Kedy bude školstvo najvyššou prioritou?

Štrajk a protesty pracovníčok školstva nastolili otázku vzdelávacieho systému na Slovensku dosial nevídaným spôsobom. Na rozdiel od predchádzajúcich diskusií (napríklad o spoplatnení vysokoškolského štúdia alebo o Mikolajovej školskej reforme), tá súčasná je nastoľovaná samotnými učiteľkami, takpovediac zdola. A hoci časť verejnosti ju vníma ako otázku ich platov, tí ktorí počúvajú pozorne, si všimli, že učiteľky poukazujú na mnohé iné nedostatky v spôsobe akým funguje školstvo a žiadajú zlepšenie celého vzdelávacieho systému.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu
(zdroj: Foto: Hana Fábry)

Optimálne fungujúci rezort školstva, tým že je napojený na všetky ostatné profesie, môže mať pozitívny multiplikačný efekt ako málo ktorý iný rezort. Zo splnenia požiadaviek učiteliek nebudú mať prospech iba ony, ale aj ich žiaci a študenti a cez nich celý štát. Súčasné búrlivé dianie v školstve je šancou, ktorá, ak ju správne pochopíme, nám umožní pretaviť kreatívnu energiu uvoľnenú učiteľmi a študentmi na silu schopnú transformovať kľúčovú oblasť nasej spoločnosti.

Spomíname často fínske školstvo, ktoré celosvetovo dosahuje najlepšie výsledky. Trochu však zabúdame (alebo málo zdôrazňujeme), že na začiatku jeho úspechu bola široká zhoda fínskej spoločnosti na určitom modely, ktorý s úspechom realizujú, a, v prvom rade, zhoda na tom, že školstvo je prioritou, do ktorej sa oplatí investovať. U nás poriadna diskusia o tom čo je pre slovenské školstvo najvhodnejšie ani len nezačala. Obávam sa, že bez nej a bez širokého konsenzu na tom, že školstvo je našou prioritou, budú všetky snahy odsúdené na neúspech. Prax, že každá nová vláda narýchlo pozliepa nejakú "reformu", aby ju stihla spustiť skôr než nastúpi ďalšia vláda, ktorá zase narýchlo pozliepa svoje skvelé (často úplne odlišné) nápadymusí skončiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nehovorme iba o platoch. Otvorme vážnu diskusiu o tom, ako pozdvihnúť slovenské školstvo na kvalitatívne vyššiu úroveň. V nej musia mat dôležité slovo nie len učitelia, odborníci a úradníci ministerstva, ale aj študenti (ktorým by malo najviac záležať na svojom vzdelaní) a ich rodičia (ktorým najviac záleží na budúcnosti svojich detí) ako aj široká verejnosť. Hovorme o tom:

- ako chceme vychovávať deti a čo z nich chceme vychovať

- ako premeniť inštitúcie, ktoré v súčasnosti iba buzerujú učiteľov na inštitúcie, ktoré im pomáhajú v skvalitnení učenia

- ako byrokracia dusí kreativitu a motiváciu učiteľov

SkryťVypnúť reklamu

- prečo nie sme schopní zabezpečiť dostatok asistentov pre integrovaných žiakov so špeciálnymi potrebami a rómskych asistentov pre rómske deti, aby inkluzívne vzdelávanie nebolo iba deklarovaným ideálom ale reálnou skúsenosťou

- prečo nové učebnice sú často menej kvalitné ako tie staré (ak vôbec sú)

- prečo sa nezmyselne strácajú peniaze na ministerstve školstva

- či potrebujeme drahý systém kreditových školení, ktoré učiteľom často neprinášajú žiaden osoh (okrem samotných kreditov)

- kedy bude na školách dostatok kvalitných počítačov, CD prehrávačov, premietačiek, alebo hoci obyčajných papierov do kopírok

SkryťVypnúť reklamu

- či pedagogické fakulty produkujú dostatočne kvalitných učiteľov

- čo urobiť s rastúcim počtom vysokých škôl a ich klesajúcou kvalitou

- a o mnohých ďalších dôležitých témach...

A hovorme aj o platoch učiteľov. Pretože akákoľvek diskusia o skvalitnení školstva nemôže obísť ten najpodstatnejší činiteľ, ktorý najviac ovplyvňuje úroveň vzdelania. Môžeme vymyslieť akokoľvek dobrý systém, vzdelanie našich detí bude iba také dobré akí kvalitní budú ich učitelia. A kvalitných učiteľov treba kvalitne zaplatiť. Ak má byť školstvo kvalitné, treba ho celé kvalitne financovať. Otázka školstva sa jednoducho od otázky peňazí oddeliť nedá.

SkryťVypnúť reklamu

Rôzni aktéri budú mať na mnohé otázky rôzne názory. V otvorenej a serióznej diskusií sa však postupne vykryštalizujú prístupy podložené silnejšími argumentmi a ktoré získajú podporu väčšiny. Najprv však musíme túto tému otvoriť ako závažný problém, ktorý sa týka celej spoločnosti a ktorý rozhodne o tom či Slovensko dobehne najvyspelejšie štáty EÚ, alebo bude čoraz viac zaostávať. Z lacnej (a čoraz menej kvalitnej) pracovnej sily a nízkych daní sa večne ťažiť nedá, zo vzdelania áno. Nasledujme príklad Fínska nie v tom, že do našich odlišných podmienok do bodky skopírujeme jeho systém, ale v tom, že sa rozhodneme spraviť z našich ľudí a ich vzdelania ten najcennejší kapitál a že budeme hľadať zhodu na najoptimálnejšom spôsobe ako to dosiahnuť.

Hoci niektoré opatrenia bude možné prijať relatívne rýchlo, žiadna zásadná reforma nemôže byť urobená zbrklo a bez konsenzu aspoň podstatnej časti spoločnosti. Ale ak chceme mať o desať, pätnásť rokov viditeľné pozitívne výsledky, musíme s tým začať dnes. Nečakajme, že to spraví vláda. Dajme tejto téme najvyššiu dôležitosť my: rodičia, študenti, učitelia, vedci, umelci, lekári, právnici, manažéri, duševne i manuálne pracujúci, podnikatelia i zamestnanci. Spravme túto tému najvyššou prioritou my, občania Slovenskej republiky, a vláda aj parlament nás budú (musieť) nasledovať. A uvidíte, že nájdu aj peniaze.

Politici môžu niekoľko týždňov ignorovať volanie učiteliek, ale nemôže ignorovať volanie celej spoločnosti. Toto nie je téma, pri ktorej si môžeme dovoliť hrať sa na pravicu a ľavicu, priaznivcov koalície či opozície. Toto je šanca, ktorú ak nevyužijeme, prídeme na veľmi dlhý čas o možnosť urobiť niečo podstatné pre skvalitnenie školstva na Slovensku. Učiteľky to možno zvládnu aj samé, ale s podporou celej spoločnosti budú mať väčšiu istotu a pôjde to rýchlejšie. Ich boj je aj vašim bojom, ich prehra bude aj vašou prehrou a ich úspech aj vašim úspechom.

Začať môžete napríklad podporou otvoreného listu učiteliek a učiteľov.

Kamil Kandalaft

Kamil Kandalaft

Bloger 
  • Počet článkov:  173
  •  | 
  • Páči sa:  11x

Čo som? Slovák, Arab, Maďar, Palestínčan či Izraelčan? Odpoveď je jednoduchá. Som človek. Kto je viac?! Zoznam autorových rubrík:  PolitikaNáboženstvoMyšlienkySúkromnéZaujimavé všeličo

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu