V referende nešlo o estetiku vysokých, úzkych veží v malebných Švajčiarskych dolinách. Ani o hlasné modlenie sa z týchto veží. Najlepšie to vystihol Daniel Ammann, ktorý si všimol , že aj tradične menej radikálne skupiny voličov – ženy a ľavičiari – hlasovali za zákaz minaretov. Podľa neho to bol symbolický krok, ktorým voliči prejavovali svoj nesúhlas s istými praktikami ortodoxných moslimov, ako napríklad potláčaním práv žien, telesnými trestami či dokonca vraždami. Zatiaľ čo s ním v tomto súhlasím a takisto som presvedčený že by sa malo zamedziť šíreniu takýchto praktík, myslím si, že na to Švajčiari išli tým najhorším spôsobom.
Zákaz kostolných veží sme tu už raz mali, počas protireformácie pred 400 rokmi. V katolíckych oblastiach mali vtedy protestantské kostoly zakázané stavať veže alebo zdobiť svoje chrámy zvonka. Dobrým príkladom tohto zákazu je Jezuitský kostol v Bratislave, vedľa starej radnice. Zvonka je to jedna z najškaredších dobových stavieb v centre mesta. (Hoci kostol teraz patrí Jezuitom, tí ho prevzali protestantom až keď bol kostol dostavaný, v druhej polovici sedemnásteho storočia.)
Svojim referendom sa teda Švajčiari vrátili o štyristo rokov dozadu. Teda namiesto toho aby bojovali proti Islamu zo svojej pozície ako civilizácia tretieho tisícročia, vracajú sa späť do stredoveku, kde ich moslimovia ubijú skúsenosťou. Dokonca aj Vatikán, ktorý podporoval protireformáciu, si to uvedomil a protestoval proti výsledku referenda. Namiesto takejto spoločenskej regresie by som osobne privítal, keby Európske štáty zaobchádzali s Islamom civilizovane, napríklad takto.
1. Zmena v trestnom práve
Element viery v zločine by sa mal považovať za priťažujúcu okolnosť. Tresty majú odrádzať od budúcich zločinov, a väzenie má rehabilitovať zločincov. Rehabilitácia ľudí, ktorí boli ochotní ublížiť iným v mene viery je zložitá a často nemožná. Takí ľudia by teda mali byť odstránení zo spoločnosti a ostatní zastrašení, aby nepáchali podobné skutky.
2. Úcta k osobným právam a slobodám
Je ironické že tí istí ľudia ktorí slobodne prejavili svoj názor v referende ho prejavili na to, aby obmedzili právo na vlastnenie a narábanie majetkom iných. Samozrejme, Švajčiari mali plné právo vyjadriť svoj názor, a výsledok ich referenda by mal byť plne akceptovaný. Ale namiesto toho aby obmedzovali majetok iných, mali by viac rešpektovať právo narábať s vlastným majetkom. Aj tak sa totiž dá modernizovať veriacich ľudí a vnútiť im bližšiu integráciu do spoločnosti.
Nemali by sme vychádzať v ústrety ľuďom ako predavačke, ktorá odmieta predávať bravčové mäso, taxikárovi, ktorý odmieta voziť nevidiacich s vodiacimi psami, alebo ortodoxnému židovi, ktorý odmieta robiť v nedeľu. Ak sú takíto ľudia zamestnaní v súkromných firmách, ich majitelia by mali mať právo a povinnosť vyžadovať, aby ich zamestnanci robili podľa pracovného poriadku, bez ohľadu na ich náboženstvo. Namiesto tlaku spoločnosti na akceptovanie iných by mala spoločnosť takto tlačiť na ľudí, aby sa prispôsobili. Úcta k osobným právam by vniesla do spoločnosti osobnú zodpovednosť: ľudia by mali na výber či sa prispôsobia alebo nie a budú niesť za svoje rozhodnutie následky.
3. Odstránenie náboženstva z politiky
Akékoľvek náboženstvo by malo byť z politiky odstránené. Politici môžu vždy, ako súkromné osoby, deklarovať svoju vieru, ale akékoľvek náboženské politické strany a hnutia by mali byť zakázané. Ústavy štátov by sa mali opierať o základné ľudské práva a slobody, a nič viac. Iba tak sa dá predísť budúcnosti v ktorej majú moslimovia dostatočne veľké politické zastúpenie na to, aby začali zavádzať šaríu v Európe.
Všetky tri návrhy sa snažia zachádzať s ortodoxnými veriacimi akéhokoľvek vyznania z pohľadu modernej spoločnosti. Namiesto stredovekých zákazov dávajú všetkým osobnú zodpovednosť za to ako žijú svoj život. Ľudia budú mať stále možnosť izolovať sa od spoločnosti v ktorej žijú, ale budú musieť so svojim rozhodnutím žiť, namiesto toho aby mali možnosť zmeniť spoločnosť vo svoj obraz. Západná civilizácia už takmer dospela k tomuto ideálu, a bola by škoda keby sme na nechali stiahnuť späť zaostalými civilizáciami.