Excentrický Jeremy Clarkson dlhé roky stelesňoval ideál chlapíka v rokoch, ktorý sa preháňa na luxusných autách, športiakoch s hybridným pohonom a nedostupnými cenami. Napriek ďalším dvom moderátorom, pre mňa bol Top Gear najmä o Jeremym.
Astronomický rozpočet a moderátor s vysokým egom nič iné ani nepripúšťali. Ale nebolo to len o peniazoch. Tie prišli až po nápade a vybudovaní značky. Ja osobne nikdy nezabudnem na mnohé diely Top Gear-u, ktoré privádzali divákov do vytrženia. Spomeniem pristávanie helikoptéry na streche idúceho auta alebo tetovanie chlapíka v idúcej Škode Yeti, ktorá je podľa zistení tímu Top Gear lepšia na tieto účely ako Land Rover. Samozrejme ak to chcete skúšať pri jazde offroad. Mne osobne sa veľmi páčil diel, ktorý bol poctou Ayrtonovi Sennovi. Vytiahnuť jeho monopost z roku 1994 a dať ho šoférovať ďalšiemu majstrovi sveta Lewisovi Hamiltonovi, je naozaj nápad hodný šialeného mozgu. Pri tom môžete sledovať ako sa Lewis nemôže zmôcť na slovo a ďakuje tvorcom Top Gear-u za túto možnosť. Alebo skupina požiarnikov, ktorí prejdú s komplet vybavením cez interiér auta. Len aby vyskúšali jeho povestnú odolnosť.

Top Gear sa rokmi stal jedným z najvýnosnejších projektov BBC a Jeremy Clarkson sa stal legendou.
To však prináša mnohé úskalia. Jedným z nich je ego, ktoré sa vymyká kontrole. Je len málo ľudí, ktorým peniaze alebo sláva nestúpli do hlavy. A neviem či je niečo horšie ako človek, ktorý si môže dovoliť všetko, lebo si to môže zaplatiť. Jeremy je nesporne jedným z nich. A nie je jediným. Poznáme mnohé prípady športovcov alebo spevákov, ktorí svoj život so slávou nezvládli. Paul Gascoine, Kurt Cobain, Amy Winehouse. Mnohí tolerujú ich excesy, ktoré sa často stanú súčasťou imidžu, akýmsi prahom geniality.
Tak by to však nemalo byť. Človek si svojimi úspechmi nemôže ospravedlniť morálne zlyhania. Byť dobrým hercom, športovcom alebo šoumenom, neznamená mať automaticky nárok na urážanie kolegov, fyzické napadnutie a podobne. Známa tvár by mala mať tiež väčšiu zodpovednosť voči ľuďom, ktorí k nej vzhliadajú počnúc deťmi a mládežou.
Imidž si človek buduje dlhodobo. Často ho dokáže stratiť v priebehu minút. To si zrejme uvedomuje aj britská BBC. Z tohto pohľadu je jej rozhodnutie pochopiteľné, aj keď ju bude stáť niekoľko stoviek miliónov príjmov, ktoré odídu ku konkurencii.
Ako povedal Warren Buffet – môžeme si dovoliť stratiť peniaze ale nie našu reputáciu.
Jeremy Clarkson bude naďalej úspešný so svojím formátom a BBC prežije aj bez svojej výkladnej skrine.
Verím, že to bude win-win situation a každý sa z nej poučí.