Áno, ten, v ktorom sa vyjadrili k stavu slovenskej železničnej infraštruktúry, lebo ničí ich vlaky. Po rokoch nezáujmu tento list vzbudil veľký záujem médií o stav našich železníc a na túto tému rozprúdil živú diskusiu.
Odborová asociácia výpravcov a dispečerov spojila s Federáciou strojvodcov, aby spolu zorganizovali okrúhly stôl. Účasť bola dôstojná, odzrkadlila vážnosť situácie. Prišli zástupcovia Ministerstva dopravy, Ministerstva financií, Útvaru hodnoty za peniaze, ŽSR, ZSSK, ZSSK Cargo, AROS a dokonca aj prezidentskej kancelárie. Cieľom nebolo nič menšie, ako pozrieť sa pravde do očí a otvorene pomenovať problém ohľadom stavu našej železničnej infraštruktúry.
Výsledok? Účastníci sa zhodli na tom, že hlavným problémom je nedostatočné a chaotické financovanie Železníc Slovenskej republiky. S tým môžem iba súhlasiť. Neodpustím si však jedno ALE, pretože táto rovnica má aj druhú stranu.
Aby sme problém videli v celej jeho šírke, musíme sa pozrieť aj na samotné ŽSR a na to, ako hospodári s prideleným objemom finančných prostriedkov.
U železničiarov je to totiž podobné ako s kolabujúcou domácnosťou. Zateká strecha a plesnivejú steny, ale pán domáci nakupuje koberce. Ak si myslíte, že preháňam, pozrite sa spolu so mnou do centrálneho registra zmlúv.
Aha, koberec!
Železničná stanica Plešivec: Zriadenie elektrického ohrevu výhybiek – vypracovanie projektovej dokumentácie za 143 400 eur bez DPH.
Vysvetlím stručne o čo ide: V zime často dochádza k napadaniu snehu alebo mrznúceho dažďa do pohyblivých častí výhybiek. Zamrznutie spôsobí, že sa výhybka nedá prestaviť a vlaky sa nemajú ako vyhýbať na jednotlivé koľaje. Problémom je to hlavne pre ústredne riadené elektrické výhybky. Vlak pre nefunkčnú výhybku mešká a doprava stojí, kým ju zamestnanec ručne neočistí od snehu a ľadu. Úlohu ohrevu výhybiek si teraz už isto dokážete domyslieť. Jednoducho, nedovolí výhybke zamrznúť.
Takže, železnice si objednali vypracovanie projektovej dokumentácie na takýto ohrev do ŽST Plešivec. Je to uzlová stanica, ktorá leží na mimoriadne zanedbanom takzvanom južnom ťahu Zvolen – Košice.
Pýtate sa, že kde je teda problém, veď taký ohrev sa tam isto zíde, nie? Nuž, v Plešivci sa výhybky prestavujú ručne. To znamená, že zamestnanec k tej výhybke musí osobne prísť zakaždým, ako sa má prestaviť. Pri zimách, ktoré sú na juhu stredného Slovenska, dokáže zamestnanec výhybku bez problémov očistiť od snehu priebežne. Ešte doplním, že na dvoch regionálnych tratiach, ktoré sa tu spájajú, je zastavená osobná doprava. V Plešivci preto zastavuje celkovo sedem párov vlakov osobnej dopravy za deň. Je teda ohrev výhybiek v Plešivci potrebný? Áno je. Ale až po celkovej rekonštrukcii zabezpečovacieho zariadenia, kedy sa budú výhybky prestavovať ústredne elektricky a nie ručne.
Pre porovnanie, železničná stanica Kraľovany takisto nemá ohrev výhybiek. Pritom ide o stanicu na severe Slovenska, je súčasťou hlavného železničného ťahu Žilina – Košice, odbočná trať je Kraľovany – Trstená. Obec je vďaka Kraľovianskej kope v tieni od konca novembra do druhej polovice januára, takže zima tu udiera pomerne kruto.
Je na mieste diskutovať o efektivite a koncepčnosti prístupu. ŽSR majú obmedzené zdroje financií až tak, že nezvládajú pokryť základné fungovanie, ale napriek tomu si povedia, že potrebujú finančné prostriedky na elektrický ohrev výhybiek. A keď nakoniec tie peniaze nájdu, kde ich použijú? Tam kde opatrenie nie je nevyhnutné, a nie tam, kde by naozaj pomohlo.
Ďalšie koberce
Pozrime sa teraz na web ŽSR, konkrétne na zoznam opatrení na zlepšenie prevádzky železničnej infraštruktúry. Tento zoznam prisľúbili ŽSR po okrúhlom stole vypracovať a zverejniť. Aj tu sa nachádzajú luxusné projekty, ktorých problémom je, že v súčasnom kontexte sú… zbytočné.
Rekonštrukcia rozhlasového zariadenia pre cestujúcu verejnosť po technickej životnosti v ŽST Jablonov nad Turňou a ŽST Slavec jaskyňa
Účelom má byť zlepšenie parametrov a kvality ozvučenia priestorov staníc, dosiahnutie potrebných noriem rozsahu a intenzity hlásenia pre cestujúcu verejnosť, bezpečnostných hlásení a mimoriadností v železničnej doprave.
Má toto byť medzi prioritami? Samozrejme, je potrebné informovať cestujúcu verejnosť o príchodoch, odchodoch a meškaní vlakov. Lenže týmto staniciam chýba predovšetkým, a teraz sa držte, cestujúca verejnosť. Na týchto staniciach totiž vlaky osobnej dopravy nezastavujú. Koho teda chcú ŽSR informovať?
Roky zaznievajú výhrady k rozšafným nákupom ŽSR ako sú nočné výpravky (baterka so zeleným svetlom) alebo lampáše pre posunovačov za viac ako 300 eur za kus.
Tieto výhrady zástupcovia ŽSR bagatelizovali. Myslíte si, že s takýmto prístupom bude dodatočné financovanie stačiť na „priority“ ŽSR? Dovolím si pochybovať.
Dá sa dofinancovať čierna diera?
Mojím cieľom, ako aj cieľom Progresívneho Slovenska, je konečne riešiť problémy železničnej infraštruktúry a celkovo zlepšiť stav železničného sektora. Je kľúčové, aby rovnaký zámer do svojej misie priniesol aj nový manažment štátneho správcu železničnej infraštruktúry. Vo vedení spoločnosti musí byť človek z vnútra ŽSR. Odborník kovaný praxou v prevádzke, bez pozadia korupcie a napojenia na dlho známe firmy. Iba poctivý odborník na čele firmy dokáže určiť skutočné priority, kontrolovať ich plnenie a konzultovať ich finančné krytie s ÚHP a MF SR.
Len napĺňanie skutočných priorít prestane správcovi infraštruktúry udržiavať imidž čiernej diery, Len investovanie tam, kde treba, môže byť predpokladom k úspešnej snahe o zvýšené financovanie ŽSR.