
Fotoreportér Thomas s chuťou fotografuje (prevažne) modelky a každá dievčina by chcela, aby zvečnil práve ju. Preto mu do ateliéru sem- tam zablúdia aj neskúsené a bláznivé dievčatá. On prostredníctvom všakovakých objektívov vykladá svoje myšlienky a tvorí naozaj úctyhodné zábery. Módne výstrelky vtedajšej generácie považujem za najlepšie, aké sa kedy objavili na trhu. Nechýbajú ani v tomto kultovom filme. Preniknúť do zákulisia týchto úspešných dám, ktoré vtedy udávali tón v oblečení je vcelku príjemné, ale i menej hrejivé zároveň. Veľa modeliek by chcelo stáť pred farebnou tapetou a objaviť sa na jeho fotkách, ale Thomas je náročný a tvrdý. Bohatý, no niekedy sa nepriamo vystatuje svojím umením. Vozí sa na nablýskanom kabriolete značky Rollys- Royce. Svoju prácu miluje. Vo filme si zahrala aj nemecká modelka Verushka, ktorú v tých časoch ospevovali mnohé britské mládežníčky. Je krásna a chladná súčasne. Na plátne sa objaví 2 krát- pri fotení a na jednej párty (tam je však v opojení omamných látok- negatívna stránka azda mnohých supermodeliek).
Okrem Verushky sa vo filme objavila aj ďalšia známa tvár modelingu- Peggy Moffitt. Thomas v jednej pasáži pracuje s dievčatami, ktoré majú sklesnuté tváre a pôsobia unavene. Ateliér je nasvietený. Menia si outfity, pózujú... Hlavná postava nieje spokojná s ich výkonom a tak odíde a nariadi im, aby mali zavreté oči. Ale dokedy, to fotograf nepovedal. On je uponáhľaný, ide za inou robotou... Alebo aspoň na chvíľu chce uniknúť pred svetlom reflektorov.
A tak navštívi obchod so starožitnosťami, fotoaparát má ako vždy uložený v palubnej doske svojho luxusného auta. Vytiahne ho a zablúdi do miestneho parku. Objektívom zaostruje a zachytáva okolitý život. Pre neho úplne obyčajný deň. Zameria sa na dvojicu- udržiavanú pani a postaršieho pána. Hlavne tej sa nepáči , že jej niekto berie kúsok zo súkromia a ,,votrelcovi" patrične povie svoj názor. Ona chce tie fotky. Veľmi nútene. Podozrivé? Možno. Nahnevaná uteká naspäť za starým chlapíkom a Thomas si fotí ďalej. Samozrejme aj ju, ako jej vejú vlasy a stráca sa v diaľke. ,,Set fotiek bude úžasný", pomyslí si, naštartuje svojho veterána a odchádza.
Za veľmi krátky čas mu zacvendží zvonček. Hádajte, kto sa objaví pred dverami? Dáma z parku. Prišla si pre ,,svoje" fotky. Thomas ich však ešte nepozrel a nevyvolal. Všetko je zatiaľ na filme. Zúfalo sa snaží prísť k tomu, po čo si prišla a je ochotná za potrebný materiál vymeniť čokoľvek. Bezúspešne pokúsi o útek. Fotograf jej ale nakoniec vyhovie a snímky jej podaruje. Záhadná dáma zmizne, načmára mu svoje telefónne číslo (ktoré ale nie je pravdivé) a Thomas sa oddá svojej práci. Zavrie sa do komory a študuje negatívy. S úžasom hľadí na svoje výtvory, pretože vyfotil niečo zaujímavé. Fotografie zväčší, rozvešá po miestnosti a hľadá súvislosti. Všetko nasvedčuje tomu, že sa stal nepriamym svedkom vraždy. Preto na neho tá ženská z parku tak ,,tlačila". Nechcela, aby videl holú pravdu. Skutočnosť.
Neváha, a opäť sa ocitá v parku, v ktorom sa všetko odohralo. Fotografie mu neklamali. Mŕtvy muž ležal po stromami, presne tam, kde si Thomas myslel. Svoje zistenie chcel oznámiť aspoň priateľom, ale nevyšlo mu to. Keď sa vrátil domov, čakalo ho nepríjemné prekvapenie. Všetky snímky mu ukradli, teda až na jednu, ktorá bola schovaná. Ostala mu len jedna zväčšenina. A teda aj málo dôkazov.
Režisér zachytáva aj život mladých Londýnčanov. Hudba v šesťdesiatych rokoch mala silnú výpovednú hodnotu a teda pre vtedajších teenagerov znamenala to, čo pre súčasných počítačová technika. Antonioni bol očarený gitaristom The Who Petom Towsendom. Jeho energická hra, rozbíjanie gitár a aparátov... Rozmýšľal, že práve The Who by mohli vystúpiť v Blow up, ale nepodarilo sa mu to. Druhou alternatívou boli americký The Velvet Underground, ale prečo ťahať niečo na britské ostrovy z tak ďalekého sveta a utrácať zbytočne peniaze, keď aj anglická scéna má čo ponúknuť. A tak si vo filme zahrali The Yardbirds. Na koncerte zaznela skladba Stroll on (je to prerábka ich piesne Train kept a rollin, pozn. aut.). Thomas sa nachádza v dave. V The Yardbirds pôsobia takí známi hudobníci ako Jimmy Page (Led Zeppelin, pozn. aut.) a Jeff Beck. Beck hrá na Gibsone 175, ale neposlúcha ho gitarový aparát. Preto ho chce opraviť tým, že do neho strčí gitarou. Nepomáha, tak svoj nástroj hodí na dlážku, poskáče po ňom a nakoniec ho vrhne do burácajúceho davu. Dievčatá vrieskajú, strhne sa zápas a svoj vybojovaný úlovok si odnesie práve náš fotograf. Zabuchne dvere, chvíľku skúma hmatník a odhodí ho na zem. Náhodný okoloidúci si myslí, že stratil niečo vzácne a tak z chodníka zdvihne kus roztrieskanej gitary. Ale tiež ho šmarí na zem (to je ale sranda hádzať niečo, čo pred chvíľou vlastnil legendárny Beck).
Podľa mňa končí príbeh neurčito. Thomas sa nikdy nedozvie, kto mu snímky ukradol, i keď okruh podozrivých veľký nie je. Tak ako iní, nikdy sa nedozvie ani to, čo sa v osudný deň v parku naozaj stalo. Nezostali mu dôkazy, tak načo sa namáhať. On vie, čo v skutočnosti videl a jeho tajomstvo (asi) nikoho nezaujíma. Aspoň si obohatil životné skúsenosti a na pamiatku mu ostane jedna ťažko rozoznateľná fotografia. Film sa končí prechádzkou hlavného hrdinu po parku. Stretne tam mímov a imaginárne si s nimi zahrá tenis. Život ide ďalej.
Blow up odporúčam každému, kto má rád filmy s hlbokou myšlienkou. A taktiež fanúšikom skvelého Londýna z obdobia sixties. Alebo i tým, ktorí radi počúvajú The Yardbirds... A hlavne súčasnej mládeži, aby si uvedomila hodnotu umenia z minulosti...
Blow-up ( Zväčšenina )
Dráma
Veľká Británia, ( 1966 ), 110 min.
Námet: Michelangelo Antonioni ( podľa motívov poviedky Julia Cortazara )
Scenár: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Edward Bond
Réžia: Michelangelo Antonioni
Kamera: Carlo di Palma
Hudba: Herbert Hancock
Hrajú: David Hemmings ( Thomas ), Vanessa Redgrave ( Jane ), Peter Bowles ( Ron ), Sarah Miles ( Patrícia ), John Castle ( maliar Bill ), Veruschka ( slávna modelka ), Jane Birkin ( blondínka ), Gillian Hills ( brunetka ), The Yardbirds ( hudobná skupina ),...