Aby bolo jasné – Santa Klaus je jeden veľký omyl. Nazačiatku tohto omylu stojí istý biskup z Myrty, čo hádzal peniazechudobným dievčatám, aby mali za čo svadbu vystrojiť. Potom tu bola legendasvätého Mikuláša, Nikolaja, Nicolausa až mutovaním mien vzniklo to dvojslovie –Santa Klaus. Ako sa však dostal k Vianociam? Veď na Vianoce sa slávi úplneiný sviatok. Že by si niekto chcel zarobiť viac so svojim Mikulášskym kostýmom?Alebo nám Angličania, ktorí v kalendári nemajú mená, závideli nášhočerveného deduška? Možno dostal tlstú podobu, s čiapkou s gongolcom (brmbolcom)namiesto tej biskupskej vrámci amerického babylonského zmätku národov pri kynoženíIndiánov niekedy v stredoveku moderných dejín „Krajiny nekonečnýchmožností“. Každopádne tá výmena čiapky a tie kilá navyše sa mi vôbecnepáčia.
Ešte zaujímavejší je však fakt, že sa stal náhradou zaJežiška. Nechcem teraz vyvracať názory o tom, že vianočné obdarovávanie jezaložené na pohanských rituáloch, a podobné antikresťanské výklady Vianoc.Isté však je, že kresťanské Vianoce s istými pohanskými rituálmi splynuli,nebadane ich asimilovali. No a sú jedným z dvoch najväčších kresťanskýchsviatkov. Náš milý sekulárny boj proti tomuto sviatku sa začal bizarnenahradením Ježiška, ktorý nosí darčeky, Santa Klausom, čo je v podstate tiežkresťanský svätý. Alebo aspoň bol, kým si nenasadil tú čiapku s gongolcom (brmbolcom).S ňou už pôsobil ako milá rozprávková postavička. Ostalo mu akurát to „latinské“Santa pred menom. Ale kto už rieši etymológiu? Kto vôbec tuší, čo to je, žeáno? Podľa mňa je však najvtipnejší vrchol tejto celej antikresťanskejvianočnej propagandistickej pyramídy v Rusku, kde si súdruhovia zo SantaKlausa urobili Deda Mráza. Ani im nevadilo, že je to výmysel prehnitéhokapitalistického Západu. Hlavne, že nebol Santa. (pozn. v Rusku predtýmnosievala darčeky akási dobrá striga)
Santa Klaus sa odvtedy stal fenoménom. Stal sa popkultúrnymsymbolom najznámejšieho amerického výrobcu osviežujúcich nápojov, stal sahrdinom množstva filmov a rozprávok pre deti aj pre celú rodinu a dnesuž hádam vyhral aj boj so svojim klonom - Deduškom Mrázom v jeho sibírskomkráľovstve. Slovom – fenomén.
Minule v televízii istý moderátor dokonca opisovalsvoje zážitky a skúsenosti z vystupovania v tom strašnomprevleku. Vraj už nikdy v živote ho nenahovoria na niečo podobné. Poniekoľkohodinovom rozdávaní darčekov neposlušným deťom, ktoré ho ťahali zabradu, búchali ho do brucha (žiaľ, pri tomto Santa Klausovi na vypchávkach šetrili),kradli mu z vreca darčeky a očividne ním opovrhovali, jedného skoronapichol na vrchol najbližšej jedličky, namiesto betlehemskej hviezdy. Ako savraví – sviatkami pokoja a lásky k agresivite. Odtiaľ ten terminustechnicus Santaklaustrofóbia. Až mi toho moderátora prišlo ľúto.
Na druhej strane – čo si si napiekol, to si aj zjedz! MilýSanta Klaus! Tak!
To mi pripomína, že keď sme boli malí, a niečo zlé smeurobili, hovorilo sa: „Pánbožko ťa potresce!“ No a keďže Ježiško je skorouž ako Pánbožko, tak aj Santa Klausovi by sme mohli povedať: „Tak ti treba –mastný chleba!“
No ale Santa Klaus ako taký za to vlastne ani nemôže. Chudák,veď on bol úplne normálny svätý Mikuláš, pokým ho násilím nenavliekli do tej gongolcovej(brmbolcovej) čapice. Veď on bol vlastne svätý, dobrý, možno až príliš a pretosi ho vybrali ako obetného baránka. Lebo on sa nevedel ani brániť. Apropos! Ktomu to vlastne urobil? Kto z neho urobil ten nenávidený symbol? Kto hovypchal? A kto mu dal tú nemožnú čiapku s gongolcom (brmbolcom)?