Veľké aj malé firmy často trpia rovnakým nedostatkom – mzdy majú postavené na priemernej mzde pre porovnateľný druh práce; vyplácané bonusy závisia v mnohom od udalostí mimo kontrolu zamestnancov; mimoriadne odmeny sú počítané spôsobom, ktorému rozumie iba pár ľudí vo firme. Vyplácanie bonusov je za také dlhé obdobie, že človek už ani nevie, čo urobil dobre alebo zle. Často iba málo kto vie, čo má urobiť preto, aby mohol situáciu zlepšiť, ...ak nechce zmeniť firmu.
Vo firmách sa stále rieši, kto je ako odmeňovaný. Spravodlivosť voči ostatným vo firme. Personálne oddelenia riešia to, či je váš plat nad priemerom v sektore alebo pod ním. Máte menej? Možno vám pridajú. Nezáleží na tom, akú hodnotu firme prinášate. Už ste platený priemerne a to vám musí stačiť! Veď keby vám zvýšili, bolo by to voči ďalším vo firme nespravodlivé… Že je váš ročný bonus a mesačný plat nespravodlivý k hodnote, ktorú prinášate, to je váš problém ...alebo váš dojem?
Je známe, že ako sa firma správa k ľuďom, tak sa ľudia správajú k firme. Pocit, že zamestnanca firma okráda o čas, talent a peniaze, vedie k okrádaniu firmy na čase, na kvalite práce, alebo aj na majetku. Komplikované pravidlá zahmlievajú dôvody a výsledok, a tak aj ľudia zahmlievajú svoje činy a chyby.
Už Tomáš Baťa takmer pred sto rokmi povedal, že iba tak je možné dosiahnuť dostatočnú efektivitu a angažovanosť každého pracovníka, že každý zamestnanec je informovaný o rozpočtoch a hospodárskych výsledkoch svojho závodu, svojej dielne a svojho stroja. Každý musí poznať ako práve on prispieva k zlepšeniu situácie. Vie si sám vypočítať, aké odmeny mu za to prináležia a dokáže to kontrolovať a predvídať.
Každý týždeň dostávali Baťove závody a pracovníci výkaz o tom, aký podiel na zisku si vytvorili a jasne ľuďom hovoril a ukazoval, ako sa môžu zlepšiť. Kládol dôraz na to, aby bol každý robotník včas informovaný o aktuálnom stave, aby každý človek vedel koľko získa, ako sa k tomu číslu došlo a aby mal každý člen tímu znalosť, čo má robiť, aby sa veci zlepšili.
Tomáš Baťa chcel mať vo firme finančne zabezpečených ľudí. Chcel, aby sa po čase oslobodili a aby „nepracovali pre kapitál, ale aby kapitál pracoval pre nich.“ Preto aj platil viac než dvojnásobok priemeru bežnému v obuvníckom priemysle v Čechách v tom čase. Napokon silný spolupracovníci vypracovali silnú firmu a prosperujúce mesto.
Záujmom každej firmy, jeho majiteľa a jeho spolupracovníkov by malo byť zlepšenie života jej zákazníkov a zlepšenie života všetkých ľudí, ktorý pre firmu pracujú.
Ako je to vo vašej firme, dodržiavate Baťove pravidlá? Dokáže každý zamestnanec predvídať, akú odmenu získa a dokáže si ju vypočítať? Vie každý spolupracovník, ako prispieva k zlepšeniu? Platíte odmeny tak často, aby poskytovali jasnú spätnú väzbu? Podeľte sa v diskusii s ostatnými, ako je to u vás.