Módne farizejské samovraždy?

Hora Arbel je vlastne útes, ktorý sa týči asi 380 m nad hladinou jazera (avšak iba cca 180 m nad hladinou Stredozemného mora). Na jeho severnej strane je údolie, ktorým viedla staroveká cesta z Magdaly (domovského mesta Márie Magdalény) smerom na antický Sipporis a Nazaret. Je možné, že práve touto cestou prichádzal Ježiš Kristus z Nazareta k jazeru za svojimi učeníkmi – rybármi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Pri útese sú zvyšky starovekých sídel. Hlavným z nich bola Arbela, známa už z vojenských ťažení v dobe makabejského povstania. Do tejto doby údajne siahajú aj počiatky synagógy odkrytej pri dnešnom mošave Arbel. Obyvatelia Arbely sa snažili skomplikovať ťaženie generála Bacchidesa (na ceste z Antiochie do Jeruzalema) a ten sa im za to odvďačil prenasledovaním až do okolitých jaskýň.

Hora Arbel ponúka nielen výnimočný výhľad na severnú časť Genezaretského jazera, ale aj na novozákonné lokality – Tabghu, Kafarnaum, Horu blahoslavenstiev či Bethsaidu.
Hora Arbel ponúka nielen výnimočný výhľad na severnú časť Genezaretského jazera, ale aj na novozákonné lokality – Tabghu, Kafarnaum, Horu blahoslavenstiev či Bethsaidu. 

Arbelské jaskyne boli príťažlivé aj pre galilejských zelótov, ktorí povstali proti Herodesovi, a neskôr aj pre vzbúrencov proti Rimanom. Opevnené jaskyne boli len ťažko prístupné, a preto sa do nich Herodesovi vojaci spúšťali v košoch z útesu. Jozef Flávius zaznamenal tragickú zaťatosť rebelov - jeden z nich radšej zabil svojich sedem synov a manželku a nakoniec sám spáchal samovraždu, len aby nemusel žiť (resp. zomrieť) v zajatí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jozef(us Flávius) je vôbec dôležitým zdrojom nielen pre históriu tohto regiónu. Preto sa pri ňom na chvíľu pristavíme, aj keď nemáme jeho fotografiu, len tip na portrét :-):

Josephus Flavius
Josephus Flavius 

Narodil sa údajne v roku 37 po Kristovi, ako Jozef, syn Matejov. Po otcovi pochádzal z kňazskej rodiny, po matke mal mať dokonca kráľovské korene. Od puberty sa zaujímal o filozofiu a hoci mal saducejský základ, chcel sa vlastným štúdiom rozhodnúť, či je lepšia saducejská, farizejská, alebo esénska filozofia. Vo svojom diele tvrdí, že žil tri roky v púšti ako pustovník pod menom Bannus. Do Jeruzalemu sa mal vrátiť ako 19-ročný s tým, že si pre život zvolil farizejskú filozofiu. Zdá sa, že dlhodobý pobyt v púšti bol (nielen) v jeho dobe značne populárny (a mnohým by nezaškodil ani dnes). Existujú však pochybnosti, či sú údaje o Jozefovom vlastnom živote aspoň tak hodnoverné ako jeho historické traktáty, alebo či sú iba výsledkom módnych (farizejských) trendov tej doby.

SkryťVypnúť reklamu
Údolie na úbočí Arbelu vedie v najhlbšom úseku od Magdaly smerom ku kráteru Rohov Hattinu (vľavo, mimo záberu). Na náprotivnej severnej strane ho lemuje ďalší útes, na vrchole ktorého je rozpoznateľný pás zvyšku opevnenia, pripisovaného Rimanom.
Údolie na úbočí Arbelu vedie v najhlbšom úseku od Magdaly smerom ku kráteru Rohov Hattinu (vľavo, mimo záberu). Na náprotivnej severnej strane ho lemuje ďalší útes, na vrchole ktorého je rozpoznateľný pás zvyšku opevnenia, pripisovaného Rimanom. 

Asi bolo vtedy tiež módne navštíviť Rím (koniec-koncov, všetky cesty vedú do Ríma) a preto tam v roku 64 vycestoval aj Jozef. Aby jeho cesta nebola tuctová, obsahovala viaceré dramatické momenty vrátane stroskotania. Rím však Jozefa zjavne neoslovil (hoci nepredpokladám, že by ho v tom roku preto podpálil), po návrate do Jeruzalema sa pripojil k protirímskym povstalcom a stal sa ich veliteľom v Galilei. Nebol jediný, a tak pri absencii nedeliteľných veliteľských právomocí museli logicky nastať problémy. Obohatené boli aj o triedny aspekt, keďže aristokratický Jozef vstúpil do konfliktov s Jánom z Gišaly, ktorý zakladal svoju vojvodcovskú kariéru na ozbrojených roľníkoch.

SkryťVypnúť reklamu
V Magdale boli objavené zvyšky rybárskej dediny z rímskej doby a ruiny byzantského kláštora. Na kláštornej dlažobnej mozaike sa zachovalo aj vyobrazenie rybárskej lode.
V Magdale boli objavené zvyšky rybárskej dediny z rímskej doby a ruiny byzantského kláštora. Na kláštornej dlažobnej mozaike sa zachovalo aj vyobrazenie rybárskej lode. 

Jozef mal, podľa vlastných údajov, opevniť v roku 66 okrem viacerých dolnogalilejských miest aj arbelské jaskyne. Uskladnil tu tiež veľké množstvo obilia a zbraní. V roku 67 však bol aj s povstaleckou družinou obkľúčený Vespasiánovou XV. légiou v Jotopate. Povstalci sa po márnom odpore skryli v jaskyni (tento motív už síce začína byť monotónny, ale v Galilei je to tak) a rozhodli sa kolektívne zmárniť (tiež zjavne módny taktický dobový postup). Nakoľko šahídske idey a plastické trhaviny ešte neboli známe, obkľúčení začali losovať, kto zabije ostatných a potom spácha samovraždu. Na rozdiel od masadského scenára (ktorý je, mimochodom, tiež známy z jeho diela), Jozef našiel dosť síl na pobitie svojich druhov, nie však už seba samého. Preto sa vzdal Rimanom, ktorí ho predviedli pred Vespasiána a Tita. Jozef zoči-voči tým dvom nerezignoval, ale opäť využil svoje filozofické nadanie, znalosť módnych trendov a rímskych reálií. Pozoruhodne interpretoval biblické proroctvo o príchode nového Mesiáša (Num. 24:17-19) ako indikáciu Vespasiánovho cisárskeho potenciálu, nuž a miesto ukrižovania ho iba uväznili. Jednoducho, nikdy netreba strácať hlavu. Keď sa po Neronovej smrti a reťazci Galba – Vitellius – Otho dostalo aj na Vespasiána, prorok-historik Jozef bol odmenený rímskym občianstvom, egyptskou manželkou a poradcovstvom u budúceho cisára Tita. Keďže u svojich rodákov – ako to už býva – nebol prorokom, ale zradcom, zdržiaval sa v Ríme. Tu sa snažil (ako kedysi egyptský Manetho svojim macedónskym vládcom) priblížiť judaizmus svojim rímskym pánom (a vice versa). Údajne však nebol príliš úspešný a jeho knihy boli v onej dobe spravidla ignorované. Jozefova smrť sa predpokladá nie dlho po vymretí vespasiánovskej dynastie (jej posledného príslušníka, cisára Domiciána, zavraždili v roku 98).

SkryťVypnúť reklamu
Arbelské jaskyne síce neboli opevnené a zabezpečené (vodou) tak sofistikovane ako Masada, napriek tomu ich dobývanie nebolo časovo nenáročné...
Arbelské jaskyne síce neboli opevnené a zabezpečené (vodou) tak sofistikovane ako Masada, napriek tomu ich dobývanie nebolo časovo nenáročné... 

Pravdupovediac, chceli sme ešte písať o Bethsaide, Amude, Kursi a Jardenite, avšak po toľkých krvavých historkách farizeja Jozefa sme stratili chuť a necháme si ich radšej nabudúce.

Jozef a Simona Hudecovci

Orient

Orient

Bloger 
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Spája nás FascinÁzia; kultúry a krajiny Orientu sa stali súčasťou našich životov. Spolupracujeme v rámci OZ Pro Oriente (www.prooriente.sk) Zoznam autorových rubrík:  Blízky východĎaleký východIndiaJuhovýchodná ÁziaVšeobecnéSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu