Bratislavská MHD viac dezinformuje, než informuje

Približne raz za rok si urobím taký vlastný súkromný test či skúšku, či by sa mi oplatilo opäť si začať kupovať električenku a prejsť z môjho pohodlného a klimatizovaného auta do nevyspytateľných vozidiel bratislavskej mestskej hromadnej dopravy. Neberiem pri tom do úvahy cenu, ale kvalitu cestovania resp. služby. Nie je to komplexná analýza, ale akési moje dojmy z jednej - dvoch trás, ktoré absolvujem. Spravidla som sklamaný. Nebolo to inak ani včera. Abnormality v linkovaní (dva trolejbusy medzi číslami liniek autobusov), nevysvetlené poznámky v cestovných poriadkoch a vôbec grafický vizuál cestovných poriadkov, z ktorých ani nie je zrejmé, či ide o autobus, trolejbus alebo električku, ma vyburcovali k založeniu blogu a napísaniu tohoto môjho prvého príspevku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Tento cestovný poriadok je stiahnutý zo stránky DPB. No bez vysvetlenia, čo značí 100 a 101 a bez upresnenia, o aký dopravný prostriedok ide, sú aj reálne grafikony umiestnené na zastávkach.
Tento cestovný poriadok je stiahnutý zo stránky DPB. No bez vysvetlenia, čo značí 100 a 101 a bez upresnenia, o aký dopravný prostriedok ide, sú aj reálne grafikony umiestnené na zastávkach. (zdroj: DPB, a. s. a imhd.sk; ilustračné foto: © Teodor PASTERNÁK 2012)

Denne jazdím autom, ale včera som po dlhšom čase komplexne využil služby bratislavskej mestskej hromadnej dopravy (MHD). Vďaka tomu, že som cestoval z Pionierskej na zastávku Šafranová pri amfiteátri, mal som možno odviezť sa električkou, trolejbusom i autobusom. Nemôžem povedať zlého slova na kvalitu interiérov vozidiel, ani na spôsob jazdy, a zrejme ani na dochvíľnosť. Vo všetkých som sa cítil príjemne a dokonca som sedel. No Dopravný podnik Bratislava (DPB) svoju absolútnu neschopnosť mi predsa len ukázal svojím katastrofálnym (dez)informačným systémom. Trasu som si najprv našiel na internete. Paradoxne - DPB má na svojich oficiálnych internetových stránkach iba schematické diagramy (väčšinou až príliš schematické - také, aké používali už pred 30 rokmi - a na ne sa im dokonca ani všetky zastávky nezmestili!), no chýbajú on-line mapy zastávok vložené do reálnej mapy, aby človek vedel, kde má vystúpiť, keď sa chystá na miesto, kam nechodieva často. Preto som musel použiť mapy na Google Maps, kde sú zastávky aj MHD bez problémov verejne dostupné. Nechápem, prečo ich DPB nemôže zakomponovať aj do vlastných stránok! Po nájdení najbližšej zastávky som si vyhľadal konkrétne spojenia, ale opäť som nepoužil oficiálny portál DPB, lebo je nepresný: napríklad uvádza, že na zastávke „Vozovňa Hroboňova" treba 2 minúty na peší presun k zastávku „Vozovňa Hroboňova", hoci v skutočnosti ide o jednu a tú istú zastávku - čiže sa len vystúpi a hneď nastúpi! Cez portál http://cp.atlas.sk som získal presné spojenie. Pri každej zastávke bola poznámka „100" alebo „101", no vysvetlenie jej významu chýbalo. Nebolo ani na oficiálnych zastávkových cestovných poriadkoch! Až na jednom z neprehľadného množstva plagátov, letákov, pravidiel, cenníkov a schém pod sklom som zistil, že takto sú označované pásma systému Bratislavskej integrovanej dopravy (BID). Prečo to však nemôže byť napísané medzi vysvetlivkami priamo na cestovných poriadkoch?! Miesta je tam dosť. Grafikony bolo vytlačené - tuším - 13. marca, a keďže BID mal fungovať od 1. marca, nebol dôvod krátke vysvetlenie, že ide o tarifné pásmo BID, do poznámok nezakomponovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z električky 5 som na spoj č. 64 prestupoval na zastávke „Račianske mýto". Bol som presvedčený, že je to autobus. Pamätal som si, že všetky trolejbusy majú trojciferné číslo začínajúce dvojkou. Preto som prichádzajúci trolejbus ignoroval. Pri klaxóne „Nevystupovať!" som letmo skontroloval číslo. Až vtedy som s hrôzou zistil, že 64-ka je... tento trolejbus! Rýchlo som dobehol k dverám a stlačil tlačidlo ich otvárania. Vodič mi otvoril, hoci všetky ostatné už zavrel a chystal sa odísť. Za to mu veľmi pekne ďakujem (bolo to 25.3. o 18:36)! Na zastávke „Vozovňa Hroboňova", kde som prestupoval na autobus č. 41, som sa pozrel na cestovné poriadky, či to nebolo záložné vozidlo namiesto autobusu. Nebolo. Spoj číslo 64 je skutočne trolejbus. Keďže linky 63 aj 65 sú autobusy, chýba tomu akákoľvek logika! Rovnako je medzi autobusmi 32 a 34 osamotený aj trolejbus číslo 33! Na žiadnom zastávkovom cestovnom poriadku nebolo napísané ani nakreslené, či ide o autobus, trolejbus alebo električku! Kto nepozná bratislavský „systém" MHD, nezistí, aké vozidlo má čakať. O turistoch to platí dvojnásobne. Sú to skôr dezinformácie, než informácie, chýbajúca koncepcia a arogancia DPB voči jeho zákazníkom - cestujúcim. Možno tí, čo s MHD jazdia denne, už rezignovali. Môj test služieb DPB, ktorému ich podrobujem raz za rok, ma zas presvedčil, že naďalej budem používať vlastné auto, než by som sa mal vydať napospas kocúrkovským móresom tohoto dopravcu.

Teodor Pasternák

Teodor Pasternák

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  194x

Kedysi som chcel byť novinárom. Hoci som zmaturoval na SOU obchodnom, veľa som písal a nahrával. K prijímačkám na Žurnalistiku na FiF UK som poslal 150 článkov z celoštátnych novín, časopisov a kazetu mojich reportáží zo Slovenského rozhlasu... Počas štúdia som skončil s novinárstvom a začal sa venovať reklame, počítačovým kurzom. 10 rokov som prednášal študentom Katedry žurnalistiky FiF UK v Bratislave a ďalšie dva Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.Od svojich ôsmich rokov, ale najmä od leta 2015 sa venujem aj herectvu. Možno ma vidieť vo filmoch, seriáloch, reklamách a videoklipoch na Slovensku, v Čechách a vo Švajčiarsku.V januári 2019 som však úplne zmenil profesiu a stal sa zo mňa konzultant verejného obstarávania. Často sa však popri tom dostávam i pred kameru, a kedy - tedy aj čosi napíšem. Zoznam autorových rubrík:  PRED KAMEROULIETANIE A LETECTVOO TOM, ČO MA TRÁPITÁ POLITIKA SLOVENSKÁBRATISLAVSKÉ PATÁLIEGASTRONOMICKÉ (NE)ZÁŽITKYUDALOSTI

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
INESS

INESS

106 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

310 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu