
Tešil som sa na lietadlo, balón aj človekovtáka

Na obchodníckej učňovke ma kedysi učili, že „obal predáva". Fajn. Lenže na obale by nemalo byť niečo, čo pod ním v skutočnosti zabalené nie je. V prípade tohto podujatia bol obalom spomínaný bulletin. Nepochopím, ako sa na titulku mohli dostať tieto stavby a objekty, keď nemali s podujatím nič spoločné! Z obrázku by som usudzoval, že počas akcie budú organizované vyhliadkové lety lietadlom, balónom a propagačný zoskok parašutistov. Ehm... Svoje športové letisko vo Vajnoroch Aeroklub Bratislava pred siedmimi rokmi predal, čím sa slovenské hlavné mesto stalo jedinou metropolou v Európe, ktorá nemá športové letisko! Z civilného medzinárodného letiska M. R. Štefánika Ivánka by sa už asi lietať nemohlo. Povinné pristávacie poplatky a bezpečnostná taxa by 12 - 20-minútový let zrejme neúmerne predražili.

Napokon - riaditeľ letiska zakázal na ňom zorganizovať aj na máj plánovaný letecký deň, lebo by - podľa neho - mohlo prísť k pádu lietadla a poškodeniu dobrej povesti letiska. Keby, nedajbože, lietadlo spadlo pri vyhliadkovom lete či pozabíjali sa parašutisti - asi by tiež nebol nadšený. Preto sa v Bratislave športové a vyhliadkové lety nekonajú. Balón zas môže lietať len pri bezvetrí, čo je najčastejšie skoro ráno a za súmraku (takému času letci hovoria „olej"). Mimochodom - balóny nad Bratislavou neradi vidia dispečeri riadenia letov. Čižeevokovať obrázkom takéto „ťaháky" - je vyložená lož! Nič letecké sa nespomínalo ani v programe a za celú nedeľu som postrehol iba dva razy nad Dunajom preletieť súkromný vrtuľník.

Som presvedčený, že Mesto mohlo osloviť Letisko a leteckých dopravcov a spolu pripraviť aj vyhliadkové lety za rozumné ceny. Bola by to dobrá propagácia leteckých firiem aj samotného letiska, o ktorom - pre minimálnu prevádzku a takmer nemožnosť vidieť lietadlá na ploche - už Bratislavčania ani poriadne nevedia. Prestalo byť atraktívne aj pre weekendové výlety rodín s deťmi. Bola to vyslovene premrhaná šanca a zavádzanie obrázkom! Tvorcovia tlačoviny si však zrejme vystrelili aj zo samotného primátora, lebo pod balónom a lietadlom je zobrazený akýsi vzduchoplavec bez padáka, ktorý zčasti vyzerá ako človek a zčasti ako vták. Nuž - asi by to mal byť „ftáčnik" ;-) .
Slavín, Kamzík a Most SNP v programe mohli byť. No boli len na titulke bulletinu.

Ďalšou otázkou je, prečo sa na titulnej strane bulletinu hrdo týči Slavín, Kamzík a pylón Mosta SNP. Je hanbou, že v programe nebolo jediné podujatie spojené s cintorínom sovietskych osloboditeľov Bratislavy - Slavínom! (Na rozdiel od bunkra BS-8 Hřbitov v Petržalke - Kopčanoch). Potom ale Slavín nemal čo hľadať ani na obálke bulletinu! Mimochodom - Bratislavu Rusi oslobodili 4. apríla 1945 - tak už minimálne v súvislosti s týmto výročím mohli na Magistráte niečo vymyslieť! Ani s Mostom SNP či reštauráciou UFO na jeho vrchole sa neviazalo žiadne podujatie. Pri pomyslení na premrštené ceny za miniatúrne porcie jedál, ktoré tam servírujú (a bežný človek sa z nich nenaje, iba možno zaženie hlad), či už len „vstupné" za vyvezenie výťahom, môže tak v človekovi iba ak vzkypieť žlč! Taká akcia „Káva či čaj za euro+výťah zadarmo" by určite do reštaurácie priviedla kopec nových hostí a bola by to ďalšia pútavá atrakcia programu. Bez naviazania na podujatie je zobrazenie Mosta SNP v bulletine opäť len čírym zavádzaním.

Ani v televíznej veži na Kamzíku sa - podľa programu - počas podujatia nič nedialo. To je veľká škoda! Bežný Bratislavčan sa veži asi stále vyhýba, pretože v minulosti predchádzajúci prevádzkovatelia náhodným turistom túžiacim občerstviť sa pri výlete nápojom či dezertom nedovolili do predraženej reštaurácie sa ani len vyviezť, ak si neobjednali kompletný obed! Keď na otázku personálu pri vchode odpovedali, že idú len na kávu, usmernili ich do baru na prízemí. Ak boli neústupčiví, zavolali situáciu riešiť vyholené lebky... Kto vie, že už 2 roky reštauráciu aj brasseriu nad ňou prevádzkuje iná firma, ktorá v tomto exkluzívnom prostredí s nádherným výhľadom na celú Bratislavu a okolie poskytuje v pracovné dni kompletné menu za normálnych 4 až 6 eur - bez absurdných poplatkov za použitie výťahu (ktorý práve zrekonštruovali)?! Podľa mňa - ak by bol Magistrát oslovil súčasných prevádzkovateľov reštaurácie a brasserie v Kamzíku, boli by menu radi poskytli aj cez weekend. Tým by si nielen sami urobili výbornú reklamu, ale umožnili by návštevníkom Kamzíka a Koliby, ktorí si prišli bezplatne poloziť v lanovom centre či odviezť sa lanovkou, najesť sa v atraktívnom slušnom prostredí a v približne rovnakej cene, ako ponúkajú bufety, pred ktorými sú však dlhé fronty a okolo stolov pobehujú psy. Možno stačilo na Radnici len pohnúť rozumom a zdvihnúť telefón...
Tržnica na titulke - totálny výsmech?!

Za najkontroverznejšie považujem zobrazenie Starej tržnice na titulke brožúrky. V nej sa síce mala v sobotu večer uskutočniť akási veselica (neviem, či bola - nebol som na nej), ale to špekulovanie s prenájmom, (ne)využívaním a chátranie, ktorému ju Magistrát úmyselne vystavuje, opäť v človeku vyvolá len zlosť - keďže ju Magistrát týmto obrázkom deklaroval za výkladnú skriňu mesta. Zvláštne, že za ňu považuje budovu, s ktorou si nevie rady a necháva ju stáť ladom!
Teším sa, že konečne som po dlhých rokoch na titulke zazrel aj krásny erb Bratislavy - nielen schematické moderné „logo" mesta. Dodnes nepochopím, prečo musí mať naše mesto erb a ešte aj logo...
Marketing Bratislavy vymýšľa 13 pracovníkov, z toho 4 sú hovorcovia!

Je to vlastne jeden obrovský paradox, že Oddelenie marketingu a vzťahov s verejnosťou Hlavného mesta SR Bratislava, ktoré bulletin pripravilo, za svoje dominanty takto verejne považuje 3 stavby, v ktorých nebolo schopné nič zorganizovať, ďalšiu jednu, ktorú necháva chátrať a letectvo a parašutizmus, ktoré v Bratislave nefunguje. Je to chválenie sa cudzím perím? Skrytá reklama? Alebo neschopnosť zodpovedných pracovníkov? (Umeleckú fikciu vopred vylučujem). Považujem to za výsmech Bratislavčanom priamo do očí. Každopádne - pripadá mi to ako známy výrok, že „Reklama je navoňaná zdochlina". Marketingoví pracovníci z Magistrátu Bratislavy zobrazili takú Bratislavu, akú by ju chceli mať. Mňa len veľmi zaráža, prečo o takej len snívajú, ale „skutek utek". Žiaľ, to snívanie sa prejavuje aj v realite: nastavenie poplatkov, daní, represívnych sankcií a pravidiel je rovnaké, ako keby sme boli mnohomiliónová metropola. Pritom je Bratislava iba maličké 500-tisícové mestečko bez metra, bez športového letiska, bez väčšieho leteckého spojenia so svetom, bez električkovej trasy na hlavnú železničnú stanicu, bez parkovísk... Zato má hŕbu superdôležitých „poslancov", ich nenásytných kamarátov a snílkov na marketingovom oddelení magistrátu, ktoré má 13 (!!!) zamestnancov a z nich 4 (slovom štyria!!!) - p. Andrassy, Ščepán, Rodinová a Halušková) sú hovorcovia!

Ak sa dobre pamätám, tak za primátora Petra Kresánka bol na magistráte jediný tlačový tajomník - Dr. Milan Vajda - a nezdá sa mi, že by Bratislava potrebovala na túto fuknkciu ľudí viac. Keď som pripravoval spravodajstvo pre Bratislavský zvukový denník Československého rozhlasu, denne telefonoval aj niekoľko správ. Bratislava je však bohaté mesto a má aj na štyroch hovorcov... a ďalších 9 marketingových mágov, ktorí nemajú problém Bratislavu deklarovať takú, aká v skutočnosti vôbec nie je. Možno si však oni myslia, že taká je...(?) Potom sa vôbec nečudujem, že tu ľudia nežijú radi a návštevníci zo zahraničia sa čo najrýchlejšie poberú kade ľahšie - kde je krajšie, lacnejšie aj prívetivejšie. Viedeň je na dosah ruky.
P.S. Nabudúce sa budem venovať aj ďalším stranám bulletinu. Tento blog bol len o titulnom liste.