Väčšina rušňov, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko vlastní alebo má v prenájme, totiž nemá európsky zabezpečovací systém známy pod skratkou ETCS. Vďaka nemu je jazda vlakom bezpečnejšia a dokáže zasiahnuť, keď príde k zlyhaniu alebo omylu rušňovodiča. Inak povedané, aby nedochádzalo k nehodám, keď napríklad idú na rovnakej trati dva vlaky oproti sebe. Systém vlaky zastaví a odvráti možné nešťastie.
Preto začali naši železničiari narýchlo, bez riadnej, niekoľkomesačnej súťaže, ktorá by dokázala cenu znížiť, hľadať riešenie. Štátni manažéri akoby celý čas nevedeli, že v susednej Českej republike opravujú a modernizujú trate a že nielen na ne, ale aj do Rakúska už nepustia lokomotívy bez európskeho zabezpečovacieho systému. Zaspali.
Je to vlastne ešte horšie
Už v júni roku 1991 (!) sa prevádzkovatelia železničnej infraštruktúry dohodli s predstaviteľmi železničného priemyslu na vytvorení štandardov interoperability. Európska komisia následne nariadila, aby európske železnice zverejnili svoje plány zavádzania ETCS najneskôr do 5. júla 2017. Tieto plány slúžia na vytvorenie geografickej a technickej databázy TENtec, ktorá umožní sledovať stav implementácie systému ETCS na transeurópskej dopravnej sieti. Železničiari sa teda mohli (a mali!) pripravovať na tieto zásadné zmeny už dávno. Zobudili sa až koncom minulého roka, keď nám Česi dali ultimátum – ak chceme vojsť na ich koľajnice, tak jedine s novými rušňami.

Výsledok?
Za prenájom 15 lokomotív Vectron od Siemensu zaplatí štátna firma takmer 280 miliónov eur za 10 rokov. V tom je započítaná aj údržba a servis. Na predloženie ponúk dali železničiari firmám iba jeden mesiac. Tlačil ich totiž čas. Ak by chceli nakúpiť lokomotívy do svojho vlastníctva, museli by sa štátni manažéri zobudiť podstatne skôr. Lebo v takom prípade je čakacia doba na výrobu aj viac ako dva roky.
Železničná spoločnosť sa vyhovára, že nákup by si vyžiadal vyššie počiatočné náklady. V tom majú pravdu. Lenže z dlhodobého hľadiska je nákup lacnejší ako prenájom. Nákup odporúčal aj Útvar hodnoty za peniaze. Dlhodobé plánovanie evidentne nepatrí medzi silné stránky top manažmentu ZSSK.

Ako sa toho chopili Česi
Naopak, u našich susedov si České dráhy požičali od Európskej investičnej banky 300 miliónov eur. A za to nakúpia 180 osobných vozňov a 20 elektrických lokomotív. Okrem toho zmodernizuje ďalších 219 vozňov. A aby toho nebolo málo, v nasledujúcich desiatich rokoch chce český dopravca investovať do modernizácie svojho vozového parku ďalších takmer 6,5 miliardy eur. Zdá sa, že českí štátni manažéri rozmýšľajú o krok vpred a vedia získať aj peniaze, aj včas objednávať potrebnú techniku.
Jedna dobrá správa na záver
Naša železničná spoločnosť sa však aspoň prebudila zo zimného spánku a chystá sa nakúpiť nové lokomotívy na domáce trate. Záujem má o novú kategóriu duálnych rušňov.
Duálna lokomotíva dokáže jazdiť po oboch druhoch tratí – elektrifikovaných, aj tých bez elektrického napájania. V takom prípade použije naftový pohon.
Aspoň v tomto prípade sa budú môcť slovenskí cestujúci voziť moderne a bez zbytočného zdržiavania pri zmene typu lokomotív. Lebo napríklad ak dnes idete rýchlikom z Bratislavy do Prievidze, vlak musí v Leopoldove zastať a vymeniť rušeň na dieselový. Bez neho by sa totiž do svojej cieľovej destinácie nedostal.