Niektoré nefarmakologické opatrenia na riešenie obstipácie.

Písmo: A- | A+

Rovnako ako aj v iných prípadoch, začína diagnostika príčin obstipácie podrobným rozborom anamnézy a predchorobia, vrátane pátrania po súvislostiach, napr. rodinných, v rámci kolektívu najčastejšieho pobytu dotknutej osoby

a ďalších údajov.

 Dôležitou súčasťou vyšetrení je povinnosť vylúčiť príčinu prípadnej symptomatickej (druhotnej) obstipácie, ktorú môže spôsobiť celá rada chorobných stavov hrubého čreva a konečníka (zápaly, nádory, divertikle), ale aj ďalších častí tzv. tráviaceho traktu či iných orgánov a orgánových systémov tela, napr. kardiovaskulárne, nervové, poruchy trávenia, vstrebávania, metabolické, dysbióza, alergické či imunitu oslabujúce.

 Plynie z toho, že množstvo a rôznorodosť vyšetrovateľských metodík môžu byť aj pomerne rozsiahle. Diagnostik ich musí zoradiť podľa naliehavosti a trpezlivo, jednu za druhou, zrealizovať, čo môže trvať nejaký čas. Preto musí súbežne zahájiť aj liečebné opatrenia, lebo to je hlavný dôvod, pre ktorý ho pacient – klient oslovil. Očakáva preto promptné riešenia. 

 Preháňadlá (laxatíva) majú v medicínskej praxi svoj význam so zásadným dodatkom, že musia byť správne indikovanéneradno je s nimi experimentovať (chudnúce kúry), ani ich užívať pridlho (riziko vzniku závislosti, postupnej straty odolnosti organizmu voči ich účinku, s nutnosťou zvyšovať dávky, zväčša bezúspešne, ale aj alergií či nebezpečenstva vzniku nezhubných či zhubných poškodení čreva, v dôsledku dlhodobého užívania).

O to viac, že prevažná časť z nich je dostupná bez lekárskeho predpisu. Radiť sa s ošetrujúcim lekárom, ktorý najlepšie pozná zdravotný stav svojho pacienta a dlhodobo ho sleduje, prípadne skúseným farmaceutom s dlhoročnou praxou, je preto nutnosťou, nie iba spoločenskou zdvorilosťou.

 Výber laxatív je rozmanitý a majú rôzny mechanizmus pôsobenia. Užívajú sa ako sólo preparáty alebo v kombinácii.(najčastejšie s prokinetikami, liekmi podporujúcimi pohyblivosť čriev). Ponuka na trhu je bohatá.

 Účinkujú na celé črevo (ricínový olej, síran sodný či horečnatý) alebo sa týkajú iba hrubého (senný list, niektoré čapíky), spomaľujú spätné vstrebávanie vody, tým zmäkčujú obsah trávenej hmoty. Využívajú sa napríklad osmotické preháňadlá (rôzne soli, sacharidy), ktorých účelom je na seba viazať tekutinu (preto musia byť dobre zapité vodou) a zmeniť konzistenciu tráviacej hmoty. Ďalšou možnosťou sú preháňadlá, ktoré majú zmäkčiť obsah v konečných partiách hrubého čreva (parafín). V poslednej dobe sa začínajú využívať v niektorých krajinách napr. analógy prostaglandínu PGE1 (deriváty mastných kyselín, najmä kyseliny arachidonovej, podobné hormónom, s miestnym, krátkodobým účinkom), agonisty (podporovatelia) receptoru guanylatcyklázy (enzým), cyklický GMP (guanidylmonofosfát, jeden z vnútro telových zdrojov energie) či sérotonín (neurotransmitér, čiže podporovateľ prenosu nervových vzruchov, derivát aminokyseliny tryptofán). 

Obr. 2: Najistejší, dlhodobo najvýhodnejší a zdravotne najbezpečnejší spôsob docielenia vhodnej konzistencie, množstva stolice a vyprázdňovania, tkvie v rozumnej úprave výživy a životosprávy. Ilustračné foto, zdroj: https://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/518492-prevencia-spravna-vyziva-probiotika-dostatok-pohybu-a-zdravy-zivotny-styl/
Obr. 2: Najistejší, dlhodobo najvýhodnejší a zdravotne najbezpečnejší spôsob docielenia vhodnej konzistencie, množstva stolice a vyprázdňovania, tkvie v rozumnej úprave výživy a životosprávy. Ilustračné foto, zdroj: https://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/518492-prevencia-spravna-vyziva-probiotika-dostatok-pohybu-a-zdravy-zivotny-styl/ 

 Napriek tomu, že akceptujeme laxatíva, preferujeme prírodné, nefarmakologické spôsoby riešenia obstipácie. Počnúc správnym nastavením pitného režimu, výberu požívatín pre denný jedálniček (vrátane jej dokonalého prežúvania) aj s dlhodobou perspektívou ich užívania (prírodná vláknina), režimových opatrení, (obmedziť stres, posilniť oddych a relax), vypracovať nový rytmus vyprázdňovania (mať stolicu v ten istý čas, ale hlavne ju nezdržiavať, keď sa „ohlási“), pohybových aktivít a cvičenia, po užívanie niektorých doplnkov výživy, najmä prírodnej vlákniny, probiotík, prebiotík, niektorých minerálov (horčík), vitamínov (C, D, skupina B), ale aj minerálnych vôd (Korytnická), ďalších nutrientov (stopové prvky) či ľudovým liečiteľstvom odskúšaných spôsobov prírodného zmäkčovania a vypudzovania stolice.

 Režimové a výživové patrenia sú veľmi úzko prepojené a priamo úmerne súvisia s dostatkom prívodu tekutín. U dospelých v dávke 30 ml/kg/deň (cca 2-3 litre denne), za ustálených vnútorných a vonkajších podmienok.

Obr. 3: Niekoľko v praxi odskúšaných prostriedkov na odstraňovanie obstipácie. Zhora nadol, požívatiny : borovicové a ľanové semená, zelená listová zelenina, kurkuma, aloe vera, citrónová tráva, kapusta a kapustovité, citrusy, papája, tekvice, ovsená kaša, fenikel, slivky, jablká, olivový a ricínový olej, fazuľa, kivi, cvikla, banány. Nápoje, čaje: voda (v zmysle pitného režimu), z púpavy, žihľavy, ďumbiera (zázvor), senného listu, mäty piepornej. Doplnky výživy: probiotiká, vláknina, horčík, vitamíny skupiny B, vitamín C, extrakt z púpavového koreňa. Zdroj:  https://ecosh.com/constipation-symptoms-causes-bristol-stool-scale-and-natural-treatment/
Obr. 3: Niekoľko v praxi odskúšaných prostriedkov na odstraňovanie obstipácie. Zhora nadol, požívatiny : borovicové a ľanové semená, zelená listová zelenina, kurkuma, aloe vera, citrónová tráva, kapusta a kapustovité, citrusy, papája, tekvice, ovsená kaša, fenikel, slivky, jablká, olivový a ricínový olej, fazuľa, kivi, cvikla, banány. Nápoje, čaje: voda (v zmysle pitného režimu), z púpavy, žihľavy, ďumbiera (zázvor), senného listu, mäty piepornej. Doplnky výživy: probiotiká, vláknina, horčík, vitamíny skupiny B, vitamín C, extrakt z púpavového koreňa. Zdroj: https://ecosh.com/constipation-symptoms-causes-bristol-stool-scale-and-natural-treatment/ 

 Potreba vlákniny u dospelých je 30-35 g denne, u detí sa vypočítava podľa údaju o veku dieťaťa v gramoch, s pridaním piatich gramov navyše. Podrobne sme sa jej v našich blogoch venovali už niekoľkokrát, preto pridávame iba niektoré praktické závery.

 K piatim požívatinám s najvyšším obsahom prírodnej vlákniny patria strukoviny, pšeničné otruby, sušené slivky, ázijská hruška a mrlík čílsky.

Obr. 4: Najvýdatnejšie zdroje prírodnej vlákniny. Zdroj:  https://www.eatright.org/health/wellness/digestive-health/nutrition-tips-for-relieving-constipation
Obr. 4: Najvýdatnejšie zdroje prírodnej vlákniny. Zdroj: https://www.eatright.org/health/wellness/digestive-health/nutrition-tips-for-relieving-constipation 

 Napríklad, obilné otruby jej majú 40%, pohanka 20%, suchá fazuľa 15%, podobne aj strukoviny ako celok, celozrnný chlieb 8% (oproti tomu tzv. biely iba 4%). K požívatinám s vysokým zastúpením prírodnej vlákniny patria tiež inulín (čakanka, topinambur), psýlium (skorocel indický) či pektíny (súčasti bunkových stien rastlín).

 Medzi výhodné prírodné zdroje rozpustnej vlákniny sa radia strukoviny, obilniny, ovocie (jablká, banány, hrozno, papája, čučoriedky, citrusy, najmä pomaranče, jahody, čierne ríbezle, maliny, čučoriedky, figy, kivy - tie hlavne večer), vrátane sušeného (najmä slivky), tiež zelenina (hlavne tzv. zelená listová, ale aj mrkva, petržlen, zeler), cesnakovité (cesnak, cibuľa, pór), špargľa, zemiaky, topinambur, semená, napr. ľanu, sezamové, chia či psýlium, morské riasy, huby, najmä hliva ustricová.

 Nerozpustnú vlákninu obsahuje hlavne celozrnný chlieb a pečivo, ovsené vločky a vývar z nich, otruby, nebrúsená ryža (hnedá), orechy a iné semená, hlúbovitá zelenina, kukurica, niektoré druhy ovocia, najmä neošúpaného.

 Dobrou alternatívou bývajú tiež ovocné a bylinkové čaje (mäta pieporná, koreň lopúcha, púpavy, žihľava, sladké drievko), šťavy z ovocia a zeleniny, najlepšie čerstvé a surové (aj kvôli ďalším nutrientom), tiež niektoré koreniny (škorica, fenikel, kardamon, kurkuma). Mnohí majú dobrú skúsenosť s pitím teplej vody, ale hlavne s rastlinnými olejmi (panenský ľanový, sezamový, olivový), ktoré majú 75% a vyšší obsah nenasýtených mastných kyselín. Stretli sme sa tiež s dobrým účinkom jazvečej masti.

 Trh dnes ponúka aj izolovanú prírodnú vlákninu, formou doplnkov výživy. Pokiaľ je kvalitná a certifikovaná, predstavuje vhodnú alternatívu.

 Niektoré požívatiny môžu prispievať k obstipácii. Je to však prísne individuálne. Medzi najčastejšie patrí napr. biely chlieb, cukrárenské výrobky, brúsená ryža (biela), niekedy aj vajíčka, banány, káva, čierny čaj, kakao, čokoláda, ale i sladené nápoje, na čo sa často zabúda.

 Pokiaľ je nutné použiť koncentrovanejšie laxatíva, potom sa najvhodnejšie javia obsahujúce laktulózu. Ide o sacharid, ktorý sa v čreve človeka nevstrebáva, preto je vhodný aj pre diabetikov. Okrem funkcie zmäkčovať stolicu, zabezpečiť jej transport hrubým črevom i samotný akt vyprázdňovania, je vítaným prebiotikom („krmivo“ pre „dobré“ mikroorganizmy).

 Veľmi dôležité úlohy zaraďujeme tiež povinnosť preťať bludný kruh nesprávneho vyprázdňovania pri zápche dostatočným oddychom, spánkovým režimom, redukciou stresových situácií (cielene sa im vyhýbať). Oprostiť sa od tzv. západného štýlu životosprávy a výživy a vrátiť k tradičnému, u nás obvyklému spôsobu života a stravovania, prípadne zaradiť preberanie pozitívnych trendov kultúr a civilizácií, kde problémy s vyprázdňovaním nemajú alebo sú zriedkavejšie ako je tomu u nás.

 Veľmi zodpovedne a zásadne je potrebné upraviť, doplniť a rozšíriť naše pohybové aktivity a cvičenie. Vrátane cieleného posilňovania celistvosti panvového dna, čo už vyžaduje odborné vedenie skúseným fyzioterapeutom alebo iným certifikovaným cvičiteľom. 

 Tiež je potrebné venovať náležitú pozornosť nácviku pravidelného režimu defekácie. Jedným z prostriedkov je správna provokácia aj tzv. gastrokolického (žalúdočno-črevného) vyprázdňovacieho reflexu, ktorý prirodzene nastupuje cca 15-20 minút po najedení sa.

Obr. 5: Medzi výhodné spôsoby pri riešení problémov s obstipáciu sa zaraďujú aj smoothy nápoje,  najmä v klasickej, zelenej alternatíve. Ilustračné foto, zdroj:  https://www.vitarian.sk/clanky/zdravie/2013/hyckajte-svoje-hrube-crevo
Obr. 5: Medzi výhodné spôsoby pri riešení problémov s obstipáciu sa zaraďujú aj smoothy nápoje, najmä v klasickej, zelenej alternatíve. Ilustračné foto, zdroj: https://www.vitarian.sk/clanky/zdravie/2013/hyckajte-svoje-hrube-crevo 

 V hrubom čreva sa v priebehu nášho života postupne udomácni cca 400 druhov mikroorganizmov Z nich prevahu tvoria anaeróbne. Majú pre nastolenie a udržanie rovnováhy vnútorného prostredia nemalý význam. Podpora probiotická (prirodzená, napr. kyslomliečne výrobky alebo prostredníctvom doplnkov výživy) a prebiotická (ovocie, zelenina, s posilneným obsahom vlákniny) má preto pri odstraňovaní zápchy, najmä chronickej, svoj podstatný význam. Pritom vhodnými kmeňmi sú anaeróbne probiotiká, resp. tie kombinované, ktoré znášajú jak prostredie s prístupom kyslíka, tak jeho neprítomnosť. 

 V tejto súvislosti, s prihliadnutím na skutočnosť, že obstipácia býva veľmi často sprevádzaná dysbiózou (ako príčina, ale aj následok), stáva sa ďalším z vážnych argumentov, prečo je výhodné i potrebné si nechať urobiť komplexný rozbor gastrointestinálneho mikrobiómu (podrobnejšie viď www.symptomedica.com). Následná probiotická podpora môže byť adresná, cielene prospešná, čo môže potvrdiť aj početná skupina našich klientov.

 Zápcha patrí medzi témy, na ktoré verejnosť reaguje rozporuplne. Niektorí ju hodnotia ako vyslovene intímnu záležitosť a považujú vyložene za neslušné o nej verejne rozprávať. Druhá časť ju má zaradenú medzi obľúbené témy. Dokáže o nej vyprávať bez rozpakov, na počkanie, pikantne, dokonca aj s celkom neznámymi osobami.

 Obe extrémne situácie, vo svojej absolútnej podobe, nie sú dobré. Máme si totiž nájsť vhodný spôsob, čas a priestor na komunikáciu o tejto problematike, no hlavne osobu, s ktorou o tom môžeme hovoriť bez toho, aby to zaváňalo teatrálnosťou, verejným výsmechom, pranierom alebo škandalizáciou.

 Ambulancie všeobecných lekárov pre dospelých aj deti, prípadne špecializovaných pracovísk s dlhoročnou praxou, ku ktorým patrí aj naše zariadenie, sú akurátnou, vhodnou aj výhodnou alternatívou.

AUTOR: MUDr. Karol Džupa, CSc.
AUTOR: MUDr. Karol Džupa, CSc. 
Skryť Zatvoriť reklamu