Palubná jednotka
Podľa firmy SkyToll a jej stránky www.emyto.sk, palubná jednotka je jedna krabička, ktorá sa prísavkami prilepí na predné sklo, s káblom do palubného zapaľovača. Externá anténa sa dá kúpiť navyše. Dôvod prečo treba jednotku pripevniť na predné sklo je, že GPS anténa potrebuje "vidieť" satelity. Kto si teda kúpi externú anténu, nebude musieť mať palubnú jednotku na čelnom skle.
Jednotka tiež komunikuje s centrálou cez GPRS, teda má GPRS anténu a pravdepodobne nainštalovanú SIM kartu (naše jednotky majú; komunikácia cez GPRS patrí v tomto priemysle za najlacnejšie).
Ďalej firma uvádza, že ak je jednotka zničená alebo poškodená, dopravca zaplatí okolo 250 Euro a stratí 50-Eurovú záruku. Táto suma by mala byť rovnaká ako náklad za palubnú jednotku. 300 Euro je trochu viac akoby som čakal, ale nie výrazne. SkyToll však neinformuje či vykoná prehliadku poškodenej palubnej jednotky aby zistili či bol dopravca zodpovedný za škodu alebo nie. Tu očakávam v budúcnosti problémy. Z nášho vlastného výskumu sme zistili že umiestnenie jednotky na skle nie je najlepšie riešenie. Vibrácie po čase uvoľnia vnútorné komponenty, a prísavky dobre nedržia, najmä keď sa palubné vibrácie skombinujú so studeným, mokrým sklom. Ak jednotka odpadne, prinajmenšom stratí GPS signál kým bude umiestnená naspäť. Nechcel by som byť v koži vodiča, ktorý pôjde stovkou po diaľnici a šmátrať pod nohami aby našiel palubnú jednotku.
V novinách sa tiež objavili správy, že niektoré jednotky nefungujú. V tomto by som sa zastal SkyTollu. V prípade firmy pre ktorú pracujem sa počas roka pokazí cca 5% jednotiek bez zavinenie zákazníka. Máme však zložitejšie prístroje (obrazovka senzitívna na dotyk, skener dokumentov, navigácia, digitálny tachograf, monitoring motora a iné), a tak by som akceptoval keby sa 1% palubných jednotiek firmy SkyToll pokazilo bez zavinenia zákazníka. To je okolo 660 jednotiek; ďaleko viac ako o čom informovali médiá.
Detekcia platených úsekov
Podľa spoločnosti SkyToll je detekcia platených úsekov robená cez GPS. Keďže palubná jednotka nie je v stálom spojení s domácim serverom, dáta o platených úsekoch musia byť uložené v jednotke, pravdepodobne ako malé obdĺžniky tvorené GPS koordinátmi, ktoré označujú platené úseky. Nasledujúci obrázok ukazuje ako toto funguje. (Poznámka: My vo firme robíme to isté, ale informácie o týchto lokalitách sú uložené na centrálnych serveroch, lebo naše jednotky sú s nami v komunikácii nepretržite.)

To, že sa niektorí dopravcovia sťažovali že im jednotka meria mýtne keď sú mimo platenej cesty, prípadne keď zídu z platenej cesty, najskôr znamená že tieto lokácie boli naprogramované nepresne. Palubná jednotka používa veľmi dobrý GPS čip, ktorého presnosť sa meria na metre, a teda je veľmi nepravdepodobné že by sa chyba v GPS prejavila v tom, že auto dá na nesprávnu cestu. Programátori SkyToll jednoducho "nakreslili" platený obdĺžnik mimo. V prípade malých úsekov za ktoré je účtované mýto za väčší úsek boli zamestnanci firmy SkyToll jednoducho leniví aby spravili viac obdĺžnikov (obr. 2), hoci v zmluve podpísanej s Ministerstvom Dopravy majú presne definovaný každý úsek.

Prenos dát
Komunikácia medzi palubnou jednotkou a centrálnym serverom prebieha cez GPRS, dátovú časť GSM siete. V prípade našej firmy to znamená zmluvu s prevádzkovateľom mobilnej siete. Naša komunikácia medzi vozidlom a serverom prebieha v reálnom čase, minimálne raz za minútu, a tak platíme pomerne vysoké poplatky za každú jednotku; SkyToll by sa mal zmestiť do jedného Eura, ktoré si bude účtovať od štátu.
Rozum mi však ostáva stáť, že v mýtnom systéme kolabuje komunikácia. Naša firma má štyri servery na komunikáciu s vozidlami, a zvláda okolo 60 000 vozidiel v reálnom čase (8000 – 12000 správ za sekundu). SkyToll to nedokáže, hoci komunikuje s vozidlami iba keď zídu z plateného úseku. Za peniaze ktoré dostali si mohli dovoliť postaviť hneď niekoľko redundantných systémov.
Cenové podmienky
Štát firme SkyToll zaplatil 850 miliónov Eur za IT infaštruktúru potrebnú na monitoríng elektronického mýta a zakúpenie jednotiek, ktoré SkyToll prepožičiava dopravcom. Pri náklade 300 Euro na jednotku a súčasnej inštalácii okolo 66 tisíc jednotiek, SkyToll zaplatil za hardvér nie viac ako 30 miliónov Euro (počítam s nákupom 100 000 jednotiek do rezervy). Zbytok teda išiel na IT a platobnú infraštruktúru. Firma, v ktorej robím, monitoruje tiež okolo 60 tisíc vozidiel celosvetovo (priame zastúpenie máme v Európe, USA, Brazílii a Číne), a celá IT infraštruktúra nás vyšla na menej ako 10 miliónov Euro, s cca 1 miliónom ročne na údržbu, rozširovanie a vývoj nových produktov a služieb. IT infraštruktúra firmy SkyToll by mala byť oveľa jednoduchšia. Iné je to s ostatnou infraštruktúrou firmy, keďže podľa zmluvných podmienok musí vystavovať faktúry, zbierať poplatky a pripravovať detailné štatistiky pre Ministarstvo Dopravy. Napriek tomu pochybujem, že celkové náklady firmy pred spustením systému dosiahli viac ako 100 miliónov Euro. Cenu, ktorú sme ako daňoví poplatníci za platili firme, teda považujem za premrštenú.
Ďalšia premrštená cena sa dá nájsť v inštalácii systému. Dopravcovia, ktorí si ho budú chcieť inštalovať do palubnej dosky, zaplatia okolo 112 Euro. Firmy ako naša ponúkajú inštalácie svojich oveľa zložitejších prístrojov (obrazovka, palubný počítač, modem, čítačka čipovej karty, skener, prepojenie s motorom a iné) za maximálne 100 Eur.
Produkt firmy SkyToll je v branži monitoringu nákladných vozidiel mimoriadne primitívny. Hoci niektoré komponenty (hlavne GPS čip) sú kvalitné, ich implemenácia ich oklieštila iba na veľmi základné funkcie. To, že sa vyskytujú problémy v počítaní mýtneho a nedostupnosti technickej podpory sa dá vysvetliť iba úplným lajdáctvom firmy SkyToll. Tu žiadne deklarácie jej riaditeľa alebo ministra Vážneho nič nezmenia; vzhľadom na relatívnu jednoduchosť systému by som očakával perfektné fungovanie nainštalovaných jednotiek.