Prečo slovenskí železničiari obstarali nové rušne oveľa drahšie, ako českí

Aby aj po Novom roku mohli slovenské vlaky jazdiť do Česka či Rakúska, ZSSK vlani narýchlo obstarávala nové lokomotívy.

Prečo slovenskí železničiari obstarali nové rušne oveľa drahšie, ako českí
Členovia predstavenstva ZSSK prezentujú nové rušne Vectron. (Zdroj: ZSSK)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Väčšina rušňov, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko vlastní alebo má v prenájme, totiž nemá európsky zabezpečovací systém známy pod skratkou ETCS. Vďaka nemu je jazda vlakom bezpečnejšia a dokáže zasiahnuť, keď príde k zlyhaniu alebo omylu rušňovodiča. Inak povedané, aby nedochádzalo k nehodám, keď napríklad idú na rovnakej trati dva vlaky oproti sebe. Systém vlaky zastaví a odvráti možné nešťastie.

Preto začali naši železničiari narýchlo, bez riadnej, niekoľkomesačnej súťaže, ktorá by dokázala cenu znížiť, hľadať riešenie. Štátni manažéri akoby celý čas nevedeli, že v susednej Českej republike opravujú a modernizujú trate a že nielen na ne, ale aj do Rakúska už nepustia lokomotívy bez európskeho zabezpečovacieho systému. Zaspali. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to vlastne ešte horšie

Už v júni roku 1991 (!) sa prevádzkovatelia železničnej infraštruktúry dohodli s predstaviteľmi železničného priemyslu na vytvorení štandardov interoperability. Európska komisia následne nariadila, aby európske železnice zverejnili svoje plány zavádzania ETCS najneskôr do 5. júla 2017. Tieto plány slúžia na vytvorenie geografickej a technickej databázy TENtec, ktorá umožní sledovať stav implementácie systému ETCS na transeurópskej dopravnej sieti. Železničiari sa teda mohli (a mali!) pripravovať na tieto zásadné zmeny už dávno. Zobudili sa až koncom minulého roka, keď nám Česi dali ultimátum – ak chceme vojsť na ich koľajnice, tak jedine s novými rušňami. 

SkryťVypnúť reklamu

Nový rušeň Siemens Vectron
Nový rušeň Siemens Vectron  (zdroj: ZSSK)

Výsledok? 

Za prenájom 15 lokomotív Vectron od Siemensu zaplatí štátna firma takmer 280 miliónov eur za 10 rokov. V tom je započítaná aj údržba a servis. Na predloženie ponúk dali železničiari firmám iba jeden mesiac. Tlačil ich totiž čas. Ak by chceli nakúpiť lokomotívy do svojho vlastníctva, museli by sa štátni manažéri zobudiť podstatne skôr. Lebo v takom prípade je čakacia doba na výrobu aj viac ako dva roky. 

Železničná spoločnosť sa vyhovára, že nákup by si vyžiadal vyššie počiatočné náklady. V tom majú pravdu. Lenže z dlhodobého hľadiska je nákup lacnejší ako prenájom. Nákup odporúčal aj Útvar hodnoty za peniaze. Dlhodobé plánovanie evidentne nepatrí medzi silné stránky top manažmentu ZSSK. 

SkryťVypnúť reklamu

 Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa na tlačovej konferencii.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa na tlačovej konferencii. (zdroj: ZSSK)

Ako sa toho chopili Česi

Naopak, u našich susedov si České dráhy požičali od Európskej investičnej banky 300 miliónov eur. A za to nakúpia 180 osobných vozňov a 20 elektrických lokomotív. Okrem toho zmodernizuje ďalších 219 vozňov. A aby toho nebolo málo, v nasledujúcich desiatich rokoch chce český dopravca investovať do modernizácie svojho vozového parku ďalších takmer 6,5 miliardy eur. Zdá sa, že českí štátni manažéri rozmýšľajú o krok vpred a vedia získať aj peniaze, aj včas objednávať potrebnú techniku. 

Jedna dobrá správa na záver

Naša železničná spoločnosť sa však aspoň prebudila zo zimného spánku a chystá sa nakúpiť nové lokomotívy na domáce trate. Záujem má o novú kategóriu duálnych rušňov. 

SkryťVypnúť reklamu

Duálna lokomotíva dokáže jazdiť po oboch druhoch tratí – elektrifikovaných, aj tých bez elektrického napájania. V takom prípade použije naftový pohon. 

Aspoň v tomto prípade sa budú môcť slovenskí cestujúci voziť moderne a bez zbytočného zdržiavania pri zmene typu lokomotív. Lebo napríklad ak dnes idete rýchlikom z Bratislavy do Prievidze, vlak musí v Leopoldove zastať a vymeniť rušeň na dieselový. Bez neho by sa totiž do svojej cieľovej destinácie nedostal.


Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  897x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu