Aj samotné vlnobitie spôsobené spomenutými otrasmi nám však prezrádza mnoho o vedení Cirkvi, o nás, veriacich, i o celej spoločnosti. V nespočetnom množstve článkov, blog postov a diskusných príspevkov sa dá vystopovať niekoľko opakujúcich sa prvkov. Najväčšiu výpovednú hodnotu majú tri otázky: 1. Aký je postoj daného človeka k Bezákovi? 2. Ako kto prijal rozhodnutie Kongregácie pre biskupov? 3. Aký je jeho postoj ku Katolíckej cirkvi?
Na základe týchto troch postojov možno veriacich rozdeliť do niekoľkých skupín:
Skupina* | Postoj k Bezákovi | Postoj k rozhodnutiu Kongregácie | Postoj k Cirkvi |
Aktívni katolíci, pre ktorých pôsobenie Bezáka znamenalo predzvesť nového rozkvetu Cirkvi Príklady: | Sú presvedčení o Bezákovej bezúhonnosti | Rozhodnutiu nerozumejú a sú z neho zmätení | Zo všetkých síl sa snažia uchovať si dôveru v Cirkev |
Slobodne premýšľajúci katolíci a mnohí sympatizanti katolíkov Príklady: http://www.postoy.sk/facka_bezakom | Bezák je pravdepodobne bezúhonný, je ho škoda | Rozhodnutie vnímajú ako jedno zo zlyhaní Cirkvi | Vážia si Cirkev, ale vedia sa na ňu aj kriticky pozrieť |
Netradicionalistickí katolíci z presvedčenia a mnohí „bežní" veriaci | Bezáka považujú za správneho človeka | Rozhodnutie ich zaskočilo | Ich dôvera v Cirkev je narušená |
Verní katolíci Príklady: http://vandarybanska.blog.sme.sk/c/303107 /Zverejni-arcibiskup-Bezak-dovody-svojho-odvolania.html http://blog.tyzden.sk/miroslav-lettrich/2012/07/04/kauza-bezak/ | Predpokladajú, či dokonca hľadajú nejaké Bezákovo previnenie | Rozhodnutiu dôverujú, lebo je od pápeža | Podvedome sa snažia za každú cenu uchovať si dôveru v Cirkev |
Pravoverní katolíci a silní konzervatívci Príklady: http://monarchizmus.blogspot.sk/2012/07/ ohliadnutie-sa-za-kauzou-bezak.html | Bezáka považujú za liberála, prípadne nevhodne sa správajúceho biskupa | Rozhodnutie vítajú | Rozhodnutie posilnilo ich dôveru v Cirkev |
* názvy skupín som zvolil podľa toho, ako si myslím, že by sa oni sami definovali
Zhodnotenie oprávnenosti týchto postojov ponechám na čitateľa.
Bezák riešil vážne problémy Cirkvi
A aký signál dáva odvolaním Bezáka vedenie Katolíckej cirkvi svojim veriacim?
Jedným z problémov Katolíckej cirkvi na Slovensku je to, že je príliš formalistická. Na obrady, formálne zachovávanie prikázaní kladie oveľa väčší dôraz ako na samotný obsah viery a jej aplikácie do života dnešných kresťanov. Podrobnejšie som o tom písal v článku http://kosecek.blog.sme.sk/c/238862/Hlavne-chodit-na-spoved-a-do-kostola.html.
Prejavuje sa to napríklad aj na kázňach, ktoré sú často plné vieroučných klišé bez spojitosti s bežným životom veriacich. To nie je len môj názor, zdieľajú ho aj mnohí moji priatelia, silne angažovaní katolíci, ktorí si podobne ako ja vypočuli už tisícky kázní v rôznych kútoch Slovenska. Arcibiskup Bezák sa snažil dať viac dôrazu na autentický obsah viery, na osobné svedectvo života s Kristom, za čo mu viacerí vyčítali, že pohŕda liturgiou, mätie ľudí nejasnými formuláciami a zneisťuje veriacich.
Dôsledkom tejto priepasti medzi cirkevným a bežným chápaním života je to, že väčšina pokrstených katolíkov neberie svoju cirkev vážne ani v otázkach, na ktoré kladie najväčší dôraz. Dokazuje to skutočnosť, že, prinajmenšom v mestách, chodí pravidelne na nedeľné bohoslužby len malá časť katolíkov a to napriek tomu, že podľa ich viery je to ťažký hriech a vážne im hrozí večné zatratenie. Podobne väčšina mladých katolíkov ignoruje morálnu náuku svojej Cirkvi o tom, že sex mimo manželstva je ťažký prehrešok voči Bohu. A koľko katolíkov schvaľuje, či bez problémov toleruje ťažký zločin potratov, hoci je to otázka prvoradého záujmu ich Cirkvi? Pre týchto ľudí má príslušnosť k Cirkvi podobnú váhu ako členstvo v šachovom krúžku.
Biskup Bezák bol jeden z mála kňazov, ktorí dokázali osloviť mnohých z týchto ľudí. Jeho protivníci ho však za to kritizovali s argumentom, že rozrieďuje evanjelium a predstavuje kresťanstvo bez povinností.
Kňazi v kázňach zvyknú veriacim vyčítať, že sa málo stotožňujú so svojou cirkvou. Jeden jezuitský páter mi pred niekoľkými rokmi dokonca tvrdil, že slovenskí biskupi vo vyznaní viery zmenili pojem „všeobecná cirkev" za „katolícka cirkev" práve kvôli tomu, aby posilnili stotožnenie sa veriacich s Katolíckcou cirkvou. Neviem, čo je na tom pravdy, ale v dnešnej participatívnej spoločnosti majú ľudia stále väčší problém stotožniť sa so spoločenstvom v ktorom majú minimálny vplyv na rozhodovanie a informácie sa šíria len zákulisnými metódami. Spôsob, akým sa rieši Bezákova kauza, žiaľ, túto priepasť medzi veriacimi a hierarchiou výrazne prehĺbila.
Okrem toho Cirkev na Slovensku de facto rezignovala na Kristov príkaz o hlásaní evanjelia všetkým. Bezák bol asi jediným biskupom, ktorý dokázal relevantne osloviť aj ľudí mimo Cirkvi a ktorý sa aktívne snažil o novú evanjelizáciu. Za toto si však vyslúžil ďalšiu kritiku.
Radšej pravidlá ako ohlasovanie
Možno mala kongregácia na odvolanie Bezáka skutočne vážny dôvod, ale zdá sa mi to veľmi nepravdepodobné. ( Našťastie ma moja viera nenúti podvedome za každú cenu akceptovať správnosť rozhodnutia Cirkvi, tak ako mnohých mojich priateľov.) V deväťdesiatych rokoch bolo tiež na spadnutie odvolanie jedného biskupa kvôli intrigám iného biskupa a je verejným tajomstvom, že medzi niektorými slovenskými biskupmi panuje silná osobná animozita, či až nenávisť a aj Bezák bol jej terčom.
Arcibiskup Bezák bol pre mnohých katolíkov i ľudí mimo Cirkvi znamením nádeje, že vyššie spomenuté problémy Cirkvi vníma aj cirkevná hierarchia a pokúša sa ich riešiť. Jeho odvolanie zneisťuje všetkých, ktorí tieto ťažkosti vidia a snažia sa ich prekonať a je vodou na mlyn tým, ktorí preferujú rigidnú Cirkev zviazanú jasnými a pevnými pravidlami, kde je všetko každému jasné a nepripúšťajú sa nijaké pochybnosti.
Nie len samotné odvolanie ale ešte viac spôsob, akým sa udialo je tvrdou ranou všetkým, ktorí denno-denne vynakladajú obrovské úsilie, aby pomohli Cirkvi vdýchnuť nový život, aby bola stále viac spoločenstvom bratov a sestier, ktorých hlavným zákonom je láska podľa Kristovho vzoru a ktorí sa usilujú Ježišovu novú zvesť sprostredkovať svojím životom čo najväčšiemu počtu ľudí.