Ako som skrotil stieračový cyklovač.

Rodičia sa kedysi pred rokom 1989 plesli po vrecku, dali vtedy bežný a nutný úplatok a stali sa hrdými a šťastnými majiteľmi krásnej nedostatkovej Škody 120 L. Po niekoľkých medových týždňoch šoférskej idyly sa však začali objavovať prvé nedostatky tohto luxusného vozidla a vytúženého sna širokých ľudových más. Jedným z nich bola neexistencia cyklovača na stieračoch a z toho vyplývajúca nepohodlná jazda pri slabom mrholení. Vzhľadom na neexistenciu voľne dostupných cyklovačov v predajniach Mototechny alebo v autoservisoch problém vyzeral zdanlivo neriešiteľný. A vtedy som zasiahol ja a ponúkol som svoje v prvom ročníku vysokej školy na skúške čerstvo získané skúsenosti z teórie elektriny a magnetizmu pretaviť do praxe montážou amatérskeho cyklovača.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Bol som len prakticky nepoužiteľný teoretik, ale kamarát študoval elektrotechniku a postavil mi podľa schémy z Amatérskeho rádia nádherný stieračový cyklovač. Dodal mi k nemu i podrobný popis, ako a kam ho v aute zapojiť a prorocky mi zaželal veľa úspechov pri jeho montáži. Netušil, ako veľmi ich budem v súboji s jeho cyklovačom potrebovať.

  Vyzbrojený jeho dopisom s montážnym návodom, sadou skrutkovačov, pájkovačkou a analógovým avometom zakúpeným v bazáre za dvojmesačné prospechové štipendium (pre pamätníkov to bola DU-10) som sa pustil do náročnej práce, ktorou som chcel rodičom dokázať, že ich investícia do môjho vzdelania nebola zbytočná a už začína prinášať zaslúžené ovocie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  V návode bolo napísané, že mám odpojiť brzdiaci dobehový kontakt na motore stieračov a cyklovač mám zapojiť do poistkovej svorkovnice na žltý a červený drôt v pozícii 4 a 6. Pokyn bol úplne jednoznačný a nedalo sa mu neporozumieť, jediný problém bol v tom, že na týchto pozíciách boli vo svorkovnici úplne iné farby drôtov.

  Pripojil som teda cyklovač najskôr na pozície 4 a 6 - neudialo sa vôbec nič. Nestrácajúc nádej som pripojil teda cyklovač na jediný žltý a červený drôt v poistkovej skrinke - a ostrekovač predných skiel začal cyklicky pracovať a kropiť ich. Otec však pre toto netradičné riešenie, aké nemajú vo výbave ani tie najluxusnejšie autá svetoznámych značiek, neprejavil absolútne žiadne nadšenie.

SkryťVypnúť reklamu

  Metódou pokusov a omylov som po mnohých opakovaných montážnych pokusoch, pri ktorých sa cyklicky zapínali parkovacie, stretávacie i diaľkové svetlá, blikali smerovky, štartoval motor a prerušovane vyhrával klaksón (a to všetko s nastaviteľnou dĺžkou intervalu opakovania procesu) konečne našiel tie správne drôty na správnych pozíciách a uviedol cyklovač do ostrej prevádzky. Bol skutočne najvyšší čas - otec potreboval niekam ísť a v túžobnom očakávaní pohodlnej jazdy s fungujúcim cyklovačom v mrholení stál po celý čas nervózne a nedočkavo nado mnou, dívajúc sa pritom významne na hodinky.

  Keď zadné svetlá nášho nového tátoša s inštalovaným plnohodnotným cyklovačom konečne zmizli v diaľke v daždivom opare, hrdo som sa vztýčil s vedomím, ako som to len dobre dokázal a stal sa konečne plnoprávnym a platným členom našej spoločnej domácnosti. Moja radosť bola ale predčasná. Už o desať minút sa auto s rozčúleným otcom vrátilo. Ukázalo sa, že cyklovač po zapnutí síce správne cykluje, ale po 3 - 4 cykloch sa stierače naplno rozbehnú, žijú si svojim vlastným životom absolútne nezávislým od vypínača a nijako sa nedajú zastaviť. Pomôže iba brutálne vypnutie motora.

SkryťVypnúť reklamu

  S využitím svojich vedomostí z autoškoly som hravo diagnostikoval príčinu - autobatéria má napätie 12 V, ale alternátor ju dobíja 16 V. A keďže brzdiaci dobehový kontakt motorčeku stieračov je odpojený (odpor nekonečno ohmov) a roztočený motorček teda nemá čo zabrzdiť, vyšším napätím rýchlejšie roztočený motorček stieračov prebehne zotrvačnosťou celú dobehovú polohu, v ktorej nie je napájaný, nezastaví sa a po obnovení napájania sa roztočí znovu.

  Pripojil som teda opäť dobehový kontakt (odpor nula ohmov) na pôvodné miesto, zapol stierače, v skrinke s poistkami niečo cvaklo, zadymilo sa z nej a ručička ampérmetru na najvyššom (6 ampérovom) rozsahu sa láskyplne ovinula okolo zarážacieho kolíka.

SkryťVypnúť reklamu

  Na môj návrh prepojiť dobehový kontakt cez otočný potenciometer a po serióznom vedeckom výskume dosiahnuť správnu hodnotu jeho odporu niekde medzi nula a nekonečno ohmov otec vôbec pozitívne nezareagoval. Všetko som musel okamžite uviesť do pôvodného stavu a zneuctený cyklovač dodnes odpočíva v pokoji zapadnutý prachom na polici v garáži. Ale získal som cennú skúsenosť ešte dávno pred zverejnením Murphyho zákonov, že všetko, čo sa môže pokaziť, sa i pokazí a ak sa niečo nepodarí zapojiť tromi spôsobmi, tak spoľahlivo zlyhá aj ten štvrtý. Neviem presne, ako sa Murphy o mojom súboji s cyklovačom dozvedel a následne mnou objavené zákony vo forme Murphyho zákonov publikoval, ale autorské práva jeho prvého zákona by rozhodne mali patriť môjmu spoluautorovi - amatérskemu cyklovaču a mne.

Ján Sýkora

Ján Sýkora

Bloger 
  • Počet článkov:  73
  •  | 
  • Páči sa:  19x

Bežný občan so zmyslom pre humor. Zoznam autorových rubrík:  VojenskéPolicajnéRuskéZo života

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

152 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

325 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu