Ak podnikateľ kúpi nejaké stroje či budovu investuje do nich kapitál. Ak ich začne používať, zároveň zabráni, aby sa tieto veci používali na iný účel. Tento kapitál je teda viazaný, a ak neprodukuje nejaké hodnoty, je vlastne umŕtvený. Ak hodnota, ktorá sa pomocou tohto kapitálu vyprodukuje je nižšia ako tento kapitál, tak podnik v skutočnosti bohatstvo netvorí, ale míňa. Ochudobňuje tým celú spoločnosť.
Nestačí však len vyrovnane hospodáriť alebo mať nejaký symbolický zisk. Každá ekonomika sa vyznačuje určitou infláciou, to znamená, že 100 korún o desať rokov bude mať nižšiu hodnotu, ako má 100 korún dnes. Ak teda podnikateľ za desať rokov síce vytvorí zisk, ktorý ale bude menší, ako suma, o ktorú s zníži hodnota peňazí, ktoré investoval (umŕtvil) na začiatku, tak isto pripravil seba i celú spoločnosť o bohatstvo. Podnik, aby produkoval bohatstvo pre spoločnosť, musí mať teda taký zisk, že keď ho vydelíme hodnotou viazaného kapitálu musíme dostať väčšiu percentuálnu hodnotu ako je medziročná inflácia (u nás sa za posledné roky pohybuje v rozpätí 2 – 7 percent).
Predstavme si, že niekto malú firmičku s obratom okolo milión korún ročne kúpi za dva milióny. Ak táto firma vynaloží za rok na svoje fungovanie 900 000 korún vyprodukuje 100 000 korún zisku, teda miera zisku je 10% (stotisíc z milióna). Majiteľ však do tej firmy „vrazil“ kapitál dva milióny korún. Takže jeho kapitálový výnos je 5% (100 000 / 2 000 000). Ak je medziročná miera inflácie 6%, tak vlastne majiteľ, napriek tomu, že mal na pohľad slušný zisk, o peniaze prišiel.a schudobnela aj celá spoločnosť. Majiteľ by urobil prospešnejšiu vec, keby ten milión korún požičal dobrej banke, aby s ním podnikala. Banka by mu na konci roka vyplatila úrok napríklad 8% (v normálnej ekonomike ak banky chcú brať peniaze na termínované vklady, musia zákazníkom ponúknuť väčší úrok ako je inflácia), takže z dvoch uložených miliónov by zarobil 160 000 (teda o 60 tisíc viac), pričom aj pre banku by zrejme ostal nejaký zisk, takže vlastne bohatstvo celej spoločnosti by sa reálne zväčšilo. (Stále ponechávame otvorenú otázku rozdelenia tohto bohatstva medzi ľudí.)
Ak teda podnik má tvoriť bohatstvo pre spoločnosť, musí zákazníkom ponúknuť takú hodnotu, aby mu títo boli ochotní zaplatiť toľko, že keď odpočíta náklady ostane mu suma, ktorá je vyššia, ako by bol výnos z úrokov z peňazí, ktoré sú viazané v investovanom kapitáli. A nestačí, keď sa to podarí len v niektorom roku, musí to tak byť v každom roku. Ak to niektorý rok nevyjde, ďalší rok potrebuje dosiahnuť ešte vyšší zisk, aby vykryl predošlý.
Ak podnik neprodukuje dostatočný zisk, znamená to, že ochudobňuje spoločnosť. V tom prípade, si majiteľ takej firmy naozaj nezaslúži aby sa vozil v luxusnej limuzíne, lebo on pre spoločnosť nevytvoril nijaké bohatstvo ale naopak, ochudobnil ju.