Cinco de Mayo (5. máj) je mexickým sviatkom (síce pravdepodobne viac ho oslavujú Mexičania v USA, než v samotnom Mexiku), pripomínajúcim víťazstvom Mexika nad Francúzskom v bitke pri Pueble v roku 1862. Síce v konečnom dôsledku síce mexickí amigos vyhrali bitku, no vojnu ako takú prehrali … ale nie o tom sa dnes budeme baviť.

Cinco de Mayo je totiž aj názov filmového debutu režiséra a scenáristu Paula Ragsdalea z roku 2013, a keďže je názov rubriky „Mesiace vo filme“, tak je jasné, prečo som si tento film zvolil.
Nízkorozpočtové (teda jazykom vrahov z Volstrítu, low-budget) alebo bezrozpočtové (ako inak preložiť no-budget?) snímky u nás doma veľkú obľubu nemajú, lebo veď bez prachov sa nikomu nechce nič robiť, že? Nezávislá filmová produkcia vo svete však nezaháľa, a treba pochváliť aj našich domácich tvorcov – pamätáte si na Zlo a Socialistický Zombi Mord? Aj keď pri rozpočte 100 tisíc jurkov pri Zle (a takmer 20 litrov pri SZM) sa ťažko dá hovoriť o low-budget produkcii. Všetko ale záleží na uhle pohľadu. No ale späť k téme.
Cabrones, pri Cinco de Mayo sa naozaj bavíme o nízkorozpočtovom filme, podľa dostupných informácií bol rozpočet filmu 600 dolárov. Ak sa vám to zdá prehnané (v zmysle podhodnotené), budete sa diviť, ale viem o režiséroch, ktorých podmienka rozpočtu je tak do 500 dolárov. Je jasné, že iba blázon by očakával pri takejto sume efekty ako zo Star Wars alebo Matrixu, hoci pravdou je aj to, že zárukou dobrého filmu nie je ani miliónový rozpočet. Dalo by sa tu uviesť pár príkladov, ale necháme radšej tak…
Cinco de Mayo nás privádza do nemenovaného amerického mesta, kde sledujeme príbeh učiteľa Humberta Valdeza (zvaného žiakmi „El Maestro“), ktorý je zároveň politickým aktivistom, snažiacim sa – predovšetkým u mexických žiakov – vzbudiť istú úroveň národnej spolupatričnosti a povedomia o národnej identite. Ako sa dá čakať, jeho snahy sa míňajú účinkom, a navyše dostáva zo školy padáka s odporúčaním navštíviť psychológa.
A tak sa aj stane. Čo však nikto nečaká, je skutočnosť, že psychológ, Dr. Harry Love, v El Maestrovi vzbudí ducha aztéckeho bojovníka (poznáte to, človeku vzkypí žlč a už to ide). A tak nastal čas, aby teraz už ex-profesor udelil dotyčným poslednú lekciu.

Mesto nie je Mexičanom priateľsky naklonené, čo pekne zobrazuje nielen Valdezov sused Ted (Kyle Duval, ktorého slovenskí diváci taktiež nevideli v The Last Alleycat (2016)), viniaci mexických imigrantov zo straty zamestnania, ale aj Jack (Tommy Fourre) so svojou partiou, ktorí sa práve na Cinco de Mayo rozhodnú so študentami porátať.

No ale El Maestro si to medzitým celkom brutálne vytmaví s riaditeľom školy, s psychológom… a tak ďalej, až nakoniec – ale to prezrádzať nebudem. Ale vlastne môžem, keďže nemám dojem, že by sa Cinco de Mayo k nám nejakým zázrakom dostal. Takže, nakoniec El Maestra odpráskne šerif. A je koniec, finito… i keď jedna ľakačka nás ešte čaká.

Pôvodné informácie Cinco de Mayo označovali za slasher, ale v tomto prípade je to mylná kategória, pri tomto snímku sa pohybujeme v v žánri „revenge movies“, teda filmov o pomste.

Podčiarknuté, zhrnuté – divák zvyknutý na marvelovky a kadejaké efekty tento film neocení, no ak máte pozitívny postoj k nezávislej kinematografii– nechcem povedať, amatérskej, lebo ono to nie vždy pri nízkorozpočtovej produkcii platí – tak Cinco de Mayo, ako aj ďalšie filmové Paulove počiny by ste si nemali nechať ujsť.