Experiment v leteckom aj ropnom priemysle

Začiatkom mája v leteckom aj ropnom priemysle zarezonovala správa o kúpe menšej americkej rafinérie ConocoPhillips leteckou spoločnosťou Delta Air Lines. Nešlo síce o úplné prekvapenie, keďže už bolo známe, že aerolinky vedú rozhovory o vstupe do odvetvia spracovania ropy, v skutočnosti však asi len málokto čakal, že sa k tomuto kroku letecký operátor ako vôbec prvý na svete naozaj odhodlá. Delta Air Lines od transakcie očakáva, že jej prinesie zníženie nákladov. Je však otázne, či tento experiment bude pre spoločnosť znamenať reálnu finančnú úsporu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Výdavky na palivo patria medzi hlavné nákladové položky leteckých spoločností. V prípade Delty v roku 2011 predstavovali takmer 12 miliárd dolárov, čo je 36 percent prevádzkových nákladov. Celkovo jej lietadlá v minulom roku spálili takmer 15 miliárd litrov leteckého paliva.

Aerolinky pritom podobne ako bežní spotrebitelia nie sú imúnne voči zvyšovaniu cien ropných produktov, aj keď tí najväčší hráči majú na finančných trhoch nástroje, ako sa aspoň čiastočne zabezpečiť voči zdražovaniu ťahanému rastúcimi cenami ropy. Avšak mnohí, najmä tí najslabší, už na rast cien doplatili a museli ukončiť činnosť, ďalší spájajú svoje sily s cieľom optimalizácie nákladov a prevádzky liniek. Riešením je aj obmena leteckej flotily za modernejšie a úspornejšie stroje, ide však o dlhodobý a finančne veľmi náročný proces. Vo veľkej miere sa zatiaľ nevyplatí ani používanie leteckých biopalív, ktoré sú drahé a ich ponuka obmedzená.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riešenie Delty je priekopnícke. Ani jedna letecká spoločnosť sa zatiaľ neodhodlala kúpiť vlastnú rafinériu, sústredili sa skôr na svoj kľúčový biznis. Miera vertikálnej integrácie v tomto odvetví sa skôr znižovala, keďže aerolinky postupne odstrihávali každú nevýnosnú činnosť. Ak by mala byť ich vertikálna integrácia úplná, letecká spoločnosť by teoreticky vlastnila kompletný reťazec od ropného ťažobného poľa až po samotné letisko.

Za samotnú rafinériu Trainer v Pensylvánii so spracovateľskou kapacitou 185 tisíc barelov ropy denne zaplatila Delta Air Lines 150 miliónov dolárov, ďalších 100 miliónov USD ju vyjde úprava technológie na maximalizáciu produkcie leteckého palica. Po vykonaní zmien by jeho výroba mala dosiahnuť 32 percent z každého barelu ropy oproti vlaňajším 14 percentám. Zvyšok majú tvoriť pohonné hmoty ako sú benzín a nafta, ktoré plánuje letecká spoločnosť zamieňať s inými rafinérskymi firmami za letecký petrolej. Delta očakáva, že tak ročne ušetrí 300 miliónov dolárov a získa 80 percent paliva potrebného na lety v rámci USA.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Je otázne, či sa nováčikovi v rafinérskom sektore podarí to, čo nezvládla skúsená spoločnosť. Rafinérie sa obvykle nešpecializujú len na jeden produkt, ale vyrábajú celú paletu ropných výrobkov od asfaltu, ťažké vykurovacie oleje, naftu, benzín, chemikálie až po plyny.
Delta chce vo svojej rafinérii už koncom tohto roka vyrobiť 52 tisíc barelov leteckého paliva a ďalších 120 tisíc barelov denne získať zámenou za ďalšie produkty. Aj keď tvrdí, že získanie uvedeného množstva jej garantujú už uzavreté zmluvy, je otázne, aké budú ceny ropy či palív po vypršaní jej kontraktov.

Riziko v tomto totiž môže predstavovať najmä odlišný vývoj medzinárodných cien leteckých palív a cien zamieňaných ropných produktov v budúcnosti. Ak sa cenové divergencie udejú „nesprávnym“ smerom oproti kalkulovaným východiskám, môžu biznis model potopiť, alebo naopak ho výrazne podporiť. Riziko je čiastočne možné znížiť vykonaním hedžových transakcií, to však nie je zadarmo a realizácia zabezpečujúcich transakcií môže okrem transakčných nákladov aerolinku v konečnom dôsledku obmedzovať aj vo využívaní úverov z bánk, potrebných pre štandardné prevádzkové potreby.
Samostatnou kapitolou rizík je to, do akej miery bude Delta svojimi silami schopná „preniknúť“ do prevádzky rafinérie od nákupu ropy, cez technológiu spracovania, energetický manažment, logistiku, manažment ľudských zdrojov a riadenie znalostí až po najrôznejšie typy environmentálnych požiadaviek. Sú to oblasti komplikované i pre čisto špecializované rafinérske spoločnosti, a o to viac budú náročnejšie pre „nováčika“ v branži.

SkryťVypnúť reklamu

Conoco Phillips na transakcii pravdepodobne získal viac, než pred časom čakal. Inkasoval peniaze za staršiu stratovú rafinériu, ktorú už pred časom odstavil a plánoval jej úplné uzavretie. Nachádza sa totiž na severovýchode Spojených štátov, kde bolo pôvodne prevádzkovaných viac ako desať rafinérií. Pre pokles dopytu po pohonných hmotách a nízke spracovateľské marže už viaceré ich majitelia uzavreli.
Aj keď finančný zisk z predaja nie je extrémne vysoký, ConocoPhillips pomôže sústrediť sa na biznis, ktorý v súčasnosti naozaj vynáša, a to je ťažba ropy a plynu.

Marek Senkovič

Marek Senkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som hlavným ekonómom Slovnaftu. Budem blogovať o ekonomických témach, ktoré dúfam získajú záujem širších más. Zoznam autorových rubrík:  RopaSvetFirmy

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,074 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu