
Ako ukážky som vybrala ľudové koledy z nitrianskeho regiónu. Tieto, ako aj koledy z ostatných regiónov, vychádzajú z evanjelia, ospevujú cestu do Betlehema, nocovanie v maštaľke, narodenie Ježiška, klaňanie pastierov a kráľov....Na rozdiel od liturgických piesní sa v koledách objavujú záblesky prostého života pozemských bytostí.Primkýnajú sa k ľudskej podstate a prechádzajú až do sféry žartovnej. Vyjadrujú základné túžby človeka po zdraví, po dlhom živote , po láske, dobrej úrode a po radosti z detí. Postavy svätých okolo Ježiška, ako i on sám ,ožívajú ako ľudské bytosti.Narodenie Ježiška sa opisuje na konkrétnom mieste :
Pasťírové stávajťe, krásné spevi očúvajťe,
spevi ňebeské, chóri anďelské, krásné mesto betlehemské.
Panna sina poroďila,blahoslavená Márija, v mesťe Betléme,
v jaslách na slame, leží milé pacholátko na zime...
O ľudskom zobrazení panny Márie svedčí i takýto úryvok z koledy :
Starala sa Mária, ďe plénečki sušiť má, lilion, lilion, domine christe marion...
Tam ich ona sušila v Betleheme na ploťe,lilion, lilion...
Alebo: Keď ho poroďila, takto mu spievala,
čiči beli, sinu boží, bo ja bi som spala...
Takmer obraz rodinnej idyly sa nám vynorí pri takomto úryvku :
Panna Márija kaššu varí, na oheň klaďe Jozef svatí,
navar tej kašički malému sináčku, nech sa nají....
Veľmi časté sú koledy, v ktorých sa spomínajú darované predmety...Najčastejšie spĺňajú potreby malého dieťatka a predstavujú to najlepšie, čo pastieri môžu dieťaťu dať...Je to základ, ktorý človek potrebuje k životu - jedlo, voda, teplo, láska. Symbolika ukrytá v darovaných predmetoch je veľmi jednoduchá. Koláče symbolizovali hojnosť, peniaze blahobyt, jablko, cesnak zdravie, chren silu, jablko plodnosť, orechy , oplátky, soľ - hojnosť...Červené jablko je aj darom z lásky a želaním zdravia:
To červené jabĺčko, to je pre Ježiška, buďe sa raduvať v tích malích jasličkách...
Ako ďaľší príklad uvediem úryvok z koledy s výstižnou enumeráciou darov:
Panenki mu dari ňesú, úbohé sa v zime trasú...
Hanka perinku, Dorotka plenku, Evička dobrú polévku.
Magdalénka povijánek, Apolénka mléka džbánek,
Dorka košíček, v ňom pár vajíček,Majlenka madu hrneček.
A ty Ondrej peceň chleba, buďe nám tam takí treba,
dreva Tomášu, smatanu flašu, nesú daruvať Ježišku...
V súvislosti so zvestovaním sú dominantné pastierske motívy. I tu môžeme pozorovať priame vychádzanie kolied z evanjelia:
Pri betlehemskom salaši, pásli ovce valasi,
anďel sa im ukázav, do Betléma ícť kázav:
Icťe, icťe a ďiťe, Krista pána nájďeťe,
nájďete ho v jasličkách v ovinutích plénečkách...
Typická pastierska je i nasledujúca koleda:
Pome, bratri, pome do Betlehema!
Ale keď tam veliká zima bíva, krpcov a obuvi žánnej ňeni,
a veru tam bosí ňido neobstojí...
Aj haleni svoje si sebú berme, palice si tu též ňeňehávajme,
veď ňeňi tam v noci jako ve dňe, lachko ťa osiňe a to smele...
Na rozdiel od liturgických piesní majú koledy často aj žartovný charakter, čoho dôkazom je aj nasledujúci text :
Viskoč, pacholátko, hore stávajťe, malého Ježiška na svet vítajťe!
A keď mi mu zahrajeme a na koledy pójďeme,
ďe nám ňišt ňedajú, brať ňebuďeme.
Spadóv Maťo s basú, krk jej vilomev,
Franťiška s cimbálom na zem privalev.
A tí sa do seba dali, za vlasi sa pochitali,
prišov Valér s kufrom, ten ich vitrískav,
tu Ďuro s gajdámi,šeckích troch trískav:
Buďeťe sa tlcťi biťi a tu takí krik robiťi?
Rospučev si gajdi, potom naríkav....
Podoba vianočných sviatkov prešla v historickom čase mnohými premenami...Niektoré kultúrne prvky tohto obdobia pokračujú v novej kvalite v našej dobe ďalej. Vianočné tradície a s nimi späté aj umelecké prejavy vyzývajú k vzájomnej láske a porozumeniu.
Snažila som sa v krátkosti, zatiaľ toľkoto...Nabudúce skúsim niečo o betlehemskej hre, keďže sa už tie Vianoce tak blížia...:-)