Ale možno len sleduje dlhodobý cieľ vychovať hlúpeho voliča. Kritické myslenie a individualizmus je niečo, čo prekáža všetkým vládnym stranám (a asi aj KDH).
Novela školského zákona sa tvári, že ide zvyšovať inklúziu. Ako vieme a ukazujú to napríklad voľby v USA, prílišný tlak na neomarxistické formovanie spoločnosti - woke a cancel culture - vyvolá protitlak a nástup opačného extrému. Ľudia sa prirodzene združujú nejakým spôsobom, nie je dobré, keď sa izolujú a nestretávajú s inými skupinami, ale nesmie sa to robiť príliš násilne. A hoci je minister školstva jediný z vlády, koho by som podozrieval z wokeizmu, ten návrh má iné ciele ako začleniť rómske deti do škôl s bielymi deťmi. Veď vieme, kto dal zmlátiť Rómov v Moldave nad Bodvou, kto proklamuje "Nikdy never cigáňovi" (parafrázujem).
Vôbec tu podľa mňa nejde o inklúziu, ako sa domnieva Juraj Hipš vo svojom článku, čokoľvek, čo Fico predloží ako reformu je maximálne podozrivé. Isté je, že vždy odkláňa pozornosť od všeobecného úpadku pod jeho vedením. Navyše tým môže vyvolať spory medzi socialistickou časťou opozície (PS, KDH) a nesocialistickou (SaS).
Táto vláda si tu otázku nekladie, ale my by sme mali: Načo je štát? Ja som si na ňu odpovedal napríklad tu alebo tu.
Naprieč názorovým spektrom asi dôjdeme k zhode, že štát tu máme, aby zabezpečoval vonkajšiu a vnútornú bezpečnosť a spravodlivosť. U nás to samozrejme nerobí, ale to je iná otázka.
Všetky ďalšie funkcie, ktoré si štát preberá spôsobujú, že ľudia sú menej samostatní a ľahšie ovládateľní (navyše z väčšieho štátneho rozpočtu vedia zlodejskí politici zo strán ako SMER, SNS či HLAS viac kradnúť). Starostlivosť od kolísky po hrob je presne to, čo ponúka socializmus a pred čím varoval v 40-tych rokoch F.A. Hayek v knihe Cesta do nevoľníctva (to by malo byť povinné čítanie), pretože nás takto pripravia o slobodu.
Občania si platia dane na služby, ktoré síce vie súkromný sektor poskytnúť lepšie, ale nie spravodlivejšie - súdnictvo, polícia, armáda a potom na služby, ktoré evidentne súkromný sektor poskytuje lepšie - zdravotníctvo, školstvo, ale štát robí svoju "sociálnu" (čítaj socialistickú) politiku a nielen nastavuje pravidlá, ale často je priamo poskytovateľ týchto služieb. Už tým deformuje súťaž a prispôsobuje (skrz byrokraciu, ktorá má hlavnú prioritu rozrastať sa) pravidlá sebe a nie pre dobro spoločnosti.
Prečo sa tu preferuje štátne školstvo (a zdravotníctvo), keď základnejšou ľudskou potrebou je jedlo? Prečo sa neznárodnia všetky predajne potravín a neriadi ich štát? Veď ľudia potrebujú jesť. Tento nezmyselný pokus o štátom vlastnený malopredaj sme tu mali v rokoch 1948-1989 (nebudem zachádzať do detailov) a priviedol nás tempom 5% ročne k ekonomickému poklesu aj oproti pomerne málo kapitalistickému Rakúsku.
Na Slovensku štát nevie poskytovať nič, často ani základné služby (viď kriminálnici medzi policajtami a sudcami). Štátne školstvo to dopracovalo tam, že tretina učiteľov verí hoaxom. Namiesto preukázateľne (NDR vs. NSR, KĽDR vs. Južná Kórea) nemožného štátneho mikromanažmentu, ktorý by mal každému dať to, čo potrebuje, štát neúspešne skúša nájsť motivácie pre učiteľov v Bratislave, kde je učiteľský príjem nedostatočný, zatiaľ čo niekde na vidieku v Košickom kraji môže z toho istého platu vyžiť učiteľka, ktorá deti učí, že nacistická Ukrajina napadla Rusko alebo že Zem je plochá. Centrálne plánovanie nefunguje, ale ani centrálne riadenie nie je efektívne. Funkčný sociálny štát v Škandinávii je vďaka náture ľudí, ktorí by ho ani nepotrebovali a tiež by to tam fungovalo. U nás vedie ku korupcii a nekvalite.
V prípade školstva je podľa mňa problém v motiváciách, písal som o tom v sérii článkov o školách - základnému školstvu sa venuje tento článok. Finančne sú motivované malé školy (do 30 žiakov a 30-100 žiakov majú na jedného žiaka až o 40% viac ako bežné školy). Takisto sú podporované školy podľa priemernej vonkajšej teploty - tie ktoré majú vonkajšiu teplotu nižšiu sa nemusia zatepliť, aby vďaka vyšším financiám mali ich žiaci lepšie vzdelanie ako školy z juhu Slovenska.
Úplne základná chyba v motivácii je však motivácia rodičov (hovoríme o základných školách). Tí nie sú motivovaní nájsť pre svoje dieťa to najlepšie (alebo rozumný cenový kompromis) s tým, že investícia do vzdelania je historicky najlepšia stratégia, ale majú dať dieťa do najbližšej školy a nestarať sa.
Návrh novely trestá tých, ktorí sa o vzdelanie svojich detí starajú. Súkromné školy majú lepšie výsledky v testovaniach (napriek veľkým rozdielom medzi nimi), ponúkajú svojim zamestnancom (učiteľom) lepší plat, týmto dosiahnu, že učitelia vydržia dlhšie a nemusia odchádzať robiť do IT testerov. Ďalšie bonusy sú lepšie učebné pomôcky, native speakeri a pod, lepšia atmosféra, menej detí v triede. Navyše lepšie hospodária s vlastnými peniazmi ako riaditelia štátnych škôl, ktorí boli dosadení starostom, pretože sú známi alebo príbuzní.
Zlé motivácie sú spôsobené aj duálnymi vplyvmi na štátne školy - štát určuje platy učiteľov (štátnych zamestnancov), obec poskytuje priestory a zasahuje do riadenia. Často sa štátne školy bránia novým prístupom vo vzdelávaní - stretol som sa s odmietaním Hejného metódy výučby matematiky.
Navrhoval som, aby sa viac motivovali rodičia a úplnými vlastníkmi so všetkým boli obce a tým sa zlepšilo školstvo "zriaďované" obcami. Vrátane možnosti prijímať skutočné školné, lebo aj dnes sa platia rôzne skryté poplatky na učebnice či zošity, čo by ešte viac zdôraznilo, že rodič si objednáva službu vzdelávania na úrovni základného školstva pre svoje dieťa. Štát by motiváciu zvýšil, ak by sa časť platieb školného dala odpočítať z daňového základu. Štát by si ponechal školy, do ktorých pôjdu deti rodičov, ktorým naozaj nezáleží na vzdelávaní svojich detí.
Namiesto toho dnes ide Fico postihovať rodičov, ktorí sa rozhodli dať svojim deťom lepšie vzdelanie už na základnej škole. Títo rodičia platia dane štátu (často vyššie ako priemer), z ktorých by sa ostatným deťom mala dostať na vzdelanie vyššia suma ako ich vlastným. Navyše platia dane obciam, ktoré neponúknu súkromným školám priestory, ale naopak ich odtiaľ vyháňajú, ak im v minulosti nejaké ponúkli. Z týchto daní sa platí chod "obecných" škôl a s tým súvisiace (slovenské národné a sociálne) rozkrádanie.
Inklúzia Rómov je dôležitá, ale tento návrh trestá hlavne súkromné školy tam, kde žiadna segregácia nie je (napr. Bratislava). Namiesto cielenej podpory tím, ktorí ju potrebujú, sa to rieši plošne (ako pri "energetickej pomoci").
Diskriminácia detí (zníženie príspevku pre tie, ktoré chodia do súkromných škôl) teda bude mať len jeden pozitívny výsledok - ušetrí nejaké drobné v štátnom rozpočte. Fico si bude môcť urobiť 10 osláv generálov Cyrila a Metoda. A po 4 rokoch ušetria na ďalšie lietadlo do hangáru pre Kaliňáka.