

Najprv som si v novinovom stánku kúpil cestovné lístky. Aj do zásoby - často ich venujem či predám tým, ktorí sú práve v lístkovej núdzi. Zaskočilo ma, že lístok na 15 minút aj na 60 minút vyzerajú... úúúúplne rovnako. Až na cenu, dĺžku jazdy a jeden štvorček na hodinovom lístku navyše. Ak sa dobre pamätám - vždy boli lístky z trafiky farebne odlíšené. Pri takých cestujúci aj revízor na prvý pohľad vie, o aký cestovný doklad ide. O tom, že starším ľuďom už oči neslúžia a je drzosťou dopravného podniku po nich chcieť, aby hľadali na lístku maličké číslice s cenou a dĺžkou platnosti, netreba diskutovať. Možno ale ide zo strany DPB o vypočítavosť: hľadanie a rozlišovanie cestovného lístka v peňaženke len podľa číslic trvá oveľa dlhšie, než podľa farby. A to je čas, za ktorý sa pri kontrole zablokujú označovače cestovných lístkov a revízori si začnú nekompromisne plniť svoje poslanie. Pochybujem, že by ich argument na nedostatočné rozlíšenie druhu cestovného lístka presvedčil. Samozrejme, tvrdili by, že do vozidla treba nastúpiť už s lístkom v ruke... no ale kto by ho hľadal vonku, v tme, snežení, daždi...? Čerešničku na torte som však objavil až pri písaní tohoto príspevku: na oficiálnej internetovej stránke DPB je zobrazený iný vzhľad cestovných lístkov, než som kúpil: nielenže sa dosť zásadne líšia designom(!), ale na Internete je 15-minútový lístok vytlačený čiernou a purpurovou farbou, kým hodinový - čiernou a tmavozelenou - čiže tak, ako by to malo byť, ako to vždy bývalo a ako je to aj najpraktickejšie. Kúpil som teda v trafike falošné 60-minútové cestovné lístky - keďže majú inú farebnosť aj design? Alebo naopak: uvádza DPB na internete neaktuálny vzor cestovných dokladov? Tak či onak - v každom prípade to je neskutočný amatérizmus a možno aj kalkulovanie v snahe pokutovať čestných cestujúcich, ktorým pridlho trvá rozlíšiť lístky rovnakej purpurovej farby.

Najviac som sa však „pobavil" cestou z kníhkupectva PANTA RHEI, keď som na zastávke „Poštová" čakal električku číslo 5. Prišla totiž električka, ktorej na displayoch svietilo číslo linky 8. No obidva vozne boli pritom kompletne a opakovane pomaľované číslicou 1!* Ako keby už nestačilo, že toto vozidlo začína jazdu v Rači ako linka číslo 3, kdesi v centre sa jeho číslo zázračne zmení (!) - a na konečnú v Ružinove príde už ako osmička!!! Čo je veľa, to je veľa: jednotkou boli nafarbené najväčšie okná, jednotka je aj na akoby ceduľke s číslom brány nad KAŽDÝMI(!!!) dverami. Celé to evokovalo, že električka jazdí na linke číslo 1. Omyl: bola to skutočne osmička! Všetky tieto jednotky boli totiž reklamou ALLIANZ - SLOVENSKEJ POISŤOVNE, ktorú vozidlo propaguje - akože „je JEDNOTKA na trhu". Ak to zrátame, tak číslo linky 8 svieti na vozidle 4 razy, kým jednotka je len na pravom boku vyobrazená 8 krát! Dosť na to, aby cestujúceho takáto reklama dezorientovala a zmiatla! Skutočne ľutujem turistov v Bratislave, ktorí nemôžu vedieť, ako sú vozidlá MHD označované a veľmi ľahko si spoj môžu popliesť! Prachy sú síce prachy, ale každý poskytovateľ reklamy môže odmietnuť takú, ktorá mu nevyhovuje. To mal urobiť aj DPB a dohodnúť sa s klientom na inom grafickom návrhu. Ak však inzerent trval na tejto reklame, tak mohol DPB opäť zaviesť linku číslo 1 (v súčasnosti nepremáva), alebo... sa mala poisťovňa zhoršiť, aby číslo, ktoré komunikuje, korešpondovalo s číslom linky, na ktorom električka skutočne jazdí.

*Žiaľ, nemal som pri sebe fotoaparát. Použil som preto fotografie autora W.I., ktoré sú uverejnené na portáli www.imhd.sk ako originály FOTO 1 a FOTO 2 . Za láskavé povolenie použiť fotografie menovanému portálu ďakujem.