Premeňme zemeguľu na kopu automobilového šrotu!

Preplnené cesty, tony exhalátov v ovzduší, nezanedbateľné ekologické dôsledky výroby a likvidácie áut, autobazáre na každom rohu, to všetko sú dôsledky enormného nárastu automobilovej dopravy. Aj napriek tomu a za takýchto okolností máme podporovať predaj nových áut? Ak to pôjde takto ďalej, naša zemeguľa sa premení na jednu obrovskú kopu farebného automobilového šrotu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Poprední výrobcovia áut sú v kríze a preto vlády vymýšľajú rôzne spôsoby ako tento sektor zachrániť. Slovenská vláda schválila šrotovné, ktoré má oživiť automobilizmus, ale nikto sa pritom nezamýšľa nad tým, prečo tak vehmentne potrebujeme podporovať práve automobilizmus.

Prečo máme umelo zvyšovať dopyt po autách bez toho, aby sme čo i len trošku rozmýšľali v širšom kontexte? Čo tým získame? Ak by vláda povedala, že tým chce zvýšiť mobilitu ľudí, aby si mohli ľahšie hľadať prácu aj mimo svojho bydliska, aby tým podporili cestovný ruch alebo trebárs aj navštevovanie sa rodín a priateľov, má to svoju logiku. Lenže takto mi podpora predaja automobilov pripadá úplne samoúčelná.

Je mi jasné, že tým ideme zachraňovať ekonomiku a zamestnanosť. Pretože nič iné nám v tejto chvíli neostáva. Plán B neexistuje. A čo keď ľudia už nepotrebujú toľko áut? Rovnakou logikou by sme mohli začať dotovať zo štátnych prostriedkov aj predaj mobilov, kolieskových korčúľ a farebných televízorov. Prečo práve autá? Preto, lebo mnohé krajiny, Slovensko nevynímajú, stavili na automobilizmus všetko a teraz hrajú hru o všetko alebo o nič. A ak nezmenia orientáciu svojej hospodárskej politiky, tak aj všetko prehrajú. Ak by som riadil firmu, ktorá vyrába tovar, po ktorom nie je dopyt, nebudem predsa nezmyselne investovať do znižovania cien a reklamy, ale skôr hľadať nový výrobný program. A tak by to malo byť aj s autami.

Bez áut si flexibilnú dopravu nevieme predstaviť, ale nemali by sme sa orientovať na bezbrehý predaj štvorkolesových miláčikov bez toho, aby sme nehovorili o spotrebe paliva, budovaní kvalitnej dopravnej siete ale aj alternatívnych spôsoboch prepravy, železnicu nevynímajúc. Ak už vládna dotácia, tak prečo nie selektívne pre autá s nízkou spotrebou alebo autá na hybridný pohon? A prečo nie dotácia aj na troj- alebo štvorročné ojazdené autá v dobrom stave a s nízkou spotrebou?

A napokon, neklamme sami seba. Ak vláda doplatí ďalších 500 Eur v prípade, že predajca zníži cenu o 500 Eur, samotní predajcovia na tom vynikajúco zarobia. Veď vieme ako sa robia zľavy. A tak peniaze od štátu ostanú predajcom a nie výrobcom.

Naša spoločnosť stojí na rope a na nej takýmto spôsobom aj padne. Žiadna alternatíva, žiadna dlhodobá vízia. Len neustála podpora nakupovania a zvyšovanie spotreby. Dokedy? Kým na Zemi nezostane ani decimeter kubický ropy a žiadne nerastné bohatstvo?

Michal Feik

Michal Feik

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  259x

Propagujem zdravý životný štýl od ekologickej dopravy až po zdravé potraviny. Chodím po svete s otvorenými očami, hľadám inšpirácie a snažím sa ich pretaviť do bežného života aj u nás. Venujem sa najmä komunikácii s médiami a marketingu. Zoznam autorových rubrík:  Zdravé potravinyKultúraCyklodopravaŽivotné prostredieDopravaNázoryCestovanieSamosprávaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu