
Denne jazdím autom, ale včera som po dlhšom čase komplexne využil služby bratislavskej mestskej hromadnej dopravy (MHD). Vďaka tomu, že som cestoval z Pionierskej na zastávku Šafranová pri amfiteátri, mal som možno odviezť sa električkou, trolejbusom i autobusom. Nemôžem povedať zlého slova na kvalitu interiérov vozidiel, ani na spôsob jazdy, a zrejme ani na dochvíľnosť. Vo všetkých som sa cítil príjemne a dokonca som sedel. No Dopravný podnik Bratislava (DPB) svoju absolútnu neschopnosť mi predsa len ukázal svojím katastrofálnym (dez)informačným systémom. Trasu som si najprv našiel na internete. Paradoxne - DPB má na svojich oficiálnych internetových stránkach iba schematické diagramy (väčšinou až príliš schematické - také, aké používali už pred 30 rokmi - a na ne sa im dokonca ani všetky zastávky nezmestili!), no chýbajú on-line mapy zastávok vložené do reálnej mapy, aby človek vedel, kde má vystúpiť, keď sa chystá na miesto, kam nechodieva často. Preto som musel použiť mapy na Google Maps, kde sú zastávky aj MHD bez problémov verejne dostupné. Nechápem, prečo ich DPB nemôže zakomponovať aj do vlastných stránok! Po nájdení najbližšej zastávky som si vyhľadal konkrétne spojenia, ale opäť som nepoužil oficiálny portál DPB, lebo je nepresný: napríklad uvádza, že na zastávke „Vozovňa Hroboňova" treba 2 minúty na peší presun k zastávku „Vozovňa Hroboňova", hoci v skutočnosti ide o jednu a tú istú zastávku - čiže sa len vystúpi a hneď nastúpi! Cez portál http://cp.atlas.sk som získal presné spojenie. Pri každej zastávke bola poznámka „100" alebo „101", no vysvetlenie jej významu chýbalo. Nebolo ani na oficiálnych zastávkových cestovných poriadkoch! Až na jednom z neprehľadného množstva plagátov, letákov, pravidiel, cenníkov a schém pod sklom som zistil, že takto sú označované pásma systému Bratislavskej integrovanej dopravy (BID). Prečo to však nemôže byť napísané medzi vysvetlivkami priamo na cestovných poriadkoch?! Miesta je tam dosť. Grafikony bolo vytlačené - tuším - 13. marca, a keďže BID mal fungovať od 1. marca, nebol dôvod krátke vysvetlenie, že ide o tarifné pásmo BID, do poznámok nezakomponovať.
Z električky 5 som na spoj č. 64 prestupoval na zastávke „Račianske mýto". Bol som presvedčený, že je to autobus. Pamätal som si, že všetky trolejbusy majú trojciferné číslo začínajúce dvojkou. Preto som prichádzajúci trolejbus ignoroval. Pri klaxóne „Nevystupovať!" som letmo skontroloval číslo. Až vtedy som s hrôzou zistil, že 64-ka je... tento trolejbus! Rýchlo som dobehol k dverám a stlačil tlačidlo ich otvárania. Vodič mi otvoril, hoci všetky ostatné už zavrel a chystal sa odísť. Za to mu veľmi pekne ďakujem (bolo to 25.3. o 18:36)! Na zastávke „Vozovňa Hroboňova", kde som prestupoval na autobus č. 41, som sa pozrel na cestovné poriadky, či to nebolo záložné vozidlo namiesto autobusu. Nebolo. Spoj číslo 64 je skutočne trolejbus. Keďže linky 63 aj 65 sú autobusy, chýba tomu akákoľvek logika! Rovnako je medzi autobusmi 32 a 34 osamotený aj trolejbus číslo 33! Na žiadnom zastávkovom cestovnom poriadku nebolo napísané ani nakreslené, či ide o autobus, trolejbus alebo električku! Kto nepozná bratislavský „systém" MHD, nezistí, aké vozidlo má čakať. O turistoch to platí dvojnásobne. Sú to skôr dezinformácie, než informácie, chýbajúca koncepcia a arogancia DPB voči jeho zákazníkom - cestujúcim. Možno tí, čo s MHD jazdia denne, už rezignovali. Môj test služieb DPB, ktorému ich podrobujem raz za rok, ma zas presvedčil, že naďalej budem používať vlastné auto, než by som sa mal vydať napospas kocúrkovským móresom tohoto dopravcu.