Miesto jeho svätého mena používame oslovenie Hospodin, Všemohúci, Pán a podobne. Tak ako židia miesto Božieho svätého mena používajú Élohim, Hašém, El-Shaddai alebo Adonaj.
Presné fonetické znenie Božieho mena sa z tohto dôvodu nezachovalo. Známa je iba jeho písaná podoba, ktorá obsahuje iba hebrejské „spoluhlásky“ JHWH.
Na Golgotskom kríži visel nápis v troch jazykoch. Bolo tam napísané hebrejsky, grécky a latinsky: „Ježiš Nazaretský kráľ Židov.“
Tento nápis nechal na kríž napísať Pilát. Keď to videli farizeji a zákonníci, boli veľmi rozčúlení a chceli, aby Pilát dal nápis zmeniť. Pilát však odmietol: „Čo som napísal, to som napísal.“ ...bola jeho odpoveď.
Donedávna som si myslela, že je to preto, lebo bol v nápise Ježiš označený za kráľa Židov. To však nie je ten hlavný dôvod. Prečo teda?
Prečítajme si ten nápis po hebrejsky:
„Ješúa Hannocrí Úmelech Hajjehúdím“
Keď si vezmeme začiatočné písmená tohto nápisu, dostaneme nevysloviteľné Božie meno. (Nech nikoho nepomýli začiatočné písmeno „ú“ je to ekvivalent k hebrejskému písmenu „wáw“, ktoré sa v tomto slove používa.) Pre toto boli zdesení a rozhorčení farizeji a zákonníci, ktorý Božieho syna poslali na smrť.
V našich končinách vidíme na krížoch iba latinskú skratku tohto nápisu „INRI“. Skutočnú podstatu tohto nápisu však môžeme objaviť až keď spoznáme hebrejskú stránku tejto udalosti.
Tak ako pri slávnosti Pesach niesol obetný baránok na krku tabuľku s názvom hlavy rodiny, ktorá ho obetovala za ich hriechy. Tak Ježiš, syn Boží niesol meno svojho otca na kríži, na ktorom bol obetovaný za hriechy svojho ľudu. Ježiš bol ukrižovaný práve v deň, keď vrcholili prípravy na sviatok Pesach, ktorý sa začal po západe Slnka.
Keď potom Ježiš vstal z mŕtvych a ukázal sa svojim učeníkom, povedal im: „Nebojte sa, Ja som! ...“ Povedal rovnaké Božie meno, aké povedal Boh Mojžišovi z horiaceho kra.
K napísaniu tohto článku ma inšpirovala kniha Ludwiga Schneidera "Boj o Jeruzalém začal" a samozrejme tiež Božie Slovo - Biblia.