Zmiznú Kúty z medzinárodnej železničnej mapy?

Železničná spoločnosť pripravila pre svojich zákazníkov od nového cestovného poriadku „rýchlejšie“ Pendolino. Presnejšie, jediný rýchlovlak na slovenských koľajniciach už nezastaví v pohraničnej stanici Kúty, ako je tomu zvykom pri všetkých ostatných medzinárodných spojoch. Aj keď si túto zmenu vyžiadali pravdepodobne České dráhy, cesta vlakom sa tým neskráti. A cestujúci budú musieť oželieť aj ďalší ranný spoj, ktorým sa dalo dostať do Prahy – napríklad z Kútov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (63)
Ilustracne foto www.filiweb.cz.
Ilustracne foto www.filiweb.cz. 

Aj keď je stanica Kúty na prvý pohľad málo významná, v minulosti fungovala ako pohraničný prechodový bod medzi Slovenskou a Českou republikou. Zastavujú tu všetky medzinárodné rýchliky, EuroCity vlaky, po novom aj vlaky EuroNight a ďalšie spoje medzi obomi krajinami, a túto tradíciu sa podarilo zachovať aj po vstupe do Schengenského priestoru a „zániku“ vnútorných hraníc EÚ. Jediný medzinárodný spoj, ktorý v Kútoch nezastavuje, je SuperCity Pendolino. Český rýchlovlak, ktorý brázdi železnice na dvoch spojoch denne medzi Prahou a Bratislavou, podľa tradície zastavoval nielen vo veľkých mestách ako sú Pardubice a Brno, ale práve aj v Břeclavi a Kútoch.

Nepodarilo sa mi nájsť oficiálne zdôvodnenie vynechania tejto stanice z programu Pendolina. Zachytil som len vyjadrenie hovorcu Železničnej spoločnosti v televízii, ktoré sa mi napriek snahe nepodarilo spätne nájsť. Nemôžem sa však zbaviť dojmu, že Kúty boli obetované čisto z marketingových dôvodov, aby Železničná spoločnosť SK a České dráhy ukázali svetu, že Pendolino dokáže na našich tratiach prejsť vzdialenosť medzi Bratislavou a Prahou za MENEJ ako štyri hodiny. Realita je však úplne iná – cestoval som Pendolinom pred a aj po začiatku platnosti nového cestovného poriadku, a vlak mal v mnohých prípadoch citeľné meškanie kvôli prebiehajúcim rekonštrukčným prácam v niektorých úsekoch trate.

Potiaľ by to bolo v poriadku. Keď sa však pozrieme na nový cestovný poriadok, zistíme, že oficiálny cestovný čas Pendolina sa neskrátil, ale naopak predĺžil, tak ako sa kvôli rekonštrukčným prácam predĺžili aj časy ostatných EuroCity vlakov. Podľa pôvodného cestovného poriadku vychádzal ranný spoj z Bratislavy o 5:42, v Prahe končil o 9:32. Celková trasa 396 km, oficiálny čas 3 hodiny 50 minút. Doba zastavenia v stanici Kúty – 2 minúty.

Podľa nového cestovného poriadku vychádza Pendolino z Bratislavy ráno o 5:39, príchod do Prahy je o 9:35. Dĺžka trasy zostala rovnaká, oficiálny čas sa zvýšil na 3 hodiny 56 minút.

A práve tu sa stráca logika vyňatia stanice Kúty z grafikonu. Napriek tomu, že cesta vlaku by sa mala teoreticky skrátiť o dve minúty, tak naopak sa o šesť minút predĺžila. Keby stanica Kúty v grafikone zostala, ešte stále by sa Pendolino vošlo pod 4 hodiny – oficiálne. Cestovný čas väčšiny EC vlakov medzi Prahou a Bratislavou bol v predchádzajúcom grafikone približne 4 hodiny a 5 minút. Pendolino nedosiahlo časovú úsporu preto, že by išlo rýchlejšie, ale len vďaka tomu, že vynecháva niektoré stanice. Kúty sa stávajú druhou „obeťou“ po České Třebové.

Pendolino je rýchlovlak Českých dráh, ktorý však kvôli obmedzeniam rýchlosti na tunajších tratiach nemôže ísť o nič rýchlejšie ako ostatné EuroCity vlaky. Aj preto je písanie o „rýchlovlaku“ zatiaľ skôr marketingovým ťahom než skutočnosťou. Je pravda, že tento vlak má podľa nového grafikonu o polhodinu kratší čas jazdy ako bežné vlaky EuroCity. Je však otázne, nakoľko sa ho v období rekonštrukčných prác podarí dodržať.

Je pravdepodobné, že zrušenie zastavenia v stanici Kúty iniciovali České dráhy, a že sa časom toto obmedzenie rozšíri aj na ďalšie medzinárodné spoje. O podobný krok sa pritom ČD snažili aj v prípade nemeckého prihraničného kúpeľného mestečka Bad Schandau, či rakúskeho Hohenau, ako informuje dávnejšia správa na webe Zelpage.cz . Argumentujú tým, že pre nástup a výstup využíva pohraničné stanice iba minimum cestujúcich.

Na druhej strane by asi bolo pre českú verejnosť nepredstaviteľné, aby vlaky nezastavovali v Břeclavi alebo v Děčíně, čo trefne okomentoval aj jeden z diskutérov na webe Zelpage Miroslav Zigmund. „Jak by asi ČD reagovaly na požadavek Slovenska / Rakouska na zrušení zastavování vlaků v Břeclavi, na požadavek Německa na zrušení zastavování vlaků v Domažlicích / Děčíně / Ústí nad Labem. (...) Pokud se někdo domnívá, že zrušení zastavování v jedné stanici, čili úspora nějakých 3-4 minut na cestovní době kolem 4 hodin bude převratným marketinkovým trhákem, který naláká do vlaků denně tisíce cestujících - protože to je nabídka, jíž nelze odolat - tak je zralý k urychlené návštěvě svého psychiatra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zastavovanie medzinárodných vlakov v pohraničí sa počas mnohých rokov stalo samozrejmosťou. Hoci dnes už nie je nutné vykonávať v týchto bodoch hraničné kontroly, bola by škoda, ak by pohraničné stanice zmizli z medzinárodných železničných grafikonov. Tobôž vtedy, ak to celkový čas jazdy neskráti. Pokiaľ však České dráhy obetujú aj svoje pohraničné stanice, a vyargumentujú to tamojším obyvateľom, vtedy budem ich úmysly brať serióznejšie.

Juraj Koiš

Juraj Koiš

Bloger 
  • Počet článkov:  110
  •  | 
  • Páči sa:  52x

Rád píšem o všetkom, čo ma zaujme. A rád dávam najavo aj pozitívne skúsenosti, ktoré nevnímam ako samozrejmé. Zoznam autorových rubrík:  Letecká dopravaCestovanie vlakomSpoločnosť a politikaMédiá @ komunikáciaHokej a futbalŽivot v BratislaveŽivot v PraheOstatné články

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

108 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu