Deň ako každý druhý. Či tretí. Utorok, vyberiete sa do školy, do knižnice a v mrazivom počasí sa vraciate naspäť domov. Na zastávke trolejbusu 202 s názvom Rajská (konečná neďaleko obchodného domu T...) je dosť ľudí, ale trolejbus ostáva poloprázdny. Všetko, ako má byť, kým sa do druhých dverí nezvalí bezdomovec, zjavne nie v triezvom stave, s charakteristickým zápachom, ktorý cítite aj na opačnej strane dopravného prostriedku. Bezdomovec sa štverá zo schodov a okolo neho prejde dovnútra aj jeho spoločník, podobného zjavu. Staršia pani sediaca na dvojsedadle pri druhých dverách polohlasne zaprotestuje, že takí do trolejbusu nepatria, ani nemôžu cestovať. Jáj, to je LEN názor platiaceho cestujúceho neodpudivého vzhľadu. Postarší pán na dvojsedadle na druhej strane vstáva, pretože menej potácajúci sa bezdomovec sa blíži práve k voľnému sedadlu vedľa neho.
Náhoda je blbec, ako sa niekedy vraví. Náhoda spôsobila, že som mala batoh plný požičaných kníh, tak som si výnimočne sadla. Lenže nie nadlho. Sedela som pred tým postarším pánom, kým sa jeden bezdomovec polosediac-pololežiac otáčal na schodoch, vstala som a išla som ku kabíne vodiča. Chyba! Snáď som si nemyslela, že sa so mnou bude zhovárať, tobôž na takú ošemetnú tému. Tento ľudomil (či bezdomovcomil) kategoricky pokrútil hlavou a mávol rukou na znamenie, že slušní a hlavne platiaci cestujúci majú len povinnosti, ale žiadne práva. Vytrvalo som stála a ešte vytrvalejšie som sa mračila, až kým som nevystúpila v Ružinove. Bezdomovci zatiaľ stihli vystriedať tri sedadlá (veď nech sú špinavé a zamorené všetky, predsa je rovnoprávnosť) a spokojne sa viezli ďalej smerom na Dolné Hony. Je možné, že sa vozia ešte stále, z jednej konečnej na druhú.
Hnev zo mňa stále nevyprchal, tak som si pozrela Prepravný poriadok Dopravného podniku Bratislava. Mám tu pár bodov, o ktorých by som si rada podebatovala s vodičom, revízormi a šéfom DP.
Článok 2, Povinnosti dopravcu:
bod 9: Dopravca je povinný sa starať o bezpečnosť, pohodlie a pokojnú prepravu cestujúcich a o prepravu príručnej batožiny podľa článku 7 až 11 tohto prepravného poriadku.
Článok 3, Postavenie a povinnosti cestujúceho:
bod 1: Cestujúci je povinný dodržiavať ustanovenia tohto prepravného poriadku, tarify a pokyny oprávnenej osoby dopravcu. Svoje práva, vyplývajúce z tohto prepravného poriadku, uplatňuje cestujúci disciplinovane u prítomnej oprávnenej osoby dopravcu (revízor, dopravný dispečer), u vodiča v čase, keď vozidlo stojí v zastávke alebo v sídle dopravcu.
bod 6: Vo vozidlách MHD je zavedená prevádzka, v ktorej cestujúci, pokiaľ nie je držiteľom platného predplatného cestovného lístka, je povinný označiť si ihneď pri nástupe do vozidla cestovný lístok na jednu cestu alebo turistický cestovný lístok pri prvom nástupe do vozidla. Neoznačený cestovný lístok na jednu cestu alebo turistický cestovný lístok je neplatný.
bod 8: Cestujúci je povinný sa vo vozidle správať tak, aby svojím správaním neohrozoval bezpečnú a plynulú prepravu ostatných cestujúcich, nepoškodzoval vozidlo a zariadenia dopravcu slúžiace cestujúcim, neznečisťoval vozidlo a priestory dopravcu určené cestujúcim, neobťažoval a nespôsoboval škodu ostatným cestujúcim a oprávneným osobám dopravcu. Je povinný dbať na pokyny oprávnenej osoby dopravcu (revízor, dopravný dispečer, vodič) dávané ústne alebo zvukovým a svetelným znamením zariadenia vozidla. Cestujúcemu nie je dovolené najmä:
... g. zdržiavať sa na mieste, kde to prekáža nerušenému vystupovaniu a nastupovaniu cestujúcich a ich tarifnému vybavovaniu
Článok 5, Vylúčenie osoby z prepravy:
bod 1: Do vozidla nemá prístup alebo z prepravy môže byť vylúčená osoba javiaca príznaky nadmerného požitia alkoholických nápojov alebo iných návykových látok a osoba, ktorá pre chorobu a mimoriadne znečistenie odevu, alebo z iných dôvodov môže byť spolucestujúcim na ťarchu. Dopravca je ďalej oprávnený z prepravy vylúčiť :
a. osobu bez platného cestovného lístka, ktorá nesplnila povinnosť zaplatiť cestovné alebo cestovné a dovozné, prípadne iné sumy určené týmto prepravným poriadkom alebo tarifou,
b. osobu, ktorá ohrozuje bezpečnosť prevádzky, svoju vlastnú alebo ostatných cestujúcich (napr. batožina umiestnená vo vozidle tak, že ohrozuje pohyb alebo výstup a nástup cestujúcich atď.),
c. osobu, ktorá napriek upozorneniu oprávnenej osoby dopravcu nedodržiava ustanovenia prepravného poriadku,
d. osobu, ktorá znečisťuje vozidlo,
e. osobu, ktorá inak obťažuje cestujúcich (napr. verejné pohoršenie, narušenie poriadku vo vozidle a pod.) alebo oprávnenú osobu dopravcu.
bod 2: Osobu z prepravy vylučuje dopravca tak, aby pri výstupe z vozidla nedošlo k ohrozeniu jej života alebo zdravia.
bod 3: Cestujúci vylúčený z prepravy nemá nárok na vrátenie zaplateného cestovného alebo cestovného a dovozného.
Vodič trolejbusu linky 202, číslo trolejbusu 6637, odchádzajúceho zo zastávky Rajská o 12:17 v utorok 13.12.2005 niekoľkokrát sám porušil prepravný poriadok. Nebolo by na škodu, pripomenúť mu jeho povinnosti, napríklad tým, že by mu strhli z platu pokutu za cestovanie dvoch osôb bez cestovného lístka - bol by o 2800 korún ľahší. A aby sme predchádzali podobným prípadom, ktoré sa dejú denno-denne, mal by v každom vozidle byť prítomný revízor, prípadne - okrem vodiča, ktorý si trčí vo svojej kabíne bez smradľavých bezdomovcov - iné oprávnené osoby dopravcu, ktoré by každého nespôsobilého pasažiera okamžite vylúčili z účasti na preprave.
Na záver len poznámka: z empirickej skúsenosti viem, že medzi cestujúcimi počas dňa prevládajú ženy. Čo tak spraviť zvlášť ženské dopravné prostriedky? V niektorých krajinách to existuje, a teraz je mi jasné, že to nemusí byť diskriminácia, ale môže to byť aj ušetrenie žien spoločnosti obťažujúcich (verbálne, fyzicky, zjavom či pachom) chlapov. Páni z DP, mestskí bafuňári, krásne si ceníte nežnejšiu časť obyvateľstva. Ďakujeme vám z celého srdca.