Nedávno "špecialisti" z vlády oznámili, že od 1.1.2026 bude minimálna mzda na úrovni 60% priemernej mzdy spred dvoch rokov. To bude predstavovať sumu približne 915 €.
Ekonómovia na túto tému už povedali svoje, ale trocha zamrzí, že sa o tejto téme v kontexte regionálnych rozdielov zas tak veľa nepovedalo. Je jednotná minimálna mzda pre celé Slovensko spravodlivá? Zhrňme si úplne základné čísla zo štatistického úradu:
Okres | Priemerná mzda (hrubá, mesačne, 2024) |
Celé Slovensko | 1 524 € |
Najvyššia priemerná mzda podľa okresov: | |
1. Bratislava I | 2 253 € |
2. Košice II | 1 779 € |
3. Trnava | 1 685 € |
Najnižšia priemerná mzda podľa okresov: | |
1. Medzilaborce | 1 161 € |
2. Poltár | 1 191 € |
3. Gelnica | 1 241 € |
Ako je vidieť z tabuľky, na Slovensku máme nezanedbateľné regionálne rozdiely:
Bratislava I: Minimálna mzda 915 € predstavuje "len" 40 % priemernej mzdy v danom regióne a jej vplyv na ekonomiku nebude predstavovať žiaden významný problém.
Medzilaborce: Minimálna mzda 915 € predstavuje až 76 % priemernej mzdy v danom regióne. A toto môže byť potenciálne likvidačné. Okrem iného aj z toho dôvodu, že skokový nárast minimálnej mzdy bude medziročne o 12,1%.
Problém vysokej minimálnej mzdy
Príliš vysoko nastavená minimálna mzda má deštruktívny a zničujúci účinok pre ekonomiku. Je to bariéra, ktorá bráni zamestnať tých, ktorí by aj o prácu mali záujem, no žijú v ekonomicky slabšom regióne, kde si podnikatelia nemôžu dovoliť platiť ani tú minimálnu mzdu. Alebo proste len nedokážu ponúknuť prácu, ktorá by tejto mzde odpovedala. Nie je to chyba ani zamestnávateľov, ani zamestnancov. Je to chyba štátu, ktorý takto nezmyselne vysokú minimálnu mzdu pripustí. Takáto bariéra následne vedie k tomu, že zakladať alebo prevádzkovať firmy v regiónoch sa stáva takmer nemožným.
O tom, že je minimálna mzda vlastne nezmysel, svedčí aj fakt, že nie každý vyspelý štát toto hausnumero potrebuje. Krajiny ako Švajčiarsko či Dánsko nemajú jednotnú celoštátnu minimálnu mzdu a nezdá sa, že by tým ekonomicky trpeli. Argument, že sú na minimálnu mzdu naviazané príplatky, samozrejme neobstojí, naviazať sa dajú aj na medián, či priemer upravený o konštantu.
Je preto dôležité, aby zaznel aj tento regionálny problém s minimálnou mzdou. Snaha socialistov o pomoc chudobným a pracujúcim sa v tomto kontexte razom zmení na nebezpečnú hru s ekonomickým rastom a zamestnanosťou. Aj keď, samozrejme je to čistá politická korupcia a snaha získať ďalšie peniaze od podnikateľov. V skutočnosti je hlavným cieľom skôr získanie priazne voličov pred voľbami, zatiaľ čo štát profituje z vyšších odvodov a daní od podnikateľov, ktorí musia vyššiu mzdu a odvody platiť.
Minister Tomáš argumentoval, že na SR je najnižšia nezamestnanosť v histórii. Že ekonomika to vstrebá. V poriadku, ale znova sa berie Slovensko ako celok. Ale aká je nezamestnanosť v Medzilaborciach, Poltári či Gelnici? Aké percento dlhodobo nezamestnaných obyvateľov tam žije? No je značne vyššie ako v Bratislave. Nie je príčinou ich nezamestnateľnosti napríklad aj existencia minimálnej mzdy? Do nejakej miery nepochybne.
Takto nastavená minimálna mzda nevyhnutne musí viesť k ďalšiemu zvýšeniu nezamestnanosti v regiónoch a k zníženiu ekonomickej aktivity. O koľko, to sa ukáže v dohľadnej dobe. Keď parlament nastaví jednu cenu práce pre celé Slovensko, nie je to solidarita – je to centralistická pasca a nezmysel. Bohatým regiónom to neublíži, chudobným môže zlomiť väz.
Čo s tým?
Celý problém minimálnej mzdy by sa dal vyriešiť dvoma spôsobmi:
1. Jej úplným zrušením, čo ja osobne považujem za optimálne riešenie.
2. Aplikáciou princípu subsidiarity na regióny. Tzn. regióny by mali mať možnosť upravovať lokálne minimálnu mzdu takým spôsobom, aby nemala deštruktívne účinky na miestnu ekonomiku.
Nič viac vymýšľať netreba.