Ministerstvo dopravy a Slovenská správa ciest predostrela župám tri spôsoby, z ktorých údajne chcú vybrať ten najlepší za čo najmenej peňazí.
Tu by som si dovolil pánovi ministrovi pomôcť a rovno vylúčil najhoršiu možnosť, ktorou je prizvanie externých súkromných dodávateľov. Teda, nemusí nutne byť tou najhoršou, ale to by ministerstvo a SSC museli pristupovať k celej problematike úplne inak. Napríklad by mali pochopiť, že hlavným cieľom nie je iba zníženie nákladov, ale zabezpečenie kvalitnej opravy ciest.
Jedným z navrhnutých riešení je ostať pri súčasnom modeli. Problém však je, že údržba, ktorú cestári objednávajú u regionálnych správ ciest, nefunguje dobre. SSC nie je dostatočne flexibilná v zadávaní požiadaviek na údržbu a opravy. Tie sa často robia štýlom copy-paste a nekorešpondujú s aktuálnym stavom a skutočnými potrebami infraštruktúry. Teraz si predstavte, že do tohto stavu sa budú súťažiť externí dodávatelia. Bez poriadnych dát a analýz, len ad-hoc údržba. Bez skutočnej kvality. A v konečnom dôsledku za veľa peňazí.
Ďalším návrhom ministerstva je vrátiť sa k dávnejšiemu modelu, keď SSC spravovala cesty I. triedy vo vlastnej réžii. Túto úlohu však sami cestári evidentne nezvládajú. Ak by však chceli podporiť kamošov a za milióny nakúpiť techniku, nevyberú sa inou cestou. Lenže ani technika nič nezmôže, ak nemáte kvalitnú stratégiu a ľudí.
Potrebnou technikou na údržbu ciest však disponuje aj Národná diaľničná spoločnosť. Ponúkam preto na zváženie zadať túto prácu SSC diaľničiarom. Z pohľadu šetrenia je určite lepšie, keď sa financie prelejú z jednej štátnej firmy do druhej – a nie súkromníkom.
Nie je to ideálne riešenie – aj z pohľadu personálnych kapacít aj preto, že NDS by musela byť oveľa flexibilnejšia ako je dnes. Ale nalejme si čistého vína, v porovnaní s SSC sa aj NDS javí ako kompetentná firma. Diaľnice síce postaviť nevie, ale pokosiť, odhŕňať a čo-to opraviť zvláda.
Ministerstvo si zrejme neuvedomuje, aké nezmyselné je ponúkať riešenie na problém, ktorého rozsah nepozná. A aké amatérske je ponúkať riešenia v podobe záplat, keď problematika údržby cestnej infraštruktúry vyžaduje kompletnú reformu.