Ohľadom zmieneného VO sme našli hneď niekoľko výrazne podozrivých skutočností. Tie dohromady dávajú obraz o obstarávaní, ktoré neprebehlo v najlepšom záujme obyvateľov kraja. Pozreli sme sa na tieto skutočnosti z blízka. Hodnota zákazky bola 50 miliónov eur.
Predražený právnik s povesťou
Vypracovanie podkladov k VO dostal na zodpovednosť Michal Miškovič, dvorný právnik OĽANO. Za mizerne odvedenú prácu (o tom neskôr) získal 75-tisíc eur. Výsledok jeho práce si všimol aj ÚVO, ktorý na vlastný podnet začal konanie voči jeho osobe. Pánovi Miškovičovi zároveň pre starší obchodný spor pozastavila Slovenská advokátska komora činnosť a údajne ho vyšetruje NAKA. Vedenie TTSK muselo dobre poznať povesť sprevádzajúcu tohto pána.
TTSK pritom má vlastného právnika, interný tím pre verejné obstarávania, ako aj zaplatenú externú právnu poradenskú službu. Všetci títo ľudia jednoznačne majú vedomosti a vzdelanie na to, aby VO vedeli v parciálnych častiach dozorovať.
Zrušenie súťaže
Verejné obstarávanie nakoniec nebolo dotiahnuté do konca, TTSK ho v marci 2020 zrušil. Dôvodom mala byť zmena frekvencie dopravy kvôli koronakríze. Je to však pochybné, a nie len preto, že v marci ťažko mohli poznať dopady pandémie a opatrení na dopravu do konca roka. Problém s predpokladaným znížením objemu dopravy rieši zmluvná volatilita. To znamená, že keď bude reálne čerpanie nižšie ako predpokladá zmluva, tak ušetrím na výdavkoch, lebo sa menej prevozilo. Korona len ťažko mohla byť skutočným dôvodom na zrušenie súťaže.
Keď pripustíme možnosť, že by korona bola dobrým dôvodom na zrušenie VO, vhodné riešenie prichádza vzápätí - vyhlásiť nové VO s prispôsobenými podmienkami. (Keďže v rámci pôvodného konania bol spravený len jeden reálny úkon - keď sa vo februári hlásili záujemci.) Stačilo v marci zmeniť podmienky a začať nové VO a do decembra by súťaž nemali problém dokončiť. Podobne, ako to bez problémov zvládlo v tomto období mesto Trnava. Kraj však od marca 2020 do konca septembra 2020 nespravil nič.
Argumentáciu koronou však neberieme - keďže pre regióny Záhorie a Dunajská Streda zorganizovala župa riadne verejné obstarávanie v rovnakom čase ako pre Trnavu. V týchto regiónoch opatrenia neprekážali.
Podozrivé priame rokovanie
Namiesto štandardného riešenia po zrušení obstarávania sa TTSK následne dohodol na nevypovedateľnej zmluve prostredníctvom priameho rokovania so spoločnosťou Arriva. Keďže dôvodom bola výnimočná koronasituácia, zmluva mala byť uzavretá na nevyhnutné obdobie. Nestalo sa tak, zmluvu uzavreli de facto na tri roky.
Zmluva so skrytým úkonom
Vysúťažený dokument napísaný na Arrivu uvádza, že je napísaný na dobu, kým sa nevysúťaží nový dopravca. To znamená dobu neurčitú. Nikde v zmluve však nie je napísané, že keď príde k vysúťaženiu nového dopravcu, táto zmluva stráca platnosť. Zmluva na dobu neurčitú pritom musí odpovedať na otázku čo sa stane, ak nastane skutočnosť, ktorá predpokladá ukončenie doby neurčitej. Prečo je to v zmluve zamlčané?
Dá sa predpokladať, že účastníci zmluvy jednoducho nepočítajú s tým, že by počas najbližších troch rokov malo dôjsť k riadnej súťaži nového dopravcu.
Ďalšie skutočnosti
Došlo k navýšeniu sumy za najazdené kilometre, konkrétne o 0,13 eur na 1 km. Arriva teda najazdí menej za viac peňazí.
Tender na regionálneho dopravcu je pre VÚC najväčšie a najvýznamnejšie VO. Doprava patrí medzi najhlavnejšiu agendu VÚC. Preto je ťažké uveriť, že by toto obstarávanie bolo len tak odfláknuté.
Čo sa mohlo a malo urobiť, no neurobilo
TTSK mal uzatvárať nové zmluvy, ktoré reflektujú nové podmienky. Upraviť VO na určité obdobie a od stanoveného termínu pokračovať vo forme, ktorá sa predpokladá. Zmluvná voľnosť strán mala zabezpečiť flexibilitu. Úlohou TTSK malo byť dosiahnutie úspor a/alebo zlepšenie úrovne služieb pre verejnosť.
Ako sa to dotkne občanov
Na mieste je otázka, či na spomínané konanie VÚC doplatia občania neprimerane vysokým cestovným a nedostatočnou kvalitou spojov. Vzhľadom k uvedeným skutočnostiam musíme odpovedať, že áno.
Kto je za to zodpovedný?
Trnavský župan Jozef Viskupič. Okrem zodpovednosti prislúchajúcej jeho funkcii sa Viskupič profiluje ako odborník, ktorý sa regionálnej doprave rozumie na veľmi vysokej úrovni. Je nepredstaviteľné, že by bol “uvedený do omylu”.
Čo s tým
Prípad momentálne prešetruje ÚVO, stále nie je uzavretý. My o prípade informujeme verejnosť, pričom zdôrazňujeme vážnosť situácie.
Zároveň žiadame vyvodenie zodpovednosti a prísľub otvorenia riadneho VO v čo najskoršom možnom termíne.