Strategické projekty bez verejného obstarávania otvárajú pandorinu skrinu pre "kamarátkšefty"

Strategické projekty meškajú. Minister dopravy tým ospravedlňuje budúce obchádzanie transparentných súťaží.

Strategické projekty bez verejného obstarávania otvárajú pandorinu skrinu pre  "kamarátkšefty"
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Aký je však skutočný dôvod meškania projektov?

Všetci kritici sa zhodujú, že návrh zákona o mimoriadnych strategických investíciách z dielne Ministerstva dopravy nie je riešením. Že je protiústavný. Že otvára najväčšie možnosti na vyvlastňovanie od čias komunizmu. 

Vláda tvrdí, že im ide o urýchlenie realizácie stavebných projektov. Komentátori súhlasia, že za predlžovaním je zlá pripravenosť projektov.

Nie je to celkom tak. Víťazné projekty sú pripravené až príliš dobre. Priam na mieru. Vysvetlím.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do veľkej miery sú to aj verejné obstarávania (VO), ktoré predlžujú prípravnú fázu projektov. Problém nie je v existencii súťaže. (Tá má byť prostriedkom, ako vďaka konkurencii transparentne vybrať najlacnejšiu ponuku.) Významným dôvodom naťahovania verejných obstarávaní je to, že často sú na mieru šité pre vopred vybraného uchádzača.

To sa, prirodzene, nepáči ostatným účastníkom súťaže. Tí neostávajú ticho a podávajú odvolania. A práve tieto odvolania tak veľmi predlžujú všetky procesy. Takže to poviem znovu: Víťazné projekty sú pripravené dobre, pretože spĺňajú podmienky, ktoré boli v obstarávaní vytvorené tak, aby automaticky vyšachovali konkurentov. Preto väčšinu tendrov vyhrávajú priateľské firmy. Vidieť to takmer vo všetkých stavebných projektoch, no najžiariveším príkladom je bezpochyby výber mýta nedotknuteľným SkyTollom.

SkryťVypnúť reklamu

A teraz chcú ísť ešte ďalej. Minister Ráž nenápadne spomenul zoznam predakreditovaných firiem do VO, čo by malo výrazne urýchliť proces obstarávania. Takže budeme tu mať zoznam firiem, ktoré budú vopred overené a iba tie sa budú zúčastňovať VO, kde už pôjde iba o cenu. 

Pripomína mi to exkluzívny klub, ktorého členovia si v dražbe budú rozdeľovať projekty na Slovensku. Vstupenkou do tejto uzavretej spoločnosti budú úzke vzťahy s vládnou trojkoalíciou. 

Proces verejných obstarávaní by pritom zásadne dokázala zrýchliť jedna vec. Stačilo by ich robiť odborne a poctivo. Takto to však robiť nebudú. Je jasné, prečo koalícia chce novelizovať trestný zákonník a znížiť tresty za korupciu a ekonomickú trestnú činnosť. 

SkryťVypnúť reklamu

Snažia sa nám vnútiť svet, kde oni môžu takmer všetko, a ostatní nech sa láskavo nestarajú.  Popri zmenách trestného zákona, stavebného zákona a novom zákone o mimoriadnych strategických investíciách prichádza na rad novela zákona o verejnom obstarávaní. Jej zmysel dokonale zhŕňa veta z analýzy novely: 

„Diaľnice a strategické investície nebudú podliehať pravidlám o verejnom obstarávaní.“ 


Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  897x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

104 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu