Osem tipov, ako neochorieť pred dovolenkou

Osem tipov, ako neochorieť pred dovolenkou
Písmo: A- | A+

Niekedy sa na dovolenku tešíme aj pol roka. Zrazu príde posledných pár dní pred odletom a čo čert nechce, ochorieme. Poradíme vám, ako zmenšiť riziko vzniku takejto situácie.

1. Minimalizujte stres a vyčerpanie z práce

Na dovolenku často vyrazíme práve preto, aby sme aspoň na chvíľu unikli zo zovretia pracovného stresu. Avšak pár týždňov pred odchodom či odletom paradoxne stres narastá kvôli „nestíhaniu“ pred dovolenkou. Tomuto by sme sa mali snažiť vyhnúť, keďže logika stresových hormónov nepustí. Počas náročného obdobia udržiavajú organizmus v chode, ale hneď po vypnutí počas prvých dovolenkových dní sa naša imunita stáva menej odolná a objaví sa choroba. Preto skúsme napríklad relaxovať jógovými cvičeniami, masážou, prechádzkami v prírode alebo meditáciami.

2.  Dostatok kvalitného spánku je základ

O význame spánku pre ľudský organizmus vrátane imunitného systému sme už písali viackrát. Nášmu telu by sme mali dopriať aspoň tých 8 hodín denne. Pritom ešte dôležitejšia než dĺžka spánku je jeho kvalita a zamedzenie ponocovaniu.

3. Ktoré minerály a vitamíny sú pred dovolenkou prospešné

Tri týždne pred odchodom na dovolenku si nasaďme preventívnu kúru pred prechladnutím: zinok, selén a prírodný vitamín C. Zinok je nevyhnutný prvok pre vývoj bielych krviniek, ktoré pomáhajú likvidovať vírusy a baktérie. Aj keď je obsiahnutý v mnohých potravinách, čím je zabezpečený jeho dostatočný príjem v bežnom živote, krátkodobo zvýšenými dávkami zinku v kombinácii so spomínanými dvoma prvkami vzniká pomerne účinná hrádza proti infekciám.

S užívaním selénu je na Slovensku situácia horšia. Príjem tohto antioxidantu v niektorých prípadoch nedosahuje ani polovičné množstvo odporúčané Svetovou zdravotníckou organizáciou. Ako prevenciu môžeme počas 3 týždňov užívať aspoň 200 µg. Pokiaľ ide o vitamín C – ak nemáte závažnejšie zdravotné problémy, nie je potrebné užívať ho v umelých prípravkoch. Radšej si naordinujte každodenné čerstvo odšťavené ovocno-zeleninové šťavy a zeleninové šaláty.

4. Správny pitný režim a čarovný citrón

Osobitne v teplých mesiacoch je nevyhnutné vypiť každý deň aspoň 2 litre čistej nesladenej vody. Keď sa k tomu pridá voda v polievke, čajoch, ovocí a zelenine, dosiahneme odporúčané denné množstvo tekutín (3 litre). Sladené nápoje či kávu do denného príjmu tekutín nerátajme. Ak toto množstvo nieste schopní piť počas bežných dní, skúste to aspoň 3 – 4 týždne pred dovolenkou. Sliznice vo vašich ústach a v nose sa vám odvďačia lepšou obranyschopnosťou. Špeciálnou fintou je do vody pridávať aj trochu čerstvej citrónovej šťavy, ktorá pomáha vyrovnať pH v tele.

5. Detoxikujte sa zeleným čajom

Spravte si v preddovolenkovom období malú detoxikačnú kúru. Odľahčíte ňou organizmus a znížite aj riziko chorôb. Na tento účel je ideálnym nesladený zelený čaj, ktorý nielenže výborne chutí, ale má aj nesporné zdravotné a preventívne účinky. Nápoj je bohatým na antioxidačné polyfenoly, má priaznivý vplyv v boji proti baktériám aj antialergické účinky. Poteší aj vašu črevnú flóru.

6. Prevencia stravovaním

Jedným z najúčinnejších nástrojov zdravotnej prevencie je správne stravovanie. V letnom období všeobecne, ale o to viac v preddovolenkovom období, skúste minimalizovať príjem tučných jedál, červeného mäsa a bieleho cukru. Nahraďte ich zvýšenou konzumáciou sezónneho ovocia a zeleniny, rýb, ako aj ľahších menej tučných jedál. Úžasnou podporou pre vašu imunitu bude doplnenie stravy o pravidelné dávky surového chrenu a cesnaku – minimálne po dobu 2 týždňov pred dovolenkou. Chren si napríklad odšťavte, cesnak zajedajte jabĺčkom či iným ovocím. Obe potraviny sú považované za prírodné antibiotikum.

7. Zafajčené priestory, zlá hygiena a miestnosti plné ľudí sú tabu

Počas dlhšieho či nebodaj pravidelného pobytu v zafajčených priestoroch, dostávajú sliznice dýchacích ciest naozaj zabrať. A hoci v teplejších dňoch je v ovzduší aj medzi ľuďmi menej vírusov, ich množstvo prirodzene narastá tam, kde sa pohybuje veľký počet ľudí. Tieto faktory v kombinácii s pravidelne neumývanými rukami, stresom v práci či slabšou imunitou predstavujú značné zdravotné riziko.

8. Pozor na lietanie

Či už ide o ženy vo vysokom stupni tehotenstva, malé deti, ľudí s ľahkým nachladnutím, astmou alebo srdcovocievnymi problémami, najmä dlhšie trvajúci let môže predstavovať značnú hrozbu. Jeho následky sa môžu prejaviť už do 2 dní pobytu na dovolenke, keď už je situáciu neskoro zachraňovať.

V nedávnom americkom prieskume až 63 % cestujúcich uviedlo, že ochorelo buď pri ceste na dovolenku alebo počas nej. Preto naozaj nie je dobré podceňovať dovolenkovú prevenciu vrátane cestovného poistenia, očkovania a kvalitného zloženia lekárničky.


Skryť Zatvoriť reklamu