
Optimálne fungujúci rezort školstva, tým že je napojený na všetky ostatné profesie, môže mať pozitívny multiplikačný efekt ako málo ktorý iný rezort. Zo splnenia požiadaviek učiteliek nebudú mať prospech iba ony, ale aj ich žiaci a študenti a cez nich celý štát. Súčasné búrlivé dianie v školstve je šancou, ktorá, ak ju správne pochopíme, nám umožní pretaviť kreatívnu energiu uvoľnenú učiteľmi a študentmi na silu schopnú transformovať kľúčovú oblasť nasej spoločnosti.
Spomíname často fínske školstvo, ktoré celosvetovo dosahuje najlepšie výsledky. Trochu však zabúdame (alebo málo zdôrazňujeme), že na začiatku jeho úspechu bola široká zhoda fínskej spoločnosti na určitom modely, ktorý s úspechom realizujú, a, v prvom rade, zhoda na tom, že školstvo je prioritou, do ktorej sa oplatí investovať. U nás poriadna diskusia o tom čo je pre slovenské školstvo najvhodnejšie ani len nezačala. Obávam sa, že bez nej a bez širokého konsenzu na tom, že školstvo je našou prioritou, budú všetky snahy odsúdené na neúspech. Prax, že každá nová vláda narýchlo pozliepa nejakú "reformu", aby ju stihla spustiť skôr než nastúpi ďalšia vláda, ktorá zase narýchlo pozliepa svoje skvelé (často úplne odlišné) nápadymusí skončiť.
Nehovorme iba o platoch. Otvorme vážnu diskusiu o tom, ako pozdvihnúť slovenské školstvo na kvalitatívne vyššiu úroveň. V nej musia mat dôležité slovo nie len učitelia, odborníci a úradníci ministerstva, ale aj študenti (ktorým by malo najviac záležať na svojom vzdelaní) a ich rodičia (ktorým najviac záleží na budúcnosti svojich detí) ako aj široká verejnosť. Hovorme o tom:
- ako chceme vychovávať deti a čo z nich chceme vychovať
- ako premeniť inštitúcie, ktoré v súčasnosti iba buzerujú učiteľov na inštitúcie, ktoré im pomáhajú v skvalitnení učenia
- ako byrokracia dusí kreativitu a motiváciu učiteľov
- prečo nie sme schopní zabezpečiť dostatok asistentov pre integrovaných žiakov so špeciálnymi potrebami a rómskych asistentov pre rómske deti, aby inkluzívne vzdelávanie nebolo iba deklarovaným ideálom ale reálnou skúsenosťou
- prečo nové učebnice sú často menej kvalitné ako tie staré (ak vôbec sú)
- prečo sa nezmyselne strácajú peniaze na ministerstve školstva
- či potrebujeme drahý systém kreditových školení, ktoré učiteľom často neprinášajú žiaden osoh (okrem samotných kreditov)
- kedy bude na školách dostatok kvalitných počítačov, CD prehrávačov, premietačiek, alebo hoci obyčajných papierov do kopírok
- či pedagogické fakulty produkujú dostatočne kvalitných učiteľov
- čo urobiť s rastúcim počtom vysokých škôl a ich klesajúcou kvalitou
- a o mnohých ďalších dôležitých témach...
A hovorme aj o platoch učiteľov. Pretože akákoľvek diskusia o skvalitnení školstva nemôže obísť ten najpodstatnejší činiteľ, ktorý najviac ovplyvňuje úroveň vzdelania. Môžeme vymyslieť akokoľvek dobrý systém, vzdelanie našich detí bude iba také dobré akí kvalitní budú ich učitelia. A kvalitných učiteľov treba kvalitne zaplatiť. Ak má byť školstvo kvalitné, treba ho celé kvalitne financovať. Otázka školstva sa jednoducho od otázky peňazí oddeliť nedá.
Rôzni aktéri budú mať na mnohé otázky rôzne názory. V otvorenej a serióznej diskusií sa však postupne vykryštalizujú prístupy podložené silnejšími argumentmi a ktoré získajú podporu väčšiny. Najprv však musíme túto tému otvoriť ako závažný problém, ktorý sa týka celej spoločnosti a ktorý rozhodne o tom či Slovensko dobehne najvyspelejšie štáty EÚ, alebo bude čoraz viac zaostávať. Z lacnej (a čoraz menej kvalitnej) pracovnej sily a nízkych daní sa večne ťažiť nedá, zo vzdelania áno. Nasledujme príklad Fínska nie v tom, že do našich odlišných podmienok do bodky skopírujeme jeho systém, ale v tom, že sa rozhodneme spraviť z našich ľudí a ich vzdelania ten najcennejší kapitál a že budeme hľadať zhodu na najoptimálnejšom spôsobe ako to dosiahnuť.
Hoci niektoré opatrenia bude možné prijať relatívne rýchlo, žiadna zásadná reforma nemôže byť urobená zbrklo a bez konsenzu aspoň podstatnej časti spoločnosti. Ale ak chceme mať o desať, pätnásť rokov viditeľné pozitívne výsledky, musíme s tým začať dnes. Nečakajme, že to spraví vláda. Dajme tejto téme najvyššiu dôležitosť my: rodičia, študenti, učitelia, vedci, umelci, lekári, právnici, manažéri, duševne i manuálne pracujúci, podnikatelia i zamestnanci. Spravme túto tému najvyššou prioritou my, občania Slovenskej republiky, a vláda aj parlament nás budú (musieť) nasledovať. A uvidíte, že nájdu aj peniaze.
Politici môžu niekoľko týždňov ignorovať volanie učiteliek, ale nemôže ignorovať volanie celej spoločnosti. Toto nie je téma, pri ktorej si môžeme dovoliť hrať sa na pravicu a ľavicu, priaznivcov koalície či opozície. Toto je šanca, ktorú ak nevyužijeme, prídeme na veľmi dlhý čas o možnosť urobiť niečo podstatné pre skvalitnenie školstva na Slovensku. Učiteľky to možno zvládnu aj samé, ale s podporou celej spoločnosti budú mať väčšiu istotu a pôjde to rýchlejšie. Ich boj je aj vašim bojom, ich prehra bude aj vašou prehrou a ich úspech aj vašim úspechom.
Začať môžete napríklad podporou otvoreného listu učiteliek a učiteľov.