Strana Progresívne Slovensko (PS) deklaruje, že je liberálnou stranou, ktorá sa zameriava na ochranu demokracie, práv a slobôd občanov, inovácie a modernizáciu Slovenska a posilnenie jeho postavenia v Európe a svete. V ich programových dokumentoch a vystúpeniach sa objavujú liberálne prvky, ako napríklad podpora trhového hospodárstva, ochrana osobnej slobody a súkromia, podpora vzdelania a vedy či ochrana životného prostredia.
Zároveň Progresívne Slovensko je plným členom európskej liberálnej strany Aliancia Liberálov a Demokratov pre Európu (ALDE). Zároveň o sebe tvrdí, že stojí na troch pilieroch - ekologickom, liberálnom a sociálnom.
Je však potrebné poznamenať, že výklad pojmu "liberálna strana" môže byť vo svete politickej filozofie a politiky pomerne rozmanitý a rôzne interpretovaný. Preto je dôležité brať do úvahy konkrétnu agendu a programové vyhlásenia strany, aby sme mohli zhodnotiť, do akej miery sa radi medzi liberálne politické sily.
Aká je definícia liberálnej strany?
Liberálna strana je politická strana, ktorá zastáva liberálnu ideológiu a presadzuje individualizmus, osobnú slobodu, občianske práva, slobodný trh a minimalizáciu zásahu štátu do súkromného života jednotlivcov a podnikania. Liberálni politici sa zvyčajne zasadzujú o obmedzenie moci štátu, dereguláciu hospodárstva a podporu osobnej zodpovednosti a iniciatívy. Vo väčšine prípadov sa liberálne strany hlásia k západnej civilizácii, ktorá prevažne vychádza z liberálnej tradície anglosaských krajín, ako sú Spojené štáty, Veľká Británia a Kanada.
Liberálna strana sa často líši od ostatných politických strán, pretože zdôrazňuje práva a slobody jednotlivcov, zatiaľ čo ostatné strany sa zameriavajú na kolektívne záujmy a ciele. Liberálni politici zvyčajne podporujú otvorenosť a toleranciu voči rôznorodosti kultúr a náboženstiev, ako aj voči odlišným spôsobom života a sexuálnym orientáciám.
Principiálne črty liberálnej strany zahŕňajú:
Individualizmus a osobnú slobodu - liberáli sa zasadzujú o to, aby každý jednotlivec mal právo na svoje vlastné rozhodnutia a slobodu pri voľbe svojho životného štýlu.
Ochranu súkromného vlastníctva - liberáli sa snažia chrániť právo jednotlivcov a spoločností na vlastníctvo a využívanie svojho majetku.
Ochranu trhu a voľnú hospodárska súťaž - liberáli veria v to, že voľný trh a hospodárska súťaž sú najlepšie spôsoby na dosiahnutie ekonomickej prosperity a rastu.
Minimalizáciu úlohy štátu v hospodárstve - liberáli preferujú menší zásah štátu do hospodárstva a väčšiu zodpovednosť jednotlivcov a spoločností.
Podporu individualistickej zodpovednosti a samostatnosti - liberáli sa zameriavajú na podporu samostatnosti a zodpovednosti každého jednotlivca za svoj život a zároveň na minimalizáciu zásahu štátu do súkromného života jednotlivcov.
Liberalizmus a tolerancia - liberáli sa zasadzujú o toleranciu a úctu k rôznorodým názorom, náboženstvám a kultúram.
Aký je zverejnený program Progresívneho Slovenska v niektorých vybraných oblastiach? Napr. ekonomike, vede...
Na webovej stránke Progresívne Slovensko sa nachádza množstvo návrhov a programových bodov, ktoré možno interpretovať ako liberálne, napríklad:
Podpora podnikania a tvorby pracovných miest
Zvyšovanie efektívnosti verejnej správy a boj proti korupcii
Reforma zdravotníctva a vzdelávania s cieľom zvýšenia kvality a dostupnosti týchto služieb pre občanov
Podpora osobnej slobody a rovnosti, boj proti diskriminácii a za práva menšín
Podpora environmentálnych politík a trvalo udržateľného rozvoja
Pozrime sa však aj na niektoré body programu Progresívneho Slovenska, či sú podľa Vás liberálne alebo nie - začnime napr. oblasťou dani a ekonomiky - citujem z programu:
Znížiť zaťaženie práce. Hoci celková daňová záťaž na Slovensku nie je nadmerná, jej rozdelenie by bolo potrebné lepšie vyvážiť za účelom zvýšenia spravodlivosti a zníženia trhových deformácií. Daňová a odvodová záťaž práce by mala byť postupne znížená na úkor vyšších daní v iných oblastiach. Z týchto treba vyzdvihnúť predovšetkým dane z nehnuteľností na základe ich trhovej hodnoty, ktoré patria k najmenej deformatívnym daniam. Dalej dane z darov a dedičstva, ktoré – ak sú ich sadzby spravodlivo nastavené – môžu napomáhať k znižovaniu nerovností v príležitostiach. To isté platí aj pre environmentálne dane a dane na zdraviu škodlivé tovary ako cigarety, alkohol či cukor.
→ Daňová transparentnosť. Neoddeliteľnou súčasťou tejto debaty by malo byť aj radikálne zvýšenie daňovej transparentnosti. Informovanie o plnení daňových povinností a ich výške zvýši tlak zo strany verejnosti na férový výber daní.
v oblasti trhu práce v programe píšu:
Pre efektívny dohľad nad pracovným trhom je potrebná radikálna reforma inšpekcie práce (dôsledná nezávislosť, rýchle a predvídateľné rozhodovanie) a zriadenie pracovných súdov, ktoré budú promptne a kvalifikovane riešiť pracovno-právne spory medzi zamestnancami a zamestnávateľmi, ako i medzi inšpektorátmi práce a zamestnávateľmi.
ďalej v oblasti trhu práce:
Reagovať na potrebu uplatňovania flexibilných modelov pracovného času a vytvoriť právny rámec pre skracovanie týždenného pracovného času
Zefektívniť vymáhanie práv zamestnancov. Kľúčom je politicky nezávislý a kapacitne posilnený Inšpektorát práce, ktorého právna a rozhodovacia prax musí byť zjednotená naprieč krajinou, s jasnou metodikou, čo firmám aj zamestnancom poskytne potrebnú právnu istotu. Dobudovať sieť špecializovaných pracovných súdov, ktoré dokážu o sporoch rozhodovať v rádoch týždňov, pričom zamestnanec má možnosť domôcť sa rozhodnutia bez zbytočných nákladov na právne zastupovanie či inej byrokratickej záťaže, čo výrazne zníži náklady aj pre zamestnávateľov.
v oblasti zdravotníctva:
Ozdravenie zdravotného sektora a nastavenie zásadných rozpočtových obmedzení. Hospodárenie zdravotného sektora, financovaného z verejného poistenia, bude podliehať tvrdým pravidlám a rozpočtovým obmedzeniam, ktoré budú stanovené na základe medzinárodne uplatňovaných kritérií a referenčných hodnôt. V prípade prekročenia stanovených mantinelov hospodárnosti budú zdravotnícke zariadenia a poskytovatelia zdravotnej starostlivosti čeliť hĺbkovému auditu a hrozbe trestnoprávnych sankcií.
pokračujme čítaním programu v oblasti vedy:
Koncentrovať kompetencie vo vzťahu k výskumu a inováciám. Namiesto atomizovaných buniek na rôznych orgánoch štátnej správy (SBA, SIEA, APVV, časť kompetencií MH, MŠVVaŠ, ÚV) vytvoriť jednu inštitúciu (super-ministerstvo),ktorá by bola schopná vytvoriť, zastrešiť a implementovať stratégiu inovácií, od výskumu a vývoja až po start-upový ekosystém a priemyselnú infraštruktúru.
a niečo z podpory urbánneho a regionálneho rozvoja
Vytvoriť funkčný a efektívny systém podnikov so sociálnou funkciou vo vlastníctve samospráv či mimovládnych organizácií. Poskytovať transparentné kompenzácie pre podniky, orientované na medzitrh práce a verejný prospech
a v oblasti práva
Právne úpravy vedúce k férovejšiemu a priaznivejšiemu podnikateľskému prostrediu. Odstránenie diskriminačných úprav v oblasti daní a odvodov, ktoré mimoriadne silno deformujú motivácie účastníkov trhu práce. Revízia právne neobhájiteľných rozdielov v zaťažení zamestnávateľov a zamestnancov na strane jednej a živnostníkov na strane druhej.
v oblasti kultúry
Prehodnotenie úlohy médií verejnej služby a verejných informačných domén v kontexte post-faktuálnej spoločnosti. Nanovo definovať ich verejný prínos a úlohu pri ochrane a kultivovaní demokracie a slobody
Revízia systému podpory kultúry na miestnej, regionálnej a národnej úrovni na princípe „hodnota za peniaze“. Vytvorenie nástrojov, ktoré umožnia väčšiu participáciu súkromného kapitálu na podporu kultúry (sponzoring) a zároveň podporia investície do kreatívneho priemyslu (daňové a úverové nástroje, „rebate“ schémy, podpora exportu a internacionalizácie)
Ako sa Vám páčia tieto body? Aké je Vaše hodnotenie?
Aký máte názor, keď si toto prečítate? Napríklad na daň z nehnuteľností na základe ich trhovej hodnoty alebo daň z dedičstva, alebo zavedenie dane z darov? Alebo na vznik super ministerstva pre oblasť vývoja? Alebo financovanie kultúry na základe "hodnoty za peniaze" - kto bude rozhodovať, čo má a čo nemá hodnotu v kultúre? Alebo na revíziu právne neobhájiteľných rozdielov v zaťažení zamestnávateľov a zamestnancov na strane jednej a živnostníkov na strane druhej? Milý liberálny živnostníci uvažujte nad tým.
Čo hovoríte na myšlienku prehodnotenia úlohy médií verejnej služby? Kto to prehodnotí - kto nominuje členov komisie? Kto nadiktuje, čo ma slovenský rozhlas vysielať a čo nie. Čo hovoríte na významne posilnenie inšpektorátov práce či vytvorenie pracovných súdov?
Je toto liberálne? Sú to znaky liberálnej strany?
Samozrejme, na záver by zároveň bolo spravodlivé poznamenať, že PS sa zameriava aj na témy ako boj proti korupcii, podpora vzdelávania a kultúry, podpora malých a stredných podnikov a podpora inovácií a digitalizácie, ktoré sa dajú považovať za liberalizujúce prvky.
Celkovo z môjho pohľadu by sa dalo povedať, že PS nie je čisto liberálnou stranou, ale skôr sa snaží zosúladiť rôzne postoje a hodnoty s cieľom dosiahnuť progresívne zmeny v spoločnosti.
Je zaujímavé, že Richard Sulík a jeho SaSka, ktorá v súčasnosti čelí bezprecedentnému odlivu svojich podporovateľov, ktorí sa utiekajú najmä do Progresívneho Slovenska nezdôrazňuje tieto rozpory a rozdiely medzi týmito "liberálnymi" prúdmi na Slovensku.
Ak nechce ísť SaSka do priameho súboja s tým, kto mu uberá jeho voličskú základňu tak by bolo pre neho výhodnejšie potom radšej s Progresívnym Slovenskom stúpiť do koalície, aby neprišiel tento smer o prepadnuté hlasy v prípade, že SaSka sa nedostane v septembri do parlamentu.