Na území Košíc sa nachádza 8 klasických kruhových objazdov (pozn. nerátal som križovatky, ktoré kruhový objazd iba pripomínajú ako Mlynská bašta a pod.). Na také veľké mesto je to však žalostne málo. Predpokladám, že ako prvý z nich vám napadne nedávno vcelku nešťastne zrekonštruovaný kruhový objazd na Moldavskej ulici, ktorý je kapacitne najväčší kruhový objazd v meste. Zvyšných 7 kruhových objazdov sa nachádza na výrazne menej frekventovaných uliciach, pri obchodných centrách alebo na parkoviskách. Na druhej strane sa v Košiciach nachádza hneď 100 svetelných križovatiek.
Košice dlhodobo trápia dopravné zápchy a rekonštrukcia križovatiek je jedna z možností, ako ich môžeme zmierniť. Od začiatku rekonštrukcií električkových tratí pribudlo hneď 18 nových semaforov, ktoré s rekonštrukciou tratí súviseli a dovtedy sa na tých miestach vôbec nenachádzali. Problém je v tom, že ani na jednej ulici, kde sa zrekonštruovali električkové trate sa nejazdí plynulejšie vďaka semaforom autom ani MHD. Na druhej strane však počas tohto obdobia nepribudol ani jeden jediný kruhový objazd na území mesta.
Skúsenosti z iných miest
V Michalovciach sú známi budovaním kruhových objazdov a okrem pár miest, kde ešte fungujú svetelné križovatky a výjazdu smerom na Košice, sa v meste výraznejšie nikdy nezdržíte. Michalovce uvádzam ako príklad kvôli tomu, že sa tam budujú predovšetkým veľkokapacitné kruhové objazdy na najdôležitejších mestských križovatkách, hoci viaceré nájdete aj v obytných zónach.
Podobnú stratégiu zvolili aj v Prešove, kde už stihlo vyrásť niekoľko kruhových križovatiek a ďalšie sa plánujú začať stavať čoskoro. V tomto prípade samozrejme pomohlo aj vybudovanie mestského okruhu, ktorý čiastočne odbremenil centrum mesta od tranzitnej dopravy. Je však potrebné uznať, že na miestach, kde boli vybudované kruhové objazdy je doprava výrazne plynulejšia ako predtým, keď sa tam nachádzali semafory.
Kruhové objazdy však nie sú dokonalé riešenie. Viacero ich je vybudovaných napr. v Trebišove alebo vo Vranove nad Topľou. Nachádzajú sa väčšinou v centre mesta, kde je vysoký počet chodcov, a tiež majú relatívne malú kapacitu, tým pádom dopravu spomaľujú. V obidvoch mestách sa nachádzajú aj frekventovanejšie križovatky, ktoré by mohli byť práve takto riešené.
Porovnanie svetelných a kruhových križovatiek
Kruhové križovatky
Veľkou výhodou kruhových objazdov je to, že rozdeľujú križovatku na niekoľko jednoduchších križovatiek s kruhom v strede, čím sa zjednodušia pravidlá prejazdu, vďaka čomu je priepustnosť takejto križovatky oveľa väčšia v porovnaní s klasickou či svetelnou križovatkou. Na kruhových križovatkách je tiež nižšia nehodovosť, pretože vozidlá nimi prechádzajú nižšou rýchlosťou, a ak už dôjde k nehodám, ich následky bývajú spravidla menej vážne.
Kruhové križovatky majú samozrejme aj svoje nevýhody, pokiaľ sú vo veľkom počte rýchlo za sebou, plynulosť jazdy sa výrazne znižuje. Ak ich kapacita nie je dostatočná, tak sa pri väčšom nápore vozidiel upchávajú, tým pádom je potrebné, aby zaberali väčší priestor ako klasické križovatky. Problém nastáva aj v prípade, ak majú vnútorný pruh a samotné radenie pred križovatkou vás z nich automaticky nevyvedie požadovaným smerom. Keď je ich polomer príliš malý, tiež môžu spôsobovať problémy nadrozmerným vozidlám počas prejadzu križovatkou. Preto je veľmi potrebné, aby boli dobre naprojektované a nespôsobili viac chaosu ako úžitku.
Svetelné križovatky
Aj svetelné križovatky majú svoje prednosti. V prípade, že sa na nich vhodne nastaví zelená vlna, čo ale nebýva v našich končinách zrovna pravidlom, je možné veľmi rýchlo v konštantnom tempe prejsť dlhé vzdialenosti. Ideálny príklad by sme mohli nájsť v Miškovci, kde je možné prejsť počas zelenej vlny zhruba 4 kilometre, a to od OC Auchan po historické centrum, počas ktorých miniete hneď 18 semaforov bez nutnosti na ktoromkoľvek z nich zastať. Svetelné križovatky tiež môžu preferovať vozidlá verejnej dopravy, cyklistov, chodcov a iné druhy alternatívnej dopravy na úkor osobnej automobilovej dopravy.
V Košiciach sa tieto vymoženosti využívajú iba veľmi obmedzene, najčastejšie sa stretávame s preferenciou električiek na zrekonštruovaných križovatkách. Ich nastavenie nie je zrovna ideálne, keďže obvykle narušia celý cyklus na svetelnej križovatke. Napriek tomu sa stáva, že električka 6 musí na semafore najprv čakať, a až potom jej svetelná signalizácia umožní prejazd, namiesto toho, aby prešla križovatkou bez akéhokoľvek zdržania. Zelené vlny sa kedysi nachádzali na Hlinkovej ulici či Triede SNP, ale po posledných úpravách ich nastavenia nie je vždy možné prejsť cez všetky semafory bez zastavenia.
Samostatnou kategóriou sú semafory pre peších na mestskom okruhu. Každý jeden z nich mal byť riešený mimoúrovňovo, či už podchodom alebo lávkou v čase výstavby mestského okruhu (napr. tak ako je to pri Tempuse) a ideálne už počas výstavby. Na druhej strane vôbec nerozumiem, že na jednom z najvyťaženejších priechodov pre chodcov pod Furčou semafor či podchod úplne absentuje. Podobná situácia je aj na križovatke pri amfiteátri. Opäť raz čakáme, kým tam dôjde k tragickej udalosti, aby sme tento nebezpečný priechod začali konečne riešiť?
Križovatky, ktoré by mohli byť v budúcnosti riešené ako kruhový objazd:
Semaforov máme v Košiciach skutočne požehnane, preto som sa snažil vybrať prioritne tie križovatky, ktoré nie sú (zatiaľ) riadené svetelnou signalizáciou až na štyri výnimky a okrem jednej z nich tam nepremávajú električky. Samozrejme, nájdu sa aj iné križovatky v meste, okrem týchto 11, ktoré by sa oplatilo do budúcna zrekonštruovať (uvediem napr. Amfiteáter, odbočka na letisko a pod.).
Kostolianska cesta x Cesta pod Hradovou
Jedná sa o veľmi nebezpečnú križovatku, kde sa vyskytujú časté dopravné nehody a v rannej špičke tam sú časté zápchy hlavne smerom z Kostolianskej ulice. Dlhodobo sa plánuje na tomto mieste kruhová križovatka, problémom sú už tradične nevysporiadané pozemky.
Kostolianska cesta x Ťahanovská
Nepriehľadná "téčková" križovatka, ktorá je vybavená zrkadlom, kde nie sú výnimočné dopravné nehody. V budúcnosti sa plánuje preložka cesty zo sídliska Ťahanovce s novým mostom cez Hornád, novovzniknutá križovatka by mohla byť tiež riešená ako kruhový objazd.
Herlianska cesta x Trieda Ľudvíka Svobodu
Na tomto mieste pribudol nedávno semafor, keďže pribudla nová vetva križovatky. Z niektorých vedľajších smeroch sa treba pripraviť na dlhé čakanie, nakoľko svetelná signalizácia nefunguje počas celého dňa nepretržite. Očakáva sa výrazný nárast dopravy smerom od novovzniknutej predajne Lidl. Kvalitné projektovanie dopravných stavieb v meste tiež symbolizuje chýbajúci chodník k pobočke spomínaného obchodného reťazca.
Gorkého x Továrenská/Masarykova
Síce to je kruhová križovatka, nie je však kruhový objazd, čo spôsobuje dlhšie čakanie z Továrenskej, resp. Masarykovej ulice. Ak chcete prejsť celý kruh, musíte dať dvakrát prednosť vozidlám, ktoré do križovatky vchádzajú. V niektorých prípadoch pri väčšej intenzite dopravy sa môže celá križovatka upchať. V minulosti bola plánovaná komplexná rekonštrukcia tejto križovatky v súvislosti s výstavbou OC Aupark, ktorá sa doteraz nerealizovala.
Masarykova x Svätoplukova
Je to vcelku neprehľadná križovatka s hlavnou cestou, ktorá odbočuje doľava. Riziko vzniku dopravných nehôd, z vedľajších vetiev križovatky môže byť celkom problematické bezpečne prejsť pre neskúsených vodičov.
Pri prachárni x odbočka ku OC Optima
Dnes je to už vcelku frekventovaná križovatka, na ktorej hlavná cesta odbočuje doľava, vytvárajú sa tu dlhé kolóny v smere od OC Optima. Dopravné zaťaženie sa po dostavaní futbalovej arény či ďalších objektov ešte zvýši.
Odbočka ku OC Optima x Odbočka ku OBI
Nachádza sa neďaleko predchádzajúcej križovatky. Na tomto mieste sa stretávajú 3 ulice, ktoré zatiaľ ani nemajú vlastné pomenovanie. Ich kríženie je zbytočne komplikované a relatívne málo prehľadné, čo by kruhový objazd vedel vyriešiť. Navyše je pravdepodobné, že sa na tomto mieste zvýši v budúcnosti dopravné zaťaženie, prípadne na voľných plochách vzniknú nové stavebné objekty, čo by si časom vyžiadalo ďalšie dopravné napojenie, ktoré by sa už mohlo nachádzať práve na tomto mieste.
Popradská x Jedlíková/Bardejovská
V súčasnosti je táto križovatka riadená semaformi. Obzvlášť v rannej a poobedňajšej špičke sa tu zvyknú tvoriť kolóny, kruhový objazd by vedel túto križovatku sprejazdniť a skrátiť zbytočne dlhé čakanie na zelenú.
Moskovská trieda x Myslavská
Opäť neprehľadná križovatka, kde hlavná cesta odbočuje doľava. Križovatka je z bezpečnostných dôvodov vybavená zrkadlom. Kruhový objazd by zvýšil hlavne bezpečnosť tejto križovatky. Je predpoklad nárastu dopravného zaťaženia v súvislosti s ďalšou výstavbou rodinných domov v Myslave a príľahlých obciach.
Železiarská x Buzinská
Táto križovatka je dopravne veľmi vyťažená, je riadená svetelnou signalizáciou a často tu vznikajú kolóny prakticky zo všetkých smerov. Kým nebude postavený diaľničný obchvat Šace, dopravné zaťaženie bude iba narastať.
Križovatka VSS
Táto križovatka nedávno prešla komplexnou rekonštrukciou z dôvodu modernizácie električkových tratí. Pôvodne sa počítalo s podobným riešením ako je to na Moldavskej ulici, teda kruhový objazd pre autá aj električky. Od tohto riešenie sa napokon upustilo a križovatka bola až na drobné zmeny zrekonštruovaná takmer do pôvodnej podoby. Dlhšie sa zdržíte z Barce smerom na Červený rak, kde citeľne chýba druhý odbočovací pruh.
Prestavbou vybraných križovatiek sa síce komplexne dopravnej situácii v meste nepomôže, ale v daných miestach môže mať rekonštrukcia výrazne pozitívny efekt na dopravu, jej bezpečnosť či plynulosť.
Dopravný Masterplan
Napriek intenzívnemu pátraniu som nenašiel žiaden konkrétny záväzný plán rozvoja dopravy v meste, kde by boli jasne definované dopravné priority v meste, boli by tam riešené všetky typy dopravya zároveň by sa ním mesto skutočne riadilo. Zhruba mesiac dozadu v Prešove poslanci schválili strategický dokument nazvaný “Dopravný Masterplan“, ktorý je voľne prístupný verejnosti a jasne definuje potreby v rámci rozvoja dopravy v meste a sú tam uvedené konkrétne dopravné stavby a ich plán výstavby na najbližšie desaťročia. Takýto záväzný plán, ktorý by sa v praxi skutočne realizoval v Košiciach rozhodne chýba, čo spôsobuje čoraz horšiu dopravnú situáciu v meste.
Ako vnímate dopravu v meste Vy? Myslíte si, že by kruhové objazdy mohli pomôcť dopravnej situácii na týchto križovatkách? Budem rád ak sa vyjadríte v diskusii. V pokračovaní tohto blogu sa budem bližšie venovať práve absencii strategického plánovania a jeho súbežného aplikovania do praxe v Košiciach nielen v oblasti dopravy.