
Začnime chronologicky. Prelom 50-tych a 60-tych rokov priniesol celú radu folkových pesničkárov, medzi ktorými bez pochýb zažiarila Joan Baez. Hrala na gitaru, mala jasný a znelý hlas a svojím prejavom odpovedala vtedajšiemu folkovému ideálu. Už v mladosti mala hlavu plnú svojráznych myšlienok, nápadov a predstáv. Tak ako jej mladá študentská generácia. Za prvý väčší úspech sa považuje jej vystúpenie na Newportskom folkovom festivale v roku 1959 a o 12 mesiacov neskôr už mala na konte premiérovú LP platňu. Svoj debut ju natoľko naštartoval, že po ňom nasledovalo mnoho iných dosiek. Bola zaujímavá svojím exotickým zovňajškom (otec bol mexického a mama škótskeho pôvodu, pozn. aut.) a v živote bojovala proti daniam, z ktorých štát (USA, pozn. aut.) financoval poplatky za zbrane. Podporovala mladých, aby nemali strach a pálili svoje povolávacie príkazy do armády. Trvala hlavne na tom, aby vstupenky na jej koncert nestáli viac ako 2 doláre. Bola zapojená do všakovakých projektov. Jej fanúšikovia ju obdivujú kvôli jej čistému hlasu a umeniu. Alebo ju uznávajú pre jej zásadové názory, protesty a stanoviská. Alebo oboje.
Rok 1968 bol pre Američanku Janis Joplin osudovým. Vydala sa totiž na sólovú kariéru, ktorá bola úspešná, ale i tragická zároveň. O 3 roky neskôr zomrela na následky nadmerného požitia drog, čo však postihlo aj iných umelcov z tej oslavovanej ,,woodstockovej či inej éry“ (napr. Brian Jones, Jim Morrison alebo Jimi Hendrix). Spolupracovala s významnou formáciou na vtedajšej san franciscskej pôde- a to s kapelou Big Brother and the Holding Company. Jej hlas je nezabudnuteľný, skladby sú večné. Bola jej veľká škoda, veľmi by ma zaujímalo, ako by sa jej muzikantská dráha vyvíjala a aké skladby by pribudli na jej konto. Bohužiaľ, v niektorých prípadoch takto končia tie najúspešnejšie hviezdy. Teda aj Janis Joplin.
60-te roky boli nezabudnuteľné. Ale ako hovorí Paul Kantner z kultovej kapely Jefferson Airplane: ,,Ak si pamätáš na šesťdesiate roky, nikdy si v nich v skutočnosti nemohol žiť “. Chcelo to však zmenu. A tá prišla s nástupom 70-tych rokov. Na scénu sa totiž dostala ďalšia postava , ktorá jednoznačne stojí za spomenutie. Patti Smith. Žena, ktorá prednášala svoje básne na literárnych večeroch sa ich neskôr rozhodla zhudobniť. Založila si (legendárnu) kapelu. V tej dobre určite netušila, čo jej tvorba na svete spôsobí. Ona je tá, čo to ,,natrela“ všetkým chlapom- muzikantom. Svojím vzhľadom divokej žienky so strapatými vlasmi, kravatou a veľkou košeľou každému pripomínala niečo, čo spoločnosť vidieť nechcela. Preto nebola ideálom chcenej ,,superženy“. Nikto neveril, že práve ona bude tá, ktorá bude viesť punkovú kapelu a dostane ženské osadenstvo opäť do povedomia na hudobnej scéne. Debut Horses vyšiel v roku 1975 a zožal obrovský úspech. V súčasnosti má 62 rokov a energie na rozdávanie. Angažuje sa do rôznych projektov – koncertuje s kadekým, fotí, skladá muziku, hlása proti vojne v Iraku a všeličo možné. A 17. júla presne o 20 hodine vystúpi na trenčianskom hudobnom festivale Pohoda. Fantastické, nie?
Spomeňme však aj kapely, v ktorých dominovali dievčatá. V roku 1976 sa na scénu dostala proto- punková čisto dievčenská skupina The Runaways. Pôsobila síce len 3 roky a niektoré členky sa odhodlali a skúsili ísť ďalej do sveta ako ,,sólo“ interpretky. Tak to bolo i v prípade punkovej divy Joan Jett, ktorá si založila kapelu Joan Jett and The Blackhearts. Skladba I love rock and roll, ktorú pozná aj ten, čo rock and roll nepočúva ju dostala na popredné priečky hitparád a dodnes patrí medzi základné skladby v tejto brandži (originálne je táto pieseň od The Arrows, pozn. aut.). Piesne ako I hate myself for loving you, Bad reputation či Do you wanna touch me patria medzi medzi staré punkové klasiky. Táto ženská síce naspievala pár coverov svojím originálnym štýlom, napriek tomu však patrí medzi najúspešnejšie rockerky na svete.
A nesmieme zabudnúť aj na chlapčenské formácie, ktoré mali frontmanku práve vplyvnú interpretku. Napríklad taká post-punková americká skupina Blondie, ktorá stála pri rozvoji rock and rollového new yorkského klubu CBGB či tunajšej scény. Na čele Blondie stála blond vokalistka Debbie Harry. Avšak s Blondie to bolo trochu inak, pretože ich krásna Debbie bola reklamným ťahom pre všetky hudobné spoločnosti (čo sa napríklad nepáčilo česko-slovenskému gitaristovi Ivanovi Kralovi, ktorý prestúpil z Blondie do Patti Smith group, pozn. aut.) a zaujala najmä svojím vzhľadom. Ich songy predávala ona, ale podľa môjho názoru tie skladby boli samé o sebe hodne dobré. Mali také tie chytľavé melódie, peknú rytmiku post punku A nesmieme zabudnúť aj na chlapčenské formácie, ktoré mali frontmanku práve vplyvnú interpretku. Napríklad taká post-punková americká skupina Blondie, ktorá stála pri rozvoji rock and rollového new yorkského klubu CBGB či tunajšej scény. Na čele Blondie stála blond vokalistka Debbie Harry. Avšak s Blondie to bolo trochu inak, pretože ich krásna Debbie bola reklamným ťahom pre všetky hudobné spoločnosti (čo sa napríklad nepáčilo česko-slovenskému gitaristovi Ivanovi Kralovi, ktorý prestúpil z Blondie do Patti Smith group, pozn. aut.) a zaujala najmä svojím vzhľadom. Ich songy predávala ona, ale podľa môjho názoru tie skladby boli samé o sebe hodne dobré. Mali také tie chytľavé melódie, peknú rytmiku post punku a boli iné. Blondie je klasika.
Akoby sme ukončili túto kapitolu rockovej hudby, v ktorej dominujú dámy? Tieto ženy prerazili ako sólové interpretky alebo ako vodkyne čisto dievčenských či chlapčenských kapiel. Dokázali si vybudovať postavenie, presadiť sa či udávali tón v obliekaní a podobne. Ukázali svetu, že aj ony sú schopné viesť pozíciu, ktorá je pôvodne určená mužom. Zvládli to však bravúrne, čo poviete?
Zoznam ženských interpretiek alebo ich kapiel, ktoré stoja za zmienku:
1. Aretha Franklin | 51. Bette Midler |