Bádenský expres alebo Koniec veľkých prázdnin

Každá cesta raz niekde skončí. Túlavý bicykel sa po troch týždňoch a dvoch tisíckach kilometrov dostal do severošvajčiarskeho Baselu, odkiaľ ho do Karlsruhe odviezol vlak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (38)

Po noci v kempe v západošvajčiarskom mestečku Délémont, kde mi robili spoločnosť štyria pouliční hudobníci z okresu Rimavská Sobota, som sa v predpoludňajších hodinách prvej septembrovej soboty blížil po hlavnej ceste k mestu Basel.

Miestami sa cyklistický pás oddelil od normálnej cesty a ako zvláštna cestička sa prepletal popod diaľnicu, no smerovky neustále ukazovali už len pár kilometrov do cieľa mojej cesty. V pedáloch som mal počas uplynulých dvadsaťdva dní vyše dvetisíc kilometrov v štyroch krajinách, v denníku som dopisoval jednu z posledných stránok a v mapníku som len odhadoval aktuálnu pozíciu podľa propagačného panoramatického nákresu pohoria Jura.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Na okraji Baselu však bolo jasné, že sa potrebujem dostať do City. A potom neskôr do Deutschland. Centrum mesta a hlavná stanica totiž ležia na ľavom brehu Rýna, zatiaľčo na pravom patrí Švajčiarskej konfederácii len malé územie s takzvanou bádenskou bazilejskou stanicou. Tam som chcel nastúpiť na vlak do Karlsruhe s prestupom v Offenburgu.

Poškuľoval som síce aj po možnosti doraziť to po francúzskej alsaskej strane cez Mulhouse, Colmar a Strasbourg, no túto trasu som už v júli absolvoval, navyše malo v noci a na druhý deň pršať, tak som si povedal, že Basel bude veľmi dobrým cieľom cyklotúry.

Obrázok blogu

Dostať sa k stanici nebolo jednoduché. Celá jedna ulica bola rozkopaná, tak som to musel obchádzať nejako celé dookola, takmer som sa dvakrát dostal na diaľnicu a raz do protismeru. Nebyť po česky rozprávajúceho taxikára, ktorý si ma všimol, ako tam v budvaristickom tričku zmätkujem a nadávam a ktorý mi ukázal správny smer, tak im tam asi zbúram plot na stavenisku a prejdem rovno cezeň.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Konečne som sa dostal do centra. Hlavná nákupná ulica v pešej zóne bola v toto sobotňajšie predpoludnie plná ľudí. Najprv som na chodníku zbadal dvojicu chalana a dievčaťa, ktorí hrali na viole nejakú klasiku, no pár metrov opodiaľ ich prehlušovalo zborové: "... či ma ešte ľúúúbííí!". Štvorica kolegov mojich dnešných súkempistov tu žmolila akordeón a hulákala na celú ulicu.

Obrázok blogu

Pred katedrálou hrala tiež nejaká kapela v kostýmoch, pôsobila skôr stredoveko. A odtiaľ bol nádherný výhľad po prúde Rýna. Tu bližšie je ešte po oboch stranách Švajčiarsko, no vľavo po pár kilometroch začína Francúzsko a vpravo Nemecko. Vľavo niekde za obzorom leží aj európske letisko "Basel-Mulhouse-Freiburg".

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Basel, Basel. Tu mala vlastne začínať moja túra. Takto pred troma týždňami som s troma kamarátmi sedel vo vlaku smerom sem a mal v hlave približnú predstavu trasy: od Baselu na juh k Lausanne alebo Ženeve, potom cez Alpy na Azúrové pobrežie, popri Stredozemnom mori k Avignonu a napokon do Lyonu. Odtiaľ naspäť vlakom. Vlastne taký háčik v tvare písmena "J".

Začiatkom augusta však v celej oblasti pršalo a cez deň nebolo viac ako pätnásť stupňov, tak som ešte vo vlaku váhal, či to celé neotočiť naopak. Vystúpil som o pár staníc skôr, pričom som nechal kamarátov sa celý deň túlať po Baseli bezo mňa. Prešiel som do Francúzska do Mulhouse, tam sadol na vlak a odviezol sa do Lyonu.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Mal som šťastie, počasie mi celkom vyšlo. Jednu noc som mokol v kempe v Avignone a jeden večer schádzal z priesmyku Col du Grand St-Bernard najskôr za hustého sneženia a potom v lejaku. Teplotne to bolo väčšinou tiež veľmi dobre. Na dvadsaťdva dní pomerne slušný úspech.

Teraz som však bol už v Baseli a schádzal k mostu cez Rýn. Aha, malý pokus o optický klam na stene domu. Ale nestál som na tom správnom mieste a ani nebola správna denná doba, aby to vyzeralo dostatočne realisticky.

Obrázok blogu

Tento kontajner však bol realistický až príliš. Vedľa bol stánok s informáciami o práci potápačov v Rýne. Toto všetko vytiahli z jeho koryta tu v meste.

Na bádenskej stanici v Baseli som si za jedenásť eur kúpil lístok na vlak a vydal sa na nástupište. Prechádzal som cez pasovú kontrolu, pričom v búdke sedeli dvaja unudení švajčiarski pohraniční policajti.

Spomenul som si, ako som sa pred štyrmi dňami v nadmorskej výške takmer dva a pol tisíca metrov márne dobýval do švajčiarskej pohraničnej strážnej búdky a v hustom snežení pri teplote dvoch stupňov nad nulou sa ich snažil presvedčiť, aby mi skontrolovali bicykel, či v ňom neveziem cigarety, alkohol alebo drogy. Vtedy si ma premočeného a uzimeného do vyhriatej suchej búdky na výsluch nevzali.

Tu, v teple a suchu železničnej stanice som im porozprával tento krátky príbeh a nabádal som ich, aby si vážili, že majú pracovného fleka práve tu. Na to mi jeden z nich s úsmevom poprial šťastnú cestu a ja som vyskočil na bicykel, aby som pomaly prešiel pod správnu koľaj. Druhý sa netváril príliš prívetivo, tak len na mňa zrúkol, aby som ten bicykel tlačil a neviezol sa na ňom.

Vlak mal široké dvere, nízky prah a veľký priestor pre bicykle, takže som nemal problém ho tam natlačiť sám. Po chvíli si ku mne prisadla dievčina asi v mojom veku a odrazu sa ma začala vypytovať, odkiaľ a kam cestujem. Ona vraj so svojim priateľom vlani tiež pochodila niektoré miesta v južnom Francúzsku, tak to dobre padlo obom si zaspomínať na pekné miesta. Za tie jej tri stanice, ktoré cestovala, sme ich nestačili vymenovať ani polovicu.

Táto vychovávateľka v škôlke mi tiež prezradila, že tento rok absolvovali na bicykli trasu z Pasova do Budapešti a aj v Bratislave sa im páčilo. Tak som si uvedomil, že na začiatku mojej idey o veľkej letnej cyklotúre bola práve podunajská cesta z Karlsruhe okolo prameňa až do Bratislavy. Pramene som navštívil tri, no zvyšných tisíc kilometrov popri toku si nechám asi na inokedy.

V Offenburgu som musel prestúpiť na vlak do Karlsruhe. Mali sme meškanie, takže veľa času nezostávalo. Pomohol som ešte mladej mamičke s kočíkom a druhým dietaťom a sám som potom s bicyklom utekal po peróne, aby som stihol druhý vlak. Stihli sme ho napokon obaja a opäť skončili v jednom priestore pre bicykle. Vedľa mňa si však sadla iná mamička s asi päťročným synčekom.

Počas tej necelej hodinky cesty som si spomenul, že mi ostali ešte nejaké posledné zásoby jedla, tak som dojedol posledné tri müsli tyčinky a ešte objavil jeden banán. Chlapček ma celý čas pozorne sledoval a akože veľmi nenápadne sa hlasným šepotom pýtal mamy, že čo ten ujo robí.

Akonáhle došlo na banán, dieťa spozornelo a na maminu odpoveď "ujo papá banán" sa jej spýtalo "a máme aj my banán?". Mamička pokrútila hlavou a malý sa pustil do plaču "buéééé, my nemáme banán! a ja chcem banáááán". Striedavo som vyplašeným pohľadom pozeral na neotvorený banán a doširoka otvorenú pusu malého a mimovoľne som mu ho podal.

Chlapcovi sa rozšírili zraky, usmial sa tak, že kebyže nemá uši, tak mu pol hlavy odpadne, a nadšene poďakoval. Zvyšok cesty bol už kľud a prežúvajúce dieťa sa na mňa len potmehúdsky a predsa len šťastne usmievalo. Tak sme dorazili do Karlsruhe.

Obrázok blogu

Karlsruhe, mesto založené uprostred rovinatého lesa v roku 1715, sídlo najstaršej technickej univerzity v Nemecku, sa za tých dvadsaťdva dní veľmi nezmenilo. Akurát vedľa zámku ako každý rok vyrástlo niekoľko desiatok pivných stánkov ponúkajúcich zlatý mok z celého sveta.

Obrázok blogu

Mal som na sebe budvaristické tričko, no smäd ma ťahal bez okolkov aj ku konkurencii. Stojac obkročmo okolo túlavého bicykla som si objednal "plnú natankovať, prosím" a za pár sekúnd stiahol celý polliter, ktorý som podľa slov vedúceho "dostal od cesty". A že to bola poriadna cesta, o tom svedčilo aj 2045 kilometrov na tachometri.

Možno mi to tak trochu aj prišlo ľúto, že celá táto cesta skončila. Ležal som v horúcej vani a v duchu si rýchlo premietal tisíce záberov uplynulých troch týždňov, jeden cez druhý:

Ako som sedel vo vlaku do Lyonu. Tmolil sa jeho ulicami a po rokoch hľadal cestu k svojej bývalej vysokej škole. Spal s pätnástimi ľuďmi na izbe v ubytovni. Objavil ideálny palác poštára Chevala. Obdivoval cukrové kreácie v múzeu sladkostí v Montélimar. Túlal sa uličkami Viviers a Bourg-St-Andéol. Šliapal hore úžľabinou rieky Ardèche. Stretol cykloturistky v Orange. Ochutnával tohtoročnú úrodu Châteauneuf-du-Pape. Mokol v kempe neďaleko slávneho avignonského mostu. Prechádzal sa po starorímskom akvadukte Pont du Gard a kúpal sa pod ním. Navštívil Nîmes, Montpellier a Sète. Spal na železničnej stanici pri prechádzajúcich vysokorýchlostných vlakoch a videl východ slnka nad morom. Kúpal sa v Stredozemnom mori a videl biele kone a čiernych býkov v Camargue. Obdivoval van Goghove Arles a spal na parkovisku oproti najkrajšej provensálskej dedine Baux-de-Provence. Blúdil v Alchymistovej záhrade a hľadal prameň Sorgue, najväčší v Európe. Objavoval provensálske Colorado a provensálske Nemecko. Žasol nad útesmi veľkého Verdonského kaňonu. Počas siedmych dní prekonal sedem priesmykov vyšších ako dvetisíc metrov, vrátane toho najvyššieho v Alpách, 2770-metrového Col de l'Iseran, krásneho Col d'Izoard a legendárneho Col du Galibier. Prechádzal najvyššie položeným mestom v Európskej únii, Briançon. Na taliansko-švajčiarskej hranici sa snažil primäť colníkov prezrieť celý bicykel kvôli drogám a po pár kilometroch opravoval brzdy uprostred tunela. Lemoval Ženevské a Neuchâtelské jazero. Dojil kravy na farme v Jure. A napokon dorazil do Baselu.

A bolo toho oveľa viac. Veľa mi dali spontánne rozhovory so stovkami ľudí, s ktorými som sa cestou stretol. Oživovali moje putovanie a podieľali sa so mnou o nápady, kam sa ísť pozrieť a čomu sa vyhnúť.

Opäť som objavil kúsoček z Francúzska a spoznal pár miestnych obyvateľov. Niekto by povedal, že má prejazdené Francúzsko, aj po ceste autom po diaľnici zo Strasbourgu do Paríža a naspäť, prípadne že pozná Francúzov, pretože ich pár videl z okienka, a vie celkom presne povedať, že sú takí a takí. Hoci ja som si každý jeden meter poctivo odšliapal a celý čas som sa obzeral okolo seba, z tej obrovitánskej plochy by som mohol vyšrafovať len veľmi uzučký pásik. A tých pár stoviek ľudí, s ktorými som sa rozprával od dvoch minút po pár hodín, tak tí ma len utvrdili v názore, že každý sme iný.

Na takýchto cestách by som mohol stráviť nie tri týždne, ale tri mesiace či tri roky a predsa by som stále mal čo objavovať a tešiť sa na rozhovory s miestnymi obyvateľmi. Dokonca by som mal stále viac a viac výhod. Kúsok za Lyonom som nikomu nehovoril, akú trasu mám pred sebou. Na druhý či tretí týždeň však moje vlastné rozprávanie o dovtedy absolvovanej trase priamo úmerne dvíhalo obočia ľudí a zvyšovalo ich záujem mi nejakým spôsobom pomôcť. Eleganciu vyslovovaného slovíčka "merci" som medzitým dotiahol do dokonalosti.

Po tom, ako som zo seba horúcim kúpeľom zmyl prach z ciest a naplnil pračku tri týždne núdzovo prepieranými vecami, porozkladal som okolo seba mapy a očami rýchlo prebehol dvetisíc kilometrov. Na mape to predstavovalo dvadsať metrov. Medzitým mi zraky padali na rôzne miesta mimo trasy, ktoré som vedomky či nevedomky obišiel. V hlave sa mi začal rodiť plán.

Pretože po ceste je vlastne pred cestou...

Koniec seriálu.

Miroslav Šedivý

Miroslav Šedivý

Bloger 
  • Počet článkov:  404
  •  | 
  • Páči sa:  7x

...večný mládežník, samouk, cestovateľ, začiatočník a špekulant... bratislavčan ročník 1979, toho času v bádenskom Karlsruhe Zoznam autorových rubrík:  Haló, tu KarlsruheTúlavý bicykelS batohom cez horyS batohom po EurópeZačiatky bývajú ťažkéVeršotepcove návodyKoľko rečí viešThink globallyHrnček varSlovensko.comMalý princŠaškové počmáraníVšetko dobré

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

147 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu