Reforma či postprotireformačná mentalita

Po podpísaní dokumentu o teórii ospravodlivenia medzi zástupcami katolíkov (za Pápežskú radu pre jednotu kresťanov dnes už zosnulý kardinál Cassidy) a nemeckých protestantov v októbri 1998 teologické dôvody rozdelenia takmer pominuli.

Písmo: A- | A+
Pod "nesprávnou" hviezdou...?
Pod "nesprávnou" hviezdou...? (zdroj: -mk-)

Obidve strany priznali svoje limity a hodnoty i oprávnenosť pozície zastupovanej tou či onou stranou pred 470 rokmi. Dôvody rozdelenia sa v ekumenickom hnutí trvalo označujú skôr za politické ako teologické. Problémom je oddelený vývoj tradícií po 16. storočí, ktoré spoločenstvá od seba vzdialil a inštitucionálne "znovuzjednotenie" zrejme znemožnil.

Kresťanstvo - hlboké korene, rozvetvená koruna

Kresťanstvo však nikdy nebolo jednotné, už od počiatku malo v sebe postulát pluralizmu zakódované v jeruzalemskom prístupe Petrových a Jakubových obcí a Pavlovských spoločenstiev. Jestvovali kresťania zo židovstva hovoriaci aramejsky, kresťania z helenizmu, helenizovaní Židia z diaspory hovoriaci prevažne po grécky s pluralitou prístupov k interpretácii Biblie (alexandrijská a antiochijská škola...ako hlavne interpretačné strediská) i k liturgii. Všetko bolo v medziach veľmi pružného prístupu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zodpovedá tomu dnes možno Svetová rada cirkví (WCC) s jej federalistickým združením kresťanských cirkvi. Jej členmi sú všetky relevantné kresťanské cirkvi okrem rímskokatolíckej cirkvi, ktorá stále stelesňuje cez Vatikán myšlienku cézaropapizmu, všade inde aspoň teoreticky už opustenú. Politicky je preto pre rímskokatolícku cirkev neprijateľné reflektovať kontinuitu vývoja vlastnej teológie a odmietnuť vlastný teologický eklektický prístup k tradícii. Dnešné rímskokatolícke inštitúcie by po takejto reinterpretácii museli prejsť esenciálnymi zmenami, ktoré by istému vnímaniu sakramentalizmu v katolicizme mohli spôsobiť dosť veľkú a ireverzibilnú ranu. Túto zodpovednosť v rímskej cirkvi nikto na seba nechce zobrať.

SkryťVypnúť reklamu

Zodpovednosť či strach z kúzelníkov moci

Magické vnímanie náboženstva ako očistného mechanizmu zbavujúce človeka osobnej zodpovednosti, kde katechéza a učenie ustúpilo ritualizmu je veľmi rozšírené. Klerikalizmus kléru i pasívny klerikalizmus laikov, ktorý si svoj život viery nevedia predstaviť bez náboženských profesionálov je kruhom, z ktorého sa nedá vyjsť inak ako cez reformu. Reformácia načrtla jej smer. Životaschopný a legitímny.

Právo a povinnosť vlastnej cesty

Cesta k Bohu i jeho úcte je rôzna a každý človek môže hľadať a je i povinný nájsť taký spôsob života viery, ktorý ho privedie k zodpovednému a zrelému postoju vo vzťahu k svetu a k všetkým ľuďom. Nielen k vlastnej denominácii a jej mocenskej špičke.Kto hovorí v Ježišovom mene, nebude tak ľahko hovoriť proti nemu. A tí, ktorí pozdravujú len vlastných pochlebovačov, sú svojim postojom podobní sprisahaneckým prístupom tých, čo tiež pozdravujú len svojich komplicov. Ako to inými slovami už ktosi kedysi dávno povedal.

Miroslav Kocúr

Miroslav Kocúr

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  248
  •  | 
  • Páči sa:  2 864x

Som pedagóg, manažér a teológ mimo cirkevnej služby. Aktívny občan. Od roku 1995 som aktivny ako učiteľ ZŠ, SŠ či VŠ a manažér vo svete formálneho aj neformálneho vzdelávania, NGO a podnikania. Od roku 1995 do roku 2003 som pôsobil v pastoračnej službe na Slovensku aj v zahraničí ako rímskokatolícky kňaz. Mám dve krásne a zdravé dcéry a jednu manželku. Som zakladajúcim členom PS a odborníkom pre vzdelávanie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosťTodayWEEKTheology TodayMK WeeklyScripturesListáreňNechceme sa prizeraťOral HistoryZo školských lavícEpigramiáda

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,070 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

139 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu