Viem, že veľakrát nie je chyba v tvorcoch. Zásek môže byť „klient-debil,“ ktorý v rámci zničujúcej lásky k svojmu produktu donúti reklamku uviesť všetky detaily, najlepšie veľkosťou písma 8 a bledožltou na bielom podklade, aby „sa tam zmestilo čo najviac informácií, a aby to bolo PEKNÉ.“ Alebo je klient dobrý, ale rozpočet na realizáciu je malý, alebo sa obíde mediálna agentúra a nosiče potom zčista-jasna nájdete pri zlom odbočení z diaľnice na konci dediny o 20 obyvateľoch, ... a tak podobne. (Alebo je kreatívny tím fakt zložený z týpka, čo copywriting považuje za obsluhu kopírky a grafika, ktorý cíti, že má dobrý vkus, lebo jeho rodičia majú stále v obývačke vystavené zátišie „Hrnček, pero a jabĺčko“, ktoré vytvoril po 3 rokoch ľudovej školy umenia.)
Jednoducho, nevidela som nič zaujímavé. A to mám aké-také šťastie, lebo zo skúsenosti viem, že sa v agentúrach robia aj super veci, len bohužiaľ z vyššie uvedených dôvodov zväčša nedostanú až taký veľký priestor. Tak sa ich autori tešia aspoň z ocenení z festivalov a zo závisti kolegov z konkurenčných agentúr. Ale ak sa máme baviť o tom, čo nás každodenne masovo zaplavuje, tak .... bléé, fuj, neftipnéééé.
Uprostred tejto mizérie ma zrazu z rozčarovania vytrhla nemecká telka. A niekoľkominútová reklama na značku tých lacných handier, čo si všetci chodíme kupovať do Viedne. Neviem, či to chápete, ale NIEKOĽKOMINÚTOVÁ reklama je skutočne big deal. Herci musia byť presvedčiví (čiže od castingu až po buy outs je to drahé), dlho sa točí a dlho sa sedí v postprodukčnom štúdiu (čiže produkcia je drahá), kvôli neštandardnému formátu je media planning náročný (čiže je to drahé), vysielací čas a zaradenie do reklamného bloku osobité (čiže je to drahé), ... tisíc vecí. Okrem toho tam spieva a účinkuje Mary J. Blige (čiže to muselo byť extra-drahé). Hovoríte, že tá firma si to môže dovoliť? Jasné. Aj veľa iných firiem, ale nerobia to príliš často, tak si to vychutnajme.
Oporné body, podľa ktorých „reklamu, ktorá mi takmer vrátila vieru v reklamu“ spoznáte: motív Homea & Múlie a spomínaná Mary J. Ide vlastne o taký mini-film, prirovnateľný snáď k tomu minuloročnému spotu s Nicole Kidman, ktorý točil pre jednu kozmetickú firmu na motívy Moulin Rouge režisér filmu Baz Luhrmann.
Dokonca som si zapamätala, o aký produkt ide, takže to zrejme bude aj predávať! Neviem, či sa bude páčiť aj mužskému publiku, keďže je to také „full of love“, ale my dievčatá sme aj napriek vypitým hektolitrom vína a mechúrovej perspektíve a la Tycho de Brahe prestali medzi Sex and the City a Desperate Housewives chodiť na záchod, len aby sme to nezmeškali. Hurááá, dobrá reklama možno nie je úplne mŕtva!