Evolúcia – fakt
Na vysvetleniefenoménu evolúcie sa zväčša používa prirovnanie k fenoménu gravitácie.V prvom rade, evolúcia rovnako ako gravitácia je fakt (v tomto kontexte saza fakt považuje vedecky pozorovateľný jav). Existencia evolúcie je tedanespochybniteľná, rovnako ako je nespochybniteľná existencia gravitácie. To, žeje vedecky pozorovateľná znamená, že existujú presne definované postupy, ktorýchvýkonom sa prejaví pôsobenie evolúcie na skúmaný systém. Rovnako ako je faktomexistencia DNA, schopnosť mutácie, dedičnosť a prítomnosť prirodzeného(ale aj umelého, napr. pri šľachtení) výberu v prírode, je faktom ajevolúcia, ktorá z týchto javov vyplýva.
Evolúcia – teória
Darwinova Teóriaevolúcie (O pôvode druhov, 1859), rovnako ako Newtonova Teória gravitácie jevedecká teória. Úlohou teórií je popísať prírodné javy (fakty) tak, že nazáklade týchto teórii vieme dopredu predpovedať správanie skúmaného systému(táto vlastnosť teórií sa nazýva vedecká predikcia a miera, akou to teóriadokáže je predikčná sila). Vo vede je dôležitý fakt, že vedecké teórie nie súnikdy dokázané so 100%- nou istotou. Aj keď totiž spravíme milión úspešnýchpokusov, práve ten miliónprvý nám môže teóriu spochybniť. Ak sa vyskytne čoi len jeden pokus, ktorý sa nespráva podľa teórie, treba takúto teóriuzavrhnúť alebo pozmeniť. Z tohto dôvodu už vieme že Darwinova (rovnako akoaj Newtonova) teória sú nesprávne (resp. nepresné) a boli nahradené novýmiteóriami (Darwinovu nahradila Teória evolučnej syntézy a Newtonovu zasVšeobecná teória relativity).
Cirkeva evolúcia
Populárny názor, žecirkev je proti evolúcii vychádza zo správ médií o spore medzi zástancamievolúcie a zástancami kreacionizmu. Spor vychádza z presvedčenia, žeopis stvorenia sveta a človeka v biblii je doslovný. Tento postojzastávajú najmä niektoré kresťanské fundamentálne vierovyznania, ktoré sasnažia zabrániť výučbe evolúcie na školách v USA, alebo ponúknuťkreacionizmus ako alternatívu. Aktuálny postoj ministerstva školstva Spojenýchštátov je založený na výsledku súdneho sporu (ako precedensu) „Kitzmiller v.Dover Area School District“ v ktorom súd určil že teória inteligentnéhodizajnu, ako pokračovanie teórie kreacionizmu, nemôže byť vyučovaná na hodináchprírodných vied, pretože sa nejedná o vedeckú teóriu (o.i. jej chýba ajvyššie spomenutá schopnosť vedeckej predikcie).
Naproti tomupovažuje katolícka, anglikánska a luteránska cirkev teóriu evolúcie zakompatibilnú so svojim učením. Tento postoj vychádza napr. z prác sv. Augustína(4. st. n.l.) a Filóna Alexandrijského (1. st. n.l.), ktorí považovalipríbeh stvorenia za alegóriu (teda nie doslovný popis udalostí). Oficiálnypostoj katolíckej cirkvi k teórii evolúcie zaujal napr. pápež Pius XIIv encyklike Humani Generis (1950) v ktorej píše že evolúcia nie jespochybňovaná cirkevným učením (a naopak). Katolíci sa prikláňajú k tzv.Teistickej evolúcii, ktorá samozrejme nie je vedecká teória, ale jekompatibilná s teóriou evolúcie.
Záver
Fakt evolúcie jenespochybniteľný a pozorovateľný aj v laboratórnych podmienkach.Základom vedy je však kritické myslenie a práve toto by sa malo aplikovaťna všetky vedecké teórie. Aj v tej najlepšej teórii totiž môže byť chyba.Naproti tomu, treba striktne rozlišovať medzi vedeckými a nevedeckýmiteóriami. Sú dané presné pravidlá, ktoré teórie môžu byť považované za vedecké(takým pravidlom je napr. už spomínaná schopnosť predikcie, ale je ichsamozrejme viac). Je teda nezmysel porovnávať vedecké a nevedecké teórie. Prírodnáveda (natural science) sa už priamo zo svojej definície nemôže zaoberaťnadprirodzenými javmi (unnatural), pretože tieto nie sú merateľnév prírode. Vedec by však mal mať otvorenú myseľ a (kriticky) zvažovaťvšetky možnosti.