Ministerstvo hľadá údržbára ciest I. triedy. Opäť amatérsky

Fungovanie štátu sa nám rozpadá a takzvaná konsolidácia sa má dotknúť aj údržby ciest I. triedy. Odnesú si to cesty?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ministerstvo dopravy a Slovenská správa ciest predostrela župám tri spôsoby, z ktorých údajne chcú vybrať ten najlepší za čo najmenej peňazí.

Tu by som si dovolil pánovi ministrovi pomôcť a rovno vylúčil najhoršiu možnosť, ktorou je prizvanie externých súkromných dodávateľov. Teda, nemusí nutne byť tou najhoršou, ale to by ministerstvo a SSC museli pristupovať k celej problematike úplne inak. Napríklad by mali pochopiť, že hlavným cieľom nie je iba zníženie nákladov, ale zabezpečenie kvalitnej opravy ciest. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedným z navrhnutých riešení je ostať pri súčasnom modeli. Problém však je, že údržba, ktorú cestári objednávajú u regionálnych správ ciest, nefunguje dobre. SSC nie je dostatočne flexibilná v zadávaní požiadaviek na údržbu a opravy. Tie sa často robia štýlom copy-paste a nekorešpondujú s aktuálnym stavom a skutočnými potrebami infraštruktúry. Teraz si predstavte, že do tohto stavu sa budú súťažiť externí dodávatelia. Bez poriadnych dát a analýz, len ad-hoc údržba. Bez skutočnej kvality. A v konečnom dôsledku za veľa peňazí. 

Ďalším návrhom ministerstva je vrátiť sa k dávnejšiemu modelu, keď SSC spravovala cesty I. triedy vo vlastnej réžii. Túto úlohu však sami cestári evidentne nezvládajú. Ak by však chceli podporiť kamošov a za milióny nakúpiť techniku, nevyberú sa inou cestou. Lenže ani technika nič nezmôže, ak nemáte kvalitnú stratégiu a ľudí. 

SkryťVypnúť reklamu

Potrebnou technikou na údržbu ciest však disponuje aj Národná diaľničná spoločnosť. Ponúkam preto na zváženie zadať túto prácu SSC diaľničiarom. Z pohľadu šetrenia je určite lepšie, keď sa financie prelejú z jednej štátnej firmy do druhej – a nie súkromníkom.

Nie je to ideálne riešenie – aj z pohľadu personálnych kapacít aj preto, že NDS by musela byť oveľa flexibilnejšia ako je dnes. Ale nalejme si čistého vína, v porovnaní s SSC sa aj NDS javí ako kompetentná firma. Diaľnice síce postaviť nevie, ale pokosiť, odhŕňať a čo-to opraviť zvláda.

Ministerstvo si zrejme neuvedomuje, aké nezmyselné je ponúkať riešenie na problém, ktorého rozsah nepozná. A aké amatérske je ponúkať riešenia v podobe záplat, keď problematika údržby cestnej infraštruktúry vyžaduje kompletnú reformu.

SkryťVypnúť reklamu



Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  897x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
INEKO

INEKO

117 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu