
Zdravý rozum nezaváži
Márne sa snažím pochopiť cenovú politiku dominantného českého aj slovenského vlakového prepravcu. Kým pri slovenskej Železničnej spoločnosti už obvykle rátam s najhoršími scenármi a ani sa nepozastavujem nad tým, čo nie je logické, České dráhy som až donedávna považoval za pokrokovejšie, aspoň pokiaľ ide o pomer cena/kvalita/prístup. Po poslednej skúsenosti však pochybujem, či ešte niekto vo vedení ČD používa zdravý rozum.
Posúďte sami - České dráhy ponúkajú špeciálne tzv. traťové cestovné lístky na určitý úsek. Podobná prax ako u nás. Pokiaľ napríklad denne dochádzate z Pardubíc do Prahy kvôli práci alebo štúdiu, možete si kúpiť špeciálne zvýhodnený lístok na mesiac, štvrťrok alebo na celý rok. Lístok vám bude síce platiť iba na tento jeden úsek, ale aspoň bude cenovo zvýhodnený. Teda teoreticky. Prakticky, pokiaľ by ste pristúpili na túto hru, v konečnom dosledku zaplatíte za lístok oveľa viac, než keby ste si kúpili celosieťový lístok na všetky trate.
Neznalosť cien neospravedlňuje
Skúsme konkrétne - napríklad na príklade úseku Praha - Pardubice. Za štvrťročný lístok na tomto úseku zaplatíte necelých 10 000 Kč. Študenti majú nárok na zľavu vo výške 25% takže za trojmesačný lístok zaplatia približne 7 500 Kč. Cena platí LEN pre druhú vozňovú triedu.
A teraz pozor - ročný celosieťový lístok na všetky trate Českých drah stojí 21 000 Kč. Bez obmedzenia veku, bez ohľadu na status cestujúceho. A pre všetky vozňové triedy!
Takže spočítajme si to ešte raz - štvrťročný lístok na úsek Praha - Pardubice vyjde na 10 000 Kč, to znamená 40 000 Kč na jeden kalendárny rok (so študentskou zľavou 30 000 Kč). Celoročný lístok bez obmedzenia na celú sieť Českých drah vyjde na 21 000 Kč tiež na jeden rok. Takže keď zaplatíte 21 tisíc, môžete si cestovať bez obmedzení prvou triedou kamkoľvek a kedykoľvek celý rok. Za 30-40 tisíc sa môžete prevážať akúrat medzi dvomi mestami a len druhou triedou.
Aj vám tu niečo nesedí? Alebo sa vám tiež zdá, že České dráhy robia zo zákazníkov hlupákov?