Turistickou destináciou číslo jeden na Slovensku je Bratislava. Štatistické ukazovatele návštevnosti hlavného mesta rastú. V prvom polroku 2013 navštívilo Bratislavu 437 864 návštevníkov, ktorí v našom meste aj prenocovali. Ak by sme chceli dostať skutočný počet, je potrebné k tomuto číslo pripočítať jednodňových návštevníkov, ktorí prišli vlakom, autobusom či loďou len na niekoľko hodín.
Ešte donedávna bola Bratislava nelichotivo vnímaná ako destinácia na tri hodiny. Žiaľ, nejedna zahraničná cestovná kancelária si povie, veď čo už by tu mohol návštevník obzerať viac ako tri hodiny? Zdá sa že trend sa začal otáčať. Bratislava pomaly prestáva byť len trojhodinovou zastávkou medzi Viedňou a Budapešťou. V hlavnom meste v poslednom čase narastá aj počet prenocovaní, čo svedčí o tom, že turisti sa tu radi zdržia aj na dlhšie.
Ako predĺžiť sezónu
Turizmus v hlavnom meste je nezanedbateľným zdrojom príjmov. Len na dani z ubytovania získa hlavné mesto ročne viac ako 2 milióny eur. Turisti tu pritom míňajú peniaze rôznym spôsobom – na ubytovaní, stravovaní, sprievodcovských službách, na návštevách pamiatok turistických sprievodcoch či doprave. O tom, ako významné je to pre zamestnanosť, azda ani netreba písať.
S trochou nadsázky sa dá povedať, že v sezóne mali subjekty podnikajúce v cestovnom ruchu o prácu postarané. Boríme sa síce s tým, že v posledných rokoch klesá ochota turistov míňať peniaze, a je snaha získať služby čo najlacnejšie, ale toto je celosvetový trend ako sprievodný znak krízy, a v Bratislave na ňom zmeníme len málo. Napriek tomu však návštevníci hlavného mesta dávajú priamo či nepriamo prácu stovkám, ba až tisícom ľudí.
Naše skúsenosti však hovoria, že Bratislava je vnímaná ako sezónna destinácia, ktorá stojí za návštevu od mája do septembra. Následkom toho majú turistickí sprievodcovia, incomingové cestovné kancelárie, ale aj majitelia reštaurácií mimo letnej sezóny niekoľkomesačnú neplatenú dovolenku. A práve toto by malo byť ďalšou výzvou pre marketing Bratislavy.
Bratislava patrí k zeleným mestám. Príroda v meste a jeho okolí sa v októbri a novembri oblieka do pestrých farieb. Stačí vyliezť v hmlisté jesenné ráno na hradný kopec, pozrieť sa na opar nad Dunajom, nadýchať sa iskrivého jesenného vzduchu, svet je hneď krajší a jesenná depresia stráca svoju moc. Vinohrady v okolí mesta majú v tomto čase tiež svoje čaro. V novembri zase dni otvorených pivníc lákajú na ochutnávku prvého svätomartinského a nejakú tú pečienku s lokšou.
Plytvanie potenciálom
Problém určite nie je v tom, že by Bratislava na jeseň nemala čo ponúknuť, len sa akosi potenciálom tohto krásneho ročného obdobia trestuhodne plytvá. Čo s tým? Lákať v tomto období turistov z poza oceánu alebo iných ďalekých kútov sveta určite nemá zmysel.
Na dlhé a vopred plánované cesty si každý vyberie obdobie, v ktorom má najväčšiu istotu, že dovolenku nestrávi prekladaním dáždnika z jednej ruky do druhej. Ideálneho jesenného návštevníka Bratislavy preto netreba hľadať ďaleko. Keďže skoro 80% Viedenčanov ešte nikdy nebolo v Bratislave, sú práve títo susedia ideálni kandidáti na to, aby si v slnečný jesenný deň povedali „U nás to už poznáme, poďme sa pozrieť k susedom!“
Preto sa bratislavská organizácia cestovného ruchu rozhodla objednať na mesiac október kampaň zameranú na propagáciu Bratislavy vo viedenskom metre. Moderné, atraktívne brožúry s názvom „48hours in Bratislava“ lákajú cestujúcich na návštevu nášho hlavného mesta počas celého mesiaca október. Ponúkajú nielen pekné zábery či výstižné fotografie, ale aj tipy kde prespať a ako sa do Bratislavy čo najrýchlejšie dostať. Dunajská ryba, ktorú vystrašil okolo sa rútiaci Twin City Liner na zadnej obálke brožúry musí pobaviť každého.
Slováci majú vo zvyku namiesto riešení sa sťažovať ako nič nefunguje. Slovensko ani hlavné mesto „nepredáme“ turistom bez toho, aby sme na to nevynaložili maximálne úsilie. Možno aj zmienená kampaň vo viedenskom metre prispeje k tomu, aby štatistiky za druhý polrok ukazovali podobne pozitívne trendy ako za polrok prvý. Skrátka, aby sme si krásu bratislavskej jesene nenechávali len pre seba, ale podelili sa o ňu aj so susedmi.
Autorka je členkou Predstavenstva Bratislava TouristBoard

Takto vyzerá titulka brožúrky, ktorá propaguje Bratislavu vo Viedni

Rakúšania tigre zbožňujú
