Pokojne zahryznite do jablka zo stromu pri ceste

Nejeden z nás si pamätá na rady rodičov, že nie je dobré trhať a konzumovať chutne vyzerajúce jablká, čerešne, slivky či hrušky zo stromov rastúcich pri ceste. Ich najčastejším argumentom bolo, že sú presiaknuté škodlivinami z výfukových plynov automobilov, a preto ohrozujúce zdravie. Iste, bola to pravda, ale doba pokročila aj v tejto oblasti výrazne dopredu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Dnešné motorové palivá predávané v rámci Európskej únie už dlho neobsahujú olovo a stále sa v nich znižuje množstvo ďalších zdraviu škodlivých prvkov, oxidov, aromátov a pevných častíc. Medzi najznámejšie a predstaviteľmi ekologických organizácii najviac kritizované nebezpečné látky patria síra, oxidy dusíka a uhlíka.

Za posledné dve desaťročia sa kvalita palív v niektorých regiónoch sveta výrazne zlepšila. Na Slovensku i v rámci celej EÚ sa podiel škodlivín zredukoval v niektorých prípadoch až niekoľko stonásobne. Celosvetové štatistiky o podiele síry v motorových palivách ukazujú, že podiel síry v palivách je v najrozvinutejších krajinách sveta EÚ, USA, Kanade, Austrálii tri až 300-násobne nižší než v rozvíjajúcich sa ekonomikách Ázie, Latinskej Ameriky, Afriky, krajinách bývalého Sovietskeho zväzu či Blízkeho východu. Hodnoty, ktoré tieto štáty dosahujú dnes, boli na Slovensku merané pred niekoľkými rokmi. Bohužiaľ, tiež platí to, že ešte mnoho rokov týmto krajinám potrvá, kým u nich vyrábané motorové palivá dosiahnu ekologické štandardy dnes bežné v EÚ. Podiel síry v benzíne i nafte u najekologickejších krajín, kam môžeme počítať aj Slovensko, je maximálne 10 ppm – teda do 10 kilogramov síry na milión kilogramov paliva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Prirodzenou otázkou je, prečo aj ostatné krajiny nepokročili v ekologizácii motorových palív. Problém je najmä ekonomický. Na odsírenie automobilových benzínov či motorovej nafty sú potrebné investície do výrobnej jednotky rádovo v objeme niekoľkých desiatok až stoviek miliónov eur. To je náklad, ktoré rafinérie v EÚ chtiac-nechtiac museli vynaložiť, keďže zámer ekologizácie ropného priemyslu má nadnárodný charakter a bol jednou z priorít v rámci EÚ.
 
Pri odsírení palív sa ako kľúčový prvok používa vodík. Pre jeho negatívne vlastnosti (výbušnosť, nestálosť) je jeho transport na dlhé vzdialenosti nemožný resp. mimoriadne obtiažny, a preto je potrebné zakúpiť moderné technológie, aby sa dal získať priamo na mieste v rafinérii (najčastejšie zo zemného plynu). Druhým fenoménom, ktorý výrazne zasahuje do procesu odsírenia palív, je podiel síry v samotnej rope. Niektoré druhy ropy nemajú takmer žiadny obsah síry, preto náklady rafinérií spracovávajúcich tzv. sladké typy ropy (americká WTI – West Texas Intermediate, severomorská Brent, Arab Super light, nigérijská Bonny light či azerbajdžanská Azeri light) na vybudovanie odsírovacích kapacít ako i bežné prevádzkové náklady boli a sú podstatne (aj 4 až 6 násobne) menšie ako v prípade rafinérií pracujúcich s ťažkou sírnatou ropou dovážanou napr. z Ruska, Iraku, Iránu, Venezuely, Kanady a ďalších krajín.

SkryťVypnúť reklamu

Vývoj v ťažbe ropy poukazuje na to, že staré ložiská so sladkou – málosírnatou ropou – sa vo svete postupne vyťažujú, a tak v globálnom merítku narastá dopyt po ťažších sírnatých ropách. Toto pôsobí na zmenšovanie cenového rozdielu medzi sírnatými a nesírnatými ropami (ceny sírnatej ropy sa priblížili k cenám nesírnatých rôp) a vyvíja to tlak na rafinérsky priemysel v potrebe investovať do modernizácie spracovateľských jednotiek. Tento vývoj tak svojím dielom v konečnom dôsledku prispieva k rastom celkových nákladov v rafinériách (napr. náklady na zemný plyn bývajú v rafinériách často 2. či 3. najvyššou nákladovou položkou) s nepriaznivým efektom na finálne ceny ropných produktov.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem samotného skvalitnenia pohonných hmôt zo strany rafinérií k zníženiu emisií prispeli aj výrobcovia vozidiel. Súčasné autá sú štandardne vybavené katalyzátormi a už pri ich vývoji sa veľmi pozorne sleduje objem škodlivín, ktoré pri ich prevádzke vznikne. Aj napriek týmto faktorom je však dobré pri ochutnávaní ovocia pri cestách dodržovať základné hygienické postupy či myslieť na bezpečnosť cestnej premávky.

Marek Senkovič

Marek Senkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som hlavným ekonómom Slovnaftu. Budem blogovať o ekonomických témach, ktoré dúfam získajú záujem širších más. Zoznam autorových rubrík:  RopaSvetFirmy

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu