Do Košíc predsa cez Donovaly

Uprednostnenie diaľničného spojenia  medzi Bratislavou a Košicami  cez Banskú Bystricu a Donovaly, ktoré navrhuje minister dopravy Ján Figeľ, je úplne logické. Do  Vysokých Tatier sa jazdievalo z Bratislavy vždy cez Banskú Bystricu a Donovaly (a  do Košíc sa jazdievalo južnou trasou). Diaľnice by sa nemali budovať iba podľa  želania regionálnych lobistických skupín, ale s celoslovenským a európskym nadhľadom a s poznaním historických súvislostí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

V pôvodnej koncepcii budovania diaľnic v bývalom Československu by sa mala diaľnica vedená od Bratislavy dolným a stredným Považím pri Púchove napájať na diaľničné spojenie Praha – Košice. To malo byť od Púchova po Košice využité aj pre diaľničné spojenie Bratislavy s  Košicami. Po rozpade federácie však toto diaľničné spojenie prestalo byť prioritou českých vlád. Napojenie rýchlostnej cesty R 6 od Púchova na hranicu s Českou republikou a na tamojšie rýchlostné cesty je v nedohľadne.

Diaľnica D 1 dolným a stredným Považím s pokračovaním od Žiliny na Kysuce mala byť aj spojnicou Viedne s Poľskom. Diaľničné spojenie cez Moravu je však kratšie a hlavne je už dávno hotové a využívané. Takže diaľnica cez Kysuce do Poľska je zbytočná. Napĺňa iba želania žilinských a kysuckých politikov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rýchlostná cesta R 1 je v úseku Zvolen - Banská Bystrica - Ružomberok súčasťou dôležitej európskej trasy E 77 Budapešť - Krakov, historickej Vie Magny - Veľkej cesty. Komplikovaný úsek cez Donovaly by sa musel riešiť v rámci ochrany Národného parku Nízke Tatry vybudovaním tunela. Bolo by to síce drahšie, ale ten tunel by bol vlastne spoločnou časťou dvoch najvýznamnejších dopravných tepien Slovenska - západo-východného prepojenia Bratislava - Košice a severojužného prepojenia Budapešť – Krakov (Šahy – Trstená). Súbežné budovanie „rýchlostky“ R 3 Žiar nad Hronom - Martin by potom bolo zbytočné. Výstavba tejto rýchlostnej cesty by bola v okolí Kremnice aj tak veľmi technicky komplikovaná a drahá.

SkryťVypnúť reklamu

Figeľom navrhovaná zmena len stavia veci z hlavy na nohy. Z Bratislavy do Košíc to ale aj tak bude výhodnejšie cez Budapešť a Miškovec a po dokončení „južným ťahom“ (R 7 a R 2). Aby bol už hotový.

Štefan Ráchela

Štefan Ráchela

Bloger 
  • Počet článkov:  63
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Skeptik s kritickým myslením. Zoznam autorových rubrík:  FejtónySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

235 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu