Leto v amerických kinách – štatistika

Tržby z filmov v amerických kinách klesli o vyše desať percent oproti minulému letu. Filmové štúdiá obviňujú kiná, tvrdiac že dvadsať minút reklám pred filmami odrádza návštevníkov. Majitelia kín tvrdia, že problém je v nízkej kvalite filmov. A nezávislí komentátori sú presvedčení, že si ľudia našli iné zábavy; napríklad pozeranie filmov na DVD alebo hranie video hier. V tomto článku rozoberám niektoré z týchto tvrdení, ako aj niektoré mýty o filmoch, ktoré je na čase vyvrátiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Filmové mýty a skutočnosť
Stačilo sa pozrieť na filmové štatistiky z tohto a minulého leta, a dalo sa vydedukovať, že nie všetko čo tvrdia filmové štúdiá, kiná alebo odborníci je pravda. Pre moje štatistiky som sa pozrel na všetky filmy, ktoré sa premietali v Amerike cez víkend trinásteho augusta. Obzvlášť som sa zaujímal o priemerné tržby za prvé štyri víkendy, a ich týždennú zmenu. Viac o tom v sekcii Metodika. Teraz skúsme vyvrátiť niektoré populárne mýty.

1. Kvalita filmov je nižšia ako minulý rok.
Nie je to pravda. Kritici aj audiencia hodnotia filmy vyššie ako minulý rok. Priemerné hodnotenie filmov kritikmi bolo 69% tento rok a 64,25% minulé leto. Audiencia hodnotila tohoročné filmy 68,4 percentami tento rok a 67.9 percentami minulý rok. Ak sa pozrieme na štatistiky iba takzvaných blockbusters – filmov ktoré otvorili na 1000 plátnach a viac1, štatistiky stále ukazujú v prospech tohto leta. Kritici hodnotili filmy v priemere 62 percentami a audiencia v priemere 63.1 percentami tento rok. Minulý rok boli tieto čísla 59.5% a 61.7%.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Zlé recenzie a odporúčania odradzujú ľudí od filmov.
Filmové štúdiá často používajú tento argument. Kedysi dokonca tvrdili, že SMS-ky zavinili pokles návštevnosti po prvom víkende. Ani toto nie je pravda. Nenašiel som žiadnu výraznú koreláciu medzi poklesom návštevnosti a recenziami alebo hodnotením filmu audienciou. Skôr opak je pravdou. Jediná výrazná korelácia, ktorú som našiel, ukazuje na to, že filmy s najvyššou návštevnosťou v prvý týždeň majú vyššie hodnotenie2. Keďže návštevnosť prvý víkend je závislá na reklamnej kampani k filmu, zdá sa, že ľudia sú pomerne často príjemne prekvapení alebo aspoň spokojní kvalitou filmu.

SkryťVypnúť reklamu

3. Veľko produkčné filmy sa premietajú v toľkých kinách naraz, že priemerná návštevnosť je mizivá.
Toto je čiastočne pravda. Filmy, ktoré sa premietajú na vyše tisíc plátnach majú tendenciu rýchlejšie strácať návštevnosť v nasledovných týždňoch. Tento rok, osemnásť filmov z dvadsiatich, ktoré sa premietali na najviac plátnach, stratilo nadpriemerné množstvo divákov po štyroch týždňoch. Minulé leto to bolo tiež osemnásť z dvadsiatich, ale aj osemnásť z prvých osemnástich. Na druhej strane však treba povedať, že tieto filmy začínajú s takou nadpriemernou návštevnosťou, že aj po štyroch týždňoch sa nemajú za čo hanbiť. Tento rok, osem z desiatich najväčších filmov malo nadpriemernú návštevnosť pri otvorení, a šesť z nich bolo stále nad priemerom počas štvrtého víkendu. Minulý rok boli tieto čísla podobné, s ôsmimi a piatimi filmami.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé fakty
Tie fakty, ktoré som mohol potvrdiť, nasledujú.

1. Nezávislé filmy sú lepšie ako filmy s veľkou produkciou.
Tento rok, kritici hodnotili nezávislé filmy v priemere 76,25 percentami a audiencia 70,9 percentami. Veľko produkčné filmy dostali 62 a 63,1%. Minulé leto, hodnotenie pre nezávislé filmy boli 71,5%, od kritikov aj od audiencie. Filmy s veľkými premiérami dostali hodnotenia okolo 60%.

2. Nezávislé filmy majú lepšiu návštevnosť po premiére.
Tiež pravda. Po štyroch týždňoch, priemerná návštevnosť nezávislých filmov padla v priemere 53,93%, zatiaľ čo filmy s veľkými premiérami padli 70,16%. Minulý rok boli tieto čísla 63,11% a 76,66%.

SkryťVypnúť reklamu

3. Nižšie tržby tento rok sú spôsobené nižšou návštevnosťou počas premiéry.
Toto je pravda. Pre všetky filmy, premiérová návštevnosť je dole o 12,87%. Filmy s veľkou premiérou sú však na tom podstatne horšie; pre ne je priemerná návštevnosť nižšia o 15,79%, v porovnaní s minulým rokom. Nezávislé filmy majú návštevnosť nižšiu o 9,96%. Veľkým filmom nepomáha ani to, že tento rok sa otvorili na 5,14% viac plátnach ako porovnateľné filmy minulý rok.

4. Wedding Crashers je typický „sleeper hit“.
Wedding Crashers je jeden z iba dvoch filmov toto leto, ktorý začal s nadpriemernou návštevnosťou a dosiahol podpriemerný pokles v návštevnosti. Keď otvoril, tento film dosiahol 11 590 dolárov na plochu na víkend, oproti priemeru 8 650 dolárov. Po štyroch týždňoch návštevnosť poklesla o 55,46%, zatiaľ čo priemer bol 61,88%. Pre zaujímavosť, druhý film bol Aliens of the Deep, ktorý sa premietal v IMAX kinách, a teda mal nadpriemerné tržby kvôli drahším vstupenkám. Minulý rok mal dva „sleeper hity“, The Terminal a The Notebook.

Čo sme teda zistili?
V prvom rade, filmy sú tento rok lepšie, alebo aspoň vyššie hodnotené všetkými zainteresovanými, ako minuloročné filmy. Takisto sme zistili, že recenzie a odporúčania nemajú vplyv na to, aký bude film úspešný. Ale tiež sme si všimli, že priemerné tržby pre filmy s veľkými premiérami sú výrazne nižšie ako minulý rok, hoci priemerné tržby pre všetky filmy sú takmer rovnaké. Čo z toho vyplýva? Neviem. Mám taký zlozvyk, že keď sa hrajem s číslami, tak nešpekulujem nad ich významom. Každý ma právo vytvoriť si vlastný názor.

Tu je prehľad dôležitých čísiel:

Obrázok blogu

Metodika
Pre úplnosť, tu je metodika mojej práce.

Pre 2005 som našiel 98 filmov3. Z toho malo 33 filmov veľkú premiéru; ostatné boli definované ako nezávislé. Na výpočet poklesu návštevnosti som bral do úvahy iba filmy ktoré boli v kinách aspoň štyri týždne; spolu 71 filmov, z toho 50 nezávislých.

Pre rok 2004 som bral do úvahy 106 filmov, z toho 37 veľkých a 69 nezávislých. 75 filmov bolo v kinách aspoň štyri týždne, z toho 29 veľkých a 46 nezávislých.

Štatistiky, ktoré porovnávali pokles návštevnosti, brali do úvahy iba filmy, ktoré boli v kinách aspoň štyri týždne, vždy keď som porovnával pokles návštevnosti a počiatočné tržby, a keď som hľadal korelácie s poklesom návštevnosti.

Štatistiky som čerpal z viacerých zdrojov. Návštevnosť mám z The Numbers.com, hodnotenia kritikmi z Yahoo! Movies, a hodnotenia audienciou z IMDB.com.

Bohužiaľ, moja metodika mala aj svoje obmedzenia. V prvom rade, nebral som do úvahy dlhodobý trend. Porovnávať dva roky je síce možné keď sa človek sústredí na argumenty, ktoré tiež porovnávajú iba tieto dva roky, ale ako tento graf ukazuje, trend návštevnosti sa počas rokov výrazne zmenil, a bolo by dobré skúsiť zistiť, ktoré faktory zapríčinili túto zmenu. Ďalší problém s mojou metodikou je, že som nebral do úvahy vonkajšie faktory, ako ktorý víkend mal film premiéru, alebo aká bola ekonomická situácia v krajine. Neprekvapilo by ma, keby som našiel koreláciu napríklad medzi cenami benzínu a priemernou návštevnosťou. Posledný veľký problém s mojou analýzou je takzvaný „survivorship bias“. Bral som totiž do úvahy iba filmy, ktoré sa premietali v kinách v polovici augusta. Tak napríklad Star Wars: Revenge of the Sith figuroval v mojich štatistikách, ale filmy ako The Interpreter alebo Sahara, ktoré boli v kinách keď mal Star Wars premiéru, sa už do mojich štatistík nedostali. Pre isté obdobie (v tomto prípade leto) a pre priame porovnanie medzi dvoma rokmi tento problém až toľko nevadí, ale keby som rozšíril moje štatistiky, musel by som brať do úvahy všetky filmy.

--------------------
1 Výnimka potvrdzuje pravidlo. Tento rok mal The Great Raid premiéru na „iba“ 819 plátnach, ale považoval som ho za veľký film, lebo ďalší v poradí, The Rising, mal premiéru len na 63 plátnach. V roku 2004 boli takéto výnimky dve: Fahrenheit 9/11 a Benji: Off the Leash.

2 Detaily

3 Kvôli lepšiemu porovnaniu som zo štatistík eliminoval štyri filmy, ktoré sa premietali oba roky. Ide o filmy Ghosts of the Abyss, Young Black Stallion, Pulse: A Stomp Odyssey a Adrenaline Rush: The Science of Risk.

Jozef Purdeš

Jozef Purdeš

Bloger 
  • Počet článkov:  173
  •  | 
  • Páči sa:  583x

Keď som bol mladší, mal som názor na všetko. Čím viac som však toho zažil a videl, tým menej hovorím a viac počúvam. Bojím sa, že onedlho načisto onemiem... Zoznam autorových rubrík:  BiznisHyde parkZelený ostrovAmeeerikaTechnofóbiaĽudiaObrázkyHry a hračkyLen takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu