Buddhistický inštitút Serta (zápisky z Tibetu 2)

Východný Tibet, Kham, bol vďaka svojej periférnej polohe mostom spájajúcim Tibet s Čínou, regiónom, v ktorom dochádzalo ku kontaktom medzi tibetskými buddhistickými majstrami a ich čínskymi žiakmi. Tibetský buddhistický inštitút Serta, kde v súčasnosti študujú aj stovky čínskych mníchov, nadväzuje na tieto tradície.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Buddhistický inštitút Serta založil roku 1980 charizmatický tibetský lama Džigme Phüncchog  (1933–2004). Založenie tohto centra tibetského buddhizmu bolo súčasťou procesu obnovy náboženstva v Tibete v postmaoistickom období uvoľnenia náboženskej politiky v Číne po perzekúciách Kultúrnej revolúcie. Na celej Tibetskej náhornej plošine začali tibetskí veriaci obnovovať chrámy a kláštory zničené počas Kultúrnej revolúcie, do ktorých sa postupne vracali mnísi. Džigme Phüncchog však svoj buddhistický inštitút nezaložil na troskách bývalého kláštora, ale v opustenom a odľahlom údolí Larunggar severozápadného S’-čchuanu neďaleko tibetského mestečka Serta. Od začiatku sa cielene usiloval prekonať rozdiely medzi jednotlivými tibetskými buddhistickými školami a svojim žiakom sprostredkovať učenia všetkých prúdov tibetského buddhizmu. Džigme Phüncchog si zároveň uvedomoval nízku úroveň vzdelávania v tibetských ženských kláštoroch a v Serte vytvoril špeciálne triedy pre výučbu mníšok. Vďaka charizme a učenosti Džigme Phüncchoga aj vysokej úrovni výučby buddhistického učenia začali do buddhistického inštitútu prúdiť stovky veriacich laikov i mníchov a Serta sa tak rýchlo stala jedným z najvýznamnejších centier tibetského buddhizmu. V súčasnosti v buddhistickom inštitúte žije 10-12 tisíc mníchov a mníšok, asi desatinu z nich tvoria Číňania. Pre ilustráciu – v súčasnosti najväčšom tibetskom kláštore Labrang (písal som o ňom v júnovom blogu) žije čosi vyše 2 tisíc mníchov. Serta je dobre známym centrom buddhizmu na celej Tibetskej náhornej plošine a každoročne sem prúdia tisíce pútnikov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj lama Džigme Phüncchog, podobne ako všetci ostatní vplyvní tibetskí buddhistickí majstri v súčasnom Tibete, sa musel vyrovnať s tlakom čínskych úradov. Tie spočiatku tolerovali vznik novej náboženskej inštitúcie, keďže Džigme Phüncchog si uvedomoval, že politické aktivity mníchov a mníšok z buddhistického inštitútu – teda demonštrácie na podporu tibetskej nezávislosti či otvorené prejavy podpory 14. dalajlamovi žijúcemu v exile – by znamenali koniec jeho unikátneho projektu. Keď v lete roku 1999 začala ďalšia kampaň čínskych úradov proti 14. dalajlamovi, Džigme Phüncchog sa odmietol zúčastniť sa jej a otvorene dalajlamu kritizovať. V lete roku 2001 do buddhistického inštitútu vtrhli čínske úrady a časť obydlí mníchov zničili. Existenciu priveľmi veľkého buddhistického centra oficiálne miesta už nechceli tolerovať. Buddhistický inštitút Serta však prežil tento pokus o oklieštenie jeho aktivít a aj smrť jeho zakladateľa v januári 2004.

SkryťVypnúť reklamu

Jedinečnosť buddhistického inštitútu Serta spočíva aj v tom, že tu vedľa seba študujú Tibeťania a Číňania. Od konca 90. rokov získava tibetský buddhizmus medzi čínskym mestským obyvateľstvom istú popularitu (podľa môjho odhadu môže ísť o tisícky, maximálne desaťtisícky laikov vo veľkých čínskych metropolách). Číňania pokladajú tibetskú buddhistickú tradíciu za komplexnejšiu, autentickejšiu ako čínske buddhistické dedičstvo a prejavujú záujem najmä o tantrické učenia, keďže túto súčasť buddhistickej tradície čínske školy nepoznajú. Čínski laici navštevujú tibetské chrámy a naopak tibetskí lamovia chodievajú do čínskych miest a krúžkom laikov odovzdávajú buddhistické učenia. Vzhľadom na jazykovú bariéru (väčšina mníchov z Tibetskej autonómnej oblasti po čínsky nevie, čínski záujemcovia o tibetský buddhizmus nerozumejú tibetčine) zohrávajú úlohu sprostredkovateľov v prvom rade lamovia z Khamu a z Amda, ktorí hovoria po čínsky. Serta je však jediným miestom, kde čínski mnísi a čínske mnísi študujú spolu s Tibeťanmi a dlhodobo s nimi žijú. K dispozícii majú čínske preklady tibetských buddhistických textov a ich učiteľmi sú vzdelaní lamovia z Khamu. Do Serty každoročne prichádzajú na púť aj tisíce Číňanov nielen z Čínskej ľudovej republiky, ale aj z Taiwanu, Singapuru či Malajzie. Štedré finančné dary od čínskych – ale aj tibetských – laikov umožnili buddhistickému inštitútu začať so stavbou novej haly a vydávať desiatky buddhistických textov v čínštine i tibetčine. Na sochách a maľbách buddhistických božstiev možno okrem tradičných tibetských farieb a ikonografie vidieť aj vplyvy čínskej tradície.

SkryťVypnúť reklamu

Príklady čínskeho záujmu o tibetské formy buddhizmu možno nájsť aj v minulosti: najtypickejším sú panovníci poslednej mandžusko-čínskej dynastie Čching (1644–1911), ktorí podporovali zakladanie tibetských kláštorov aj v hlavnom meste, Pekingu. V samotnom Zakázanom meste, kde panovníci žili, stálo viacero tibetských buddhistických chrámov a navštevovali ho významní učenci z Tibetu. Záujem čchingských panovníkov o tibetský buddhizmus však bol aj nástrojom ako si získať popularitu medzi Tibeťanmi a Mongolmi a rozšíriť vplyv čchingskej ríše to týchto oblastí, čo sa im aj podarilo. V období Čínskej republiky (1912–1949) sa vláda (neúspešne) usilovala využiť spoločné buddhistické dedičstvo na pripútanie Centrálneho Tibetu k Číne: do tibetských kláštorov pri Lhase vyslala niekoľko desiatok mníchov, sponzorovala preklady buddhistických textov do čínštiny, pozývala tibetských učencov na prednáškové turné do Číny. K popularite tibetského buddhizmu v Číne prispel najmä 9. pančhenlama, ktorý po úteku z Centrálneho Tibetu žil v rokoch 1924–1937 v Číne: keď pančhenlama niekoľkokrát prednášal veriacim učenie Kálačakratantry, jedného z najstarších tibetských tantrických učení, počúvali ho desaťtisíce Číňanov. Súčasný záujem Číňanov o tibetský buddhizmus v buddhistickom inštitúte Serta a v desiatkach menších skupiniek laikov v mestách ako Peking, Šanghaj, Čcheng-tu prispieva k odbúravaniu negatívnych stereotypov o Tibeťanoch a tradičnej tibetskej spoločnosti šírených oficiálnou propagandou (tradičný Tibet ako peklo na zemi, v ktorom lamovia vykorisťovali a z kože zdierali pospolitý ľud). Do budúcnosti môžu tieto osobné kontakty zohrávať dôležitú úlohu pri budovaní vzájomnej dôvery medzi Číňami a Tibeťanmi a pri prekonávaní politických rozdielov.

SkryťVypnúť reklamu

Martin Slobodník

Zakladateľ buddhistického inštitútu lama Džigme Phüncchog
Zakladateľ buddhistického inštitútu lama Džigme Phüncchog 
Časť mníšskych obydlí v Serte
Časť mníšskych obydlí v Serte 
Hlavná hala v Serte
Hlavná hala v Serte 
Stúpa v Serte
Stúpa v Serte 
Rozostavaná nová hala
Rozostavaná nová hala 
Mnísi pri stavbe svojho obydlia
Mnísi pri stavbe svojho obydlia 
Malý mních zo Serty
Malý mních zo Serty 
Obydlia mníchov
Obydlia mníchov 
Vstup do údolia
Vstup do údolia 
Buddhistický inštitút Serta
Buddhistický inštitút Serta 

Orient

Orient

Bloger 
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Spája nás FascinÁzia; kultúry a krajiny Orientu sa stali súčasťou našich životov. Spolupracujeme v rámci OZ Pro Oriente (www.prooriente.sk) Zoznam autorových rubrík:  Blízky východĎaleký východIndiaJuhovýchodná ÁziaVšeobecnéSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu