Že sa tohto projektu nechcel vzdať Smer, je pochopiteľné. Smutné však je, že v tom pokračuje vláda, ktorá tak veľmi chcela byť odlišná od smeráckych prospechárov. Dôsledky pre Slovenskú republiku však môžu byť - poviem to diplomaticky - veľmi nepriaznivé.
Podobný názor pritom mali len pred rokom aj jednotlivé ministerstvá, ktoré si projekt prehadzovali ako horúci zemiak. Širokorozchodnú odmietalo ministerstvo dopravy ako aj ministerstvo zahraničných vecí. Tak to bolo aj s ministerstvom pre investície, ktorého šéfka Veronika Remišová prekvapivo otočila a navrhla spomínané gestorstvo.
O čo oficiálne ide
Zmyslom výstavby širokorozchodnej železničnej trate do Bratislavy a Viedne za 8 miliárd eur má byť podpora obchodu EÚ s Čínou a zisk plynúci z toho, že Slovensko bude tranzitnou krajinou.
Dôležitým krokom bolo spojenie štátnych železníc zainteresovaných krajín do jedného podniku so sídlom vo Viedni. Už teraz sme doň vložili päť miliónov eur. Podnik pripraví štúdiu uskutočniteľnosti, nechá posúdiť vplyvy na životné prostredie a pripraví dokumentáciu pre územné rozhodnutia.
Nepotrebujeme ju
Doteraz však žiadna analýza neukázala širokorozchodnú ako projekt potrebný, prínosný alebo ekonomicky návratný, tvrdí nezávislý Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH). Je namieste opýtať sa, aký bude ďalší krok v prípade, že štúdia uskutočniteľnosti prinesie nepriaznivé zistenia. Zmieria sa jednotliví investori s tým, že každý z nich prispel na takúto analýzu zbytočne? Samozrejme, že nie. Naplnenie zámeru širokorozchodnej vyhovuje predovšetkým strategickým a mocenským záujmom Ruska a ekonomickým záujmom Rakúska.
Koľko budeš stáť, drahá širokorozchodná?
Osem miliárd eur - nehovoriac o tom, že na jednu prinajmenšom nepotrebnú trať - je obrovská suma. Je to omnoho viac ako chce váš mozog pripustiť. Pomôžem mu niekoľkými prepočtami.
Porovnajte si osem miliárd s ôsmimi miliónmi. Predstavte si, že 8 000 000 sekúnd je približne 88 dní. Teraz si skúste len tak od oka tipnúť, koľko dní tvorí 8 000 000 000 sekúnd.
Nebudem vás napínať, je to viac ako 252 rokov.
Za pôvodne plánovaných osem miliárd eur by sme podľa IDH mohli zmodernizovať v podstate všetky hlavné železničné trate na Slovensku na rýchlosť 160 až 200 km/h. Pre porovnanie, schválený rozpočet na železničnú dopravu pre rok 2021 bol vo výške len o trochu viac ako pol miliardy eur.
Máme lepšiu možnosť?
Pre Slovensko existujú lepšie, lacnejšie a bezpečnejšie riešenia ako podporiť obchod medzi Európou a Áziou.
My v otázke tranzitnej dopravy potrebujeme predovšetkým zmodernizovať a zatraktívniť železničné prekladiská v Čiernej nad Tisou a v Maťovciach. Zvýšenie ich kapacity by nám umožnilo prijať a prekladať zvýšené množstvo tovaru smerujúceho po širokorozchodnej trati z Číny a Ruska. Na ich ďalšiu prepravu do krajín strednej a západnej Európy pritom postačí naplno využiť prepravné kapacity na existujúcich tratiach. Tie teraz nevyužívame ani na 50 %.
Podporou slovenských prekladísk a existujúcich tratí by sme zabránili aj výstavbe plánovaného prekladiska v Rakúsku, ktoré inak naše prekladiská doslova odsunú na vedľajšiu koľaj. Veľa ľudí tak u nás príde o prácu a Slovensko o príjmy, ktoré nám z týchto prekladísk plynú. Mimochodom, presne o tomto sme hovorili aj v predvolebnom programe koalície Spolu s Progresívnym Slovenskom s názvom Bod zlomu.
Rovnako ako za vlády Smeru, tak aj dnes považujem výstavbu širokorozchodnej za hazard. A to nielen so štátnym rozpočtom.