovenské pomery revolučnú, myšlienku na skutočnosť. Výsledkom toho bude nielen zdravšie a bezpečnejšie centrum mesta, ale aj flexibilnejšia a lacnejšia logistika zásobovania tovaru.




Fotografie a podklady: Cyklokuriér Švihaj šuhaj