Elena Vácvalovácitovala v utorkovom vydaní Sedem s. r. o. reklamu, ktorá nabádala na kúpuvalentínskeho darčeka pre svoje auto. Áno, dobre počujete, pre auto! To čo sa najednej strane zdá nelogické a komické môže byť na strane druhej celkompochopiteľné. Veď niektorí spoluobčaniazbožňujú práve svojich štovrkolesových miláčikov viac ako ľudské bytosti. Akpridáme správnu reklamu, úspech je zaručený a autíčka sa môžu tešiť narôzne inovácie. Originalite sa medze nekladú. A spomínaná reklamaoriginálnou očividne bola, keď stála za zmienku v televíznom programe.
Partia piatichchalanov prechádzame nočnou Panskou ulicou v Bratislave. Treskúci február. Pod bránami Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra SAV,povedľa busty veľkého národného buditeľa, bojovníka proti alkoholizmua zakladateľa spolkov striezlivosti si vyprázdňuje mladý muž obsah svojhožalúdku. Ľudovíta Velislava by veru nepotešilo, že od čias meru ôsmich rokov satoho mnoho nezmenilo. Aspoň čo sa vzťahu Slovače k pálenke týka. Všetko mávšak svoje príčiny. Po nútenej potrebe pokračuje mladík v telefonáte,ktorý bol očividne práve z tohto dôvodu nútený prerušiť. Panskou sa nesienezrozumiteľný, no nadmieru hlasný mix bľaboto-revu. „Ty sviňa... ty si taká špina... Kur.a... Štetka si!... počúvajpočúvaj, chcem ti povedať, táááák som ťa ľúbil... Sviňa jedna...“V tom nás zbadá a poprosí: „Chalani,poďte sem, povedzte jej to prosím, nech mi verí, poďte sem...“. Úplne vážnepri svojej prosbe zovrie obe dlane, akoby žiadal nemožné no tak nezištnézároveň. Kamarát sa zľutuje a prekvapenému ženskému hlasu na druhom koncilinky zvestuje, že tomu ver, chlapec máúplnú pravdu. Pre nás v ten večer zábavná historka, pre mladíka strataživotnej lásky. V tom momente určite. Nuž, v konečnom dôsledku, jepravdou, že láska ide cez žalúdok.
Ak sa dvaja majúradi, nepotrebujú sa na Valentína naháňať za najdrahším darčekom. Stačí, ak sipovedia to svoje každodenné ľúbim ťa a potvrdia ho bozkom. Podporia jedendruhého, objímu sa. Tak ako sú zvyknutí. Veď ak ľúbiť, tak po celý rok,ak dávať najavo lásku, tak každý deň. Chcel by som sa zamyslieť nad tým,prečo podporujeme biznis na deň svätého Valentína. Deň z produkcie kapitalistickéhoa konzumného sveta. Nie je láska o niečom inom ako o hojnomobdarovávaní? Chcel by som sa zamyslieť, no zisťujem, že nemám právo súdiť. DnešnýValentín ma totiž stál jedno lízatko, dve farebné kravičky Milky, jeden koláčik a jednéhoplyšáka. (včerajšie tri ruže nerátam, tie boli darované z inéhodôvodu)
V časevalentínskej naháňačky za najvhodnejším srdiečkom, macíkom či kvetinkou mi jev podstate jedno, že nemám nikoho, komu by som kúska svojho citu venoval. Vždysa niekto nájde. Tohoročného Valentína som tlaku okolia podľaholi ja. I keď sa mi to akosi prieči.