
Veľa začínajúcich šéfov má problém so správnym ohodnotením a odmenením ľudí vo svojom tíme. Veľa krát je hodnotenie skôr odrazom ich osobných vzťahov. Obľúbenci dostávajú najviac. Spoločnosti sa snažia veci riešiť zavádzaním tzv. osobných hodnotiacich systémov. Žiaľ často nechávajú príliš veľa priestoru pre subjektívne hodnotenie, alebo hodnotia príliš dlhý časový úsek. Spoločne s nejasne stanovenými alebo neobjektívne merateľnými ukazovateľmi je opäť vytvorený systém hodnotenia podľa "obľúbenosti u šéfa".
Začínajúci šéfovia majú podľa môjho pozorovania často problém so stanovením jasných pravidiel a s ich dodržiavaním najmä z ich strany. Obávajú sa negatívnej reakcie svojich ľudí, pokiaľ by museli niekomu "prítomnému" siahnuť na odmeny. Rovnako neradi priznávajú, že je v ich tíme niekto výkonnejší ako ich obľúbenec. Obavy z konfliktu deformujú hodnotenie začínajúcich šéfov. Konfliktným a obľúbeným typom často pridávajú a tak ostatným krivdia. Nechávajú veľa priestoru na dohady, nedorozumenia a závisť.
Obavy z konfliktu s podriadeným pri hodnotení sa šéf môže zbaviť tak, že vopred dohodne so svojim tímom čo budú hodnotiť a ako. Stanovia aké sú hodnoty pre 100% spokojnosť, aké je maximum a minimum odmeny. Osobne mám niekoľko pravidiel pre odmeňovanie, ktoré som napísal sám pre seba:
NEČAKAJ. Nečakaj so spätnou väzbou na koniec mesiaca alebo roka. Ak niekto urobí niečo dobre, povedz to hneď. Hneď oceň aspoň slovne, každý dobrý čin a každý dobrý výsledok. Ak urobí niekto niečo zlé, v prvom rade pomôž tomu človeku vec napraviť. Vysvetli, v čom chyba spočíva a s čím súvisí. Ľudia chcú odvádzať kvalitnú prácu a sami cítia vinu za chybu aj bez toho, aby si im pol dňa nadával. Nadávky vec nezmenia. Ale ak pomôžeš a oceníš snahu pri náprave, človek si ťa bude vážiť. Ak sa človek zachová nevďačne, bez pokory alebo chybu ľahkovážne opakuje, rázne zakroč.
INFORMUJ. Vždy informuj tím, prečo si niekomu pridal a prečo si druhému ubral. Zdôvodnenie musí byť objektívne a podložené faktami. Je dôležité, aby bol šéf transparentný a pravidlá zrozumiteľné. Iba tak bude každý v tíme vedieť správnu cestu. Voľ formu, akou vec oznámiš a informuj najskôr osobne toho dotknutého a až potom ostatných členov tímu. To platí pre pochvalu aj pri pokarhaní. Pokiaľ karháš nezabudni zachovať dôstojnosť a hrdosť člena tímu. To platí dvojnásobne, ak karháš pred ďalšími osobami. Umenie šéfa je v tom, že zachová dôstojnosť ľudí vo svojom tíme za každých okolností. Ak chceš niekoho verejne pochváliť alebo pokarhať, vždy najskôr informuj dotknutého a povedz mu, ako to chceš urobiť. Daj mu tak šancu vopred sa priznať, ak to ani nie je jeho zásluha alebo ak prevzal na seba vinu za iného.
BUĎ KONZISTENTNÝ. Uplatňuj na každého rovnaký meter. Nemeň pravidlá bez toho, aby si vopred informoval členov tímu a zmenu riadne zdôvodnil. Nie je vždy dôležitý súhlas tímu. Dôležité je vec riadne vysvetliť a snažiť sa o to, aby tomu tím rozumel a vzal to na vedomie. Ich reakcia ti napovie, či si sa rozhodol správne. Ak niekoho za niečo odmeníš alebo pokarháš, je dôležité rovnako urobiť aj v prípade iného člena tímu.
BUĎ PRIPRAVENÝ. Vždy sa riadne vopred priprav! Nachystaj si konkrétne situácie, výsledky, čísla, reakcie... Určite je za nesplnenie zodpovedný práve tvoj člen tímu? Máš istostu, že urobil všetko, čo urobiť mal a mohol? Nezmaril si niektoré snahy ty osobne?
NEPRIPUSŤ KRIVDU. Veľmi zlé, čo sa môž stať je, ak niekto z tímu pociťuje krivdu. Prever si vec tak, aby si mal istotu, že nikomu nebudeš krivdiť. Pocit krivdy zvyšuje šance na zámerné chyby, podrazy, krádeže a iné nedostatky. Urobil niekto hlúpu chybu? Bol niekedy nespravodlivo pokarhaný? Pýtaj sa a hľadaj dôvody!