Čínsko-tibetské vzťahy po demonštráciách z jari 2008

10. marca uplynulo 51 rokov od protičínskeho povstania v Lhase. Marec 1959 predstavuje míľnik v novodobých dejinách Tibetu: obdobie relatívne tolerantnej národnostnej a náboženskej politiky v Centrálnom Tibete, ktorého autonómny status garantovala 17-bodová zmluva podpísaná medzi Čínskou ľudovou republikou a tibetskou vládou v máji 1951, sa skončilo. Po protičínskych nepokojoch a následnom úteku 14. dalajlamu do indického exilu sa pekingský režim rozhodol zrušiť všetky špecifické práva Tibeťanov a v priebehu niekoľkých mesiacov presadil maoistický model socializmu aj do tradičnej tibetskej spoločnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Krehká stabilita v Tibete, kde sa od začiatku deväťdesiatych rokov čínskym úradom darilo predchádzať väčším prejavom odporu, sa skončila v marci roku 2008. Desiatky demonštrácií v Tibetskej autonómnej oblasti i v priľahlých regiónoch Amdo a Kham, osídlených početnou tibetskou populáciou, čínskej vláde i verejnosti ukázali, že nezanedbateľná časť Tibeťanov naďalej podporuje myšlienku samostatnosti, ako najvyššiu autoritu rešpektuje 14. dalajlamu a odmieta čínsku politiku v tejto oblasti. Masové protesty boli prejavom dlhodobo neriešených sociálno-ekonomických problémov aj pocitu ohrozenia vlastnej kultúrnej identity. Okrem politickej agendy (požiadavky nezávislosti Tibetu, návratu dalajlamu z exilu, rešpektovanie ľudských práv a náboženských slobôd) , rastúci počet Chanov, majoritného etnika v ČĽR, v tibetských oblastiach vyvoláva u mladšej generácie Tibeťanov pocit sociálnej a ekonomickej marginalizácie. Zvýšený príliv Chanov do Tibetskej autonómnej oblasti (podľa neoficiálnych odhadov predstavujú približne 15 percent z 2,7 milióna obyvateľov a žijú najmä v Lhase) je dôsledkom úsilia pekingskej vlády politikou „veľkého rozvoja západných oblastí“, ktorá bola vyhlásená koncom roku 1999, dynamizovať hospodársky rast v Tibete prostredníctvom investícií (vyše 20 miliárd USD) do budovania infraštruktúry a priemyslu, čo si vyžaduje veľké množstvo kvalifikovaných pracovníkov, ktorí v Tibete – aj kvôli vzdelávaciemu systému preferujúcemu výučbu v čínštine – nie sú k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reštriktívna náboženská politika uplatňovaná od začiatku deväťdesiatych rokov takisto prispela k zosilneniu protičínskych nálad, keďže tieto administratívne opatrenia zasiahli Tibeťanov na citlivom mieste – tibetský buddhizmus pre nich predstavuje najdôležitejší zdroj identity, mnísi majú v spoločnosti významné postavenie a tradične, pred rokom 1951, sa angažovali aj v politickom živote.

Protesty z jari 2008 sa čínskej vláde podarilo potlačiť rozsiahlym nasadením ozbrojených bezpečnostných zložiek: podľa tibetských exilových zdrojov prišlo o život asi dvesto Tibeťanov a uväznených ich bolo niekoľko tisíc. Čínske oficiálne miesta uvádzajú vyše dvadsať obetí, väčšinu z nich tvorili chanskí obchodníci, ktorí prišli o život pri rabovaní obchodov demonštrantami v Lhase. Z plánovania demonštrácií obvinili dalajlamu, čínski politici ho označili za „vlka v mníšskom rúchu, démona s ľudskou tvárou a zvieracím srdcom“. Pekingská vláda sa vo svojej politike voči Tibetu a kritike 14. dalajlamu môže opierať aj o verejnú mienku: čínska verejnosť pokladá Tibet za neoddeliteľnú súčasť územia Číny a principiálnu otázku národnej hrdosti. Nezávislosť Tibetu odmieta aj väčšina čínskych opozičných skupín. Jeden z mála umiernených čínskych hlasov predstavuje otvorený list dvadsiatich deviatich čínskych intelektuálov z marca 2008, vyzývajúcich štátne orgány, aby predložili dôkazy o tom, že tieto nepokoje zosnoval a riadil dalajlama, ako opakovane tvrdili oficiálne miesta, a podporujúcich priamy dialóg s dalajlamom. Možno predpokladať, že ani prípadná demokratizácia čínskeho režimu nebude znamenať zmenu vnímania Tibetu aj ďalších okrajových, národnostnými menšinami obývaným oblastí, ako súčastí Číny. Reakcie čínskej verejnosti a Číňanov žijúcich v zahraničí dokumentovali aj silnejúci čínsky nacionalizmus, ktorý sa vymedzuje voči Západu.

SkryťVypnúť reklamu

Pekingská vláda po demonštráciách z jari 2008 vypočula výzvy zahraničných politikov na dialóg so zástupcami dalajlamu. Už v rokoch 2002–2007 sa uskutočnilo šesť kôl čínsko-tibetských rozhovorov, ktoré však neprispeli k zblíženiu protichodných stanovísk. Tri stretnutia zástupcov dalajlamu a čínskej vlády v máji, júli a novembri 2008 mali v prvom rade zlepšiť imidž čínskeho vedenia v zahraničí a ťažko sa dalo očakávať, že v nervóznej atmosfére po marcových demonštráciách bude čínska strana pripravená na akékoľvek ústupky. Ani posledné stretnutie z januára 2010 neprinieslo nijaký pokrok.

Tibetská exilová vláda v úsilí dosiahnuť konkrétne výsledky predložila na novembrovom rokovaní Memorandum o skutočnej autonómií Tibeťanov, v ktorom sa odvoláva na garancie Ústavy ČĽR aj ďalších zákonov a argumentuje, že požadovaná vyššia miera samosprávy v oblastiach ako vzdelávanie, používanie jazyka, postavenie náboženstva, ochrana životného prostredia či hospodársky rozvoj je v súlade s platným právnym poriadkom ČĽR a neoslabila by čínsku suverenitu v Tibete. Tibetská strana sa v tomto dokumente vracia aj ku koncepcii uplatňovania skutočnej autonómie nielen v Tibetskej autonómnej oblasti, ale aj v priľahlých oblastiach, kde žije 2,7 milióna Tibeťanov a tvoria administratívne súčasti provincií Čching-chaj, Kan-su, S‘-čchuan a Jün-nan. Vízia „veľkého Tibetu“ je však pre Peking neprijateľná a tieto oblasti ani pred pričlenením Tibetu k ČĽR v rokoch 1950–1951 politicky nepodliehali tibetskej vláde v Lhase. V týchto periférnych oblastiach sídlia početné komunity Chanov a Chuejov, čínskych muslimov, ktorí sa tam usádzali už od 19. storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Oficiálni čínski predstavitelia tento tibetský návrh neprijali: podľa ich interpretácie je skutočným cieľom memoranda nezávislosť Tibetu, a tak odmietli koncepciu vytvorenia jedného administratívneho celku zahŕňajúceho všetky Tibeťanmi osídlené oblasti ČĽR. Pekingská vláda nie je pripravená na akékoľvek kompromisy v otázke Tibetu, nemá záujem na dialógu s dalajlamom, keďže Tändzin Gjamccho, ktorý má od konca osemdesiatych rokov otvorené dvere k vplyvným svetovým štátnikom, predstavuje pre ňu silného protihráča a čaká na jeho ďalšie znovuzrodenie.

Protesty v Tibete v roku 2008 zároveň ukázali, že dalajlamova „stredná cesta“ (požiadavka skutočnej autonómie Tibetu a zrieknutie sa koncepcie samostatného Tibetu, nenásilný politický boj, dialóg s Čínou) má v exile aj svojich odporcov, keďže za tridsať rokov nepriniesla nijaké reálne výsledky. Niektoré radikálnejšie skupiny požadujú návrat k programu nezávislosti a v exile sa ojedinele objavujú aj hlasy volajúce po zrieknutí sa politiky nenásilného odporu. Preto v druhej polovici novembra 2008 exilová vláda a parlament zvolali do Dharamsaly zástupcov Tibeťanov žijúcich v exile v rôznych krajinách sveta, aby diskutovali o ďalšom smerovaní tibetskej exilovej politiky. Toto stretnutie vyjadrilo podporu dalajlamovej politike, ale jeho účastníci v záverečnom dokumente zároveň nevylúčili možnosť príklonu k stratégii nezávislosti, ak politika „strednej cesty“ v blízkej budúcnosti neprinesie nijaké výsledky. Zároveň sa prihlásili k nenásilnej ceste politického zápasu ako k jedinej alternatíve.

SkryťVypnúť reklamu

Predmetom čínsko-tibetského sporu sú principiálne otázky (dodržiavanie ľudských práv a uplatňovanie náboženských slobôd v praxi, administratívne postavenie oblastí osídlených Tibeťanmi v ČĽR), ktoré sa dotýkajú samotnej povahy súčasného čínskeho režimu, a je nerealistické očakávať, že by súčasní čínski predstavitelia boli ochotní pristúpiť na zásadné kompromisy vo svojej politike voči Tibetu, keďže sa okrem iného obávajú separatistických nálad medzi muslimskými Ujgurmi v Sin-ťiangu v západnej Číne (masové demonštrácie v Urumči v júli 2009 názorne ukázali nespokojnosť Ujgurov). Zmenu postavenia Tibeťanov v Číne môže priniesť iba demokratizácia režimu v Pekingu, ktorý raz bude rešpektovať ľudské práva aj náboženské slobody všetkých obyvateľov Číny a zároveň kultúrne špecifiká nečínskych etník vrátane Tibeťanov. Neschopnosť formulovať novú politiku voči Tibetu a iným oblastiam osídleným etnickými menšinami však zároveň znamená, že národnostné napätia môžu aj v budúcnosti vyústiť do protestov a „tibetská otázka“ sa bude naďalej negatívne premietať aj do zahraničných vzťahov ČLR.

Martin Slobodník

Orient

Orient

Bloger 
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Spája nás FascinÁzia; kultúry a krajiny Orientu sa stali súčasťou našich životov. Spolupracujeme v rámci OZ Pro Oriente (www.prooriente.sk) Zoznam autorových rubrík:  Blízky východĎaleký východIndiaJuhovýchodná ÁziaVšeobecnéSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu