Prvých 15 000km s novým Golfom

Ako som už písal v predchádzajúcom článku o spotrebnom úvere od VÚB banky, tak som sa v lete 2018 rozhodol pre kúpu nového auta. Konkrétne sa jedná o VW Golf VII 1.4 TSI. Po 15 000km sa pozrieme na prvé skúsenosti s týmto autom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Auto som prebral v júli 2018 v Porsche Inter Auto v Petržalke. Samotný predaj prebiehal hladko aj keď Vám doporučujem nakonfigurovať si auto do posledného detailu, ešte predtým, ako ho objednáte. Dôvodom je, že po odoslaní zadania do fabriky Volkswagenu sa už nedajú realizovať žiadne zmeny, napriek tomu, že termín dodania je až o pár mesiacov. Celkovo som na auto čakal približne 2 mesiace. O spôsobe a dôvodoch výberu konkrétnej značky a auta napíšem v najbližšom článku.

Samotné auto je Volkswagen Golf Variant, VII. generácie, s motorom 1,4 TSI, s výkonom 92kW (125 koní) a 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Počet valcov je párny a konkrétne sú to 4 valce. Výbava je vo verzii comfortline, čiže stredná úroveň výbavy. Jediný príplatok som zaplatil za predĺženú záruku na 3 roky, keďže VW poskytuje len 2 ročnú záruku. Cena za poistenie a prihlásenie bola primeraná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri preberaní vozidla sa pripravte na to, že informácie o prevádzke a servise vozidla zaberú tak 5 minút, kým manuál na prácu s infotainmentom (multimediálny a elektronický ovládací systém auta) si budete s predajcom prechádzať aj pol hodiny.

Najdôležitejšie informácie, ktoré som dostal, boli o tom, ako mám auto zabiehať. Samozrejmé inštrukcie sa týkali toho, že auto prvých pár tisíc kilometrov nemám vytáčať do červených otáčok a nemám jazdiť spôsobom plyn, brzda. Menej samozrejmá informácia bola, že prvých 10 000km mám fyzicky kontrolovať olej. Úprimne, o spôsobe zabiehania, Vám poskytne viac informácií internet ako predajca, či manuál k vozidlu.

SkryťVypnúť reklamu

Auto som prebral s nájazdom 6km. Bolo mi vysvetlené, že sa jedná o nevyhnutné presuny v rámci fabriky a následne pri kontrole vozidla slovenskými autoritami. Po niekoľkých kilometroch som si všimol, že pás vodiča sa neprirodzene krčí, čo bolo spôsobené zaseknutou pohyblivou súčiastkou, z ktorej sa pás vysúva. Moja rada je, že auto si skontrolujte pri odovzdaní, čo najpodrobnejšie. Taktiež som si po pár jazdách všimol neprirodzený zvuk z motorového priestoru krátko po štarte. S týmito skutočnosťami som išiel pri najbližšej príležitosti do servisu. Do 1 dňa som mal auto naspäť. Mechaniku pásu opravili a neprirodzený zvuk bol spôsobený uvoľnenou poistkou na turbe, čo taktiež opravili. Samozrejme bezplatne v rámci záruky. Odvtedy som na aute nepozoroval žiadnu poruchu.

SkryťVypnúť reklamu

Vzhľadom na to, že sa jednalo o moje prvé nové auto a kúpil som ho výrazne nad svoj pôvodný rozpočet, tak som k jeho prevádzke chcel pristúpiť čo najzodpovednejšie. Zabiehanie mi trvalo 10 000km a dodržiaval som nasledovné zásady:

1. Otáčky som držal v rozmedzí 1 800 a 3 200 otáčok za minútu.

2. Auto som zabiehal v kombinovanej prevádzke, čiže mesto, medzimesto a diaľnica, kilometrovo v približne vyrovnanom pomere.

3. Okrem diaľnice som nepoužíval tempomat a na diaľnici som každých 10 minút menil rýchlosť.

4. V kolónach som nepoužíval samopohon v nízkych otáčkach, ale vyraďoval som do neutrálu.

5. Snažil som sa do väčšej miery prevídať a brzdiť len pred križovatkami.

SkryťVypnúť reklamu

6. Napriek vyššie uvedeným zásadám, som po zahriatí auta na prevádzkovú teplotu, jazdil pomerne dynamicky, keď mi to dopravná situácia dovolila.

7. Štart-stop systém som zásadne vypínal.

Už po 2 000km som pocítil zvýšenie výkonu auta a dynamiky jazdy. Približne od 5 000km mi začala klesať spotreba a pri 10 000km sa ustálila na reálnych 6,3l na 100km (palubný počítač ukazuje približne o 0,5l menej, treba si to merať podľa tankovaní). Očakávam, že spotreba pôjde ešte nižšie, keďže po zábehu som pohodlne jazdil aj za 5,5l na 100km, ale príchodom zimy sa to znova pohybuje na 6,3l na 100km. Ako som spomínal vyššie, jazdím kilometrovo približne rovnaký pomer všetkých typov ciest, ale najviac času strávim jazdami v Bratislave.

Pozitíva auta sú vo výraznej väčšine, spomeniem tie pre mňa najdôležitejšie. Aj pri mojej výške 192cm je miesto pre vodiča dostatočné, čomu pomáha aj široká paleta nastavní sedadla a volantu. Pri prevoze nákladu auto splnilo moje očakávania, navyše je všetko usporiadané veľmi prakticky. Je vidieť, že Golf je zabehnutý model, kde je takmer všetko premyslené do najmenšieho detailu, odkladacích priestorov je neúrekom. To sa mi osvedčilo hlavne pri ceste na dovolenku k moru. Vzhľadom na veľkosť kufru odporúčam kúpu sieťky alebo aspoň kartónové krabice, náklad Vám nebude behať zo strany na stranu.

Jazda je tichá, motor počuť iba pri akcelerácii. Riadenie je veľmi presné a intuitívne, čo sa dá povedať aj o radení rýchlostí. Turbo je vyladené, čiže žiadne skoky ani bežné neduhy z iných áut nehrozia. Otáčky sú využiteľné v širokom spektre, a to aj pri naloženom aute. Jazda v kopcoch je rovnako komfortná ako na rovine. Brzdenie s motorom je síce mierne, ale na benzínové auto dostatočné. Vypínanie štart-stop systému je po čase automatika, po vypršaní záruky ho dám vypnúť natrvalo.

Čo ma prekvapilo bol vysoký podvozok, ideálny na jazdu cez kamenné retardéry a parkovanie na chodníku. Parkovacie senzory sú spoľahlivé a inteligentné, len si dávajte pozor na konáriky kríkov a vŕb, lebo keď auto prvýkrát samo zabrzdí, tak infarkt je na dosah. Napriek tomu, že nemám veľmi v láske asistenčné systémy, tak napríklad zabrzdenie pred prekážkou sa mi osvedčilo aj pri parkovaní, aj pri náhlom zabrzdení vozidla predo mnou. Čo ma pozitívne prekvapilo bola elektronická ručná brzda. Funkcia autohold urobí všetko za Vás, musím vyzdvihnúť hlavne aktiváciu ručnej na semaforoch. Táto funkcionalita sa dá aktivovať výraznejším stlačením brzdy, vďaka ukazovateľu medzi budíkmi, je jej aktivácia intuitívna a odpadne Vám otravné státie na brzde. Navyše som ešte nenašiel kopec, kde by ma ručná neudržala.

Špeciálne by som vyzdvihol kvalitu spracovania všetkých materiálov, ktorá je na vysokej úrovni. O tom, či sú materiály aj trvácne, Vás budem informovať v ďalších článkoch. Infotainment (multimediálny systém) je prehľadný a ovládanie z volantu je intuitívne. Celkovo je v Golfe väčšina vecí jednoduchá a praktická. Auto je vhodné pre všetky vekové kategórie a typy užívateľov (jednotlivci, firmy, rodiny). Tomu zodpovedá aj reprezentatívnosť auta. Síce z neho nikomu nespadne sánka, ale ani na manažérskej konferencii nebudete za šupáka.

Ekonomika prevádzky splnila moje očakávania, s autom sa dá jazdiť bez nejakého obmedzovania sa, za 6 litrov. Ak jazdíte do práce medzimesto, tak nie je problém kombinovanú spotrebu stlačiť aj na techničákových 5,4 litra, predvídavou jazdou aj na menej. Na diaľnici robím spotrebu do 6 litrov, pri tempomatovej rýchlosti do 125km/h. V dennej premávke v meste treba počítať so spotrebou okolo 8 litrov. Servis je flexibilný, ale povedal som si, že olej, predsa len vymením po približne 15 000km, aj vzhľadom na zimu, viac krátkych jázd v meste a menej dlhých výletov, kde by sa motor prečistil.

Čo sa týka negatív, tak tie sú len tri, aj to len jedno negatívum je naozaj objektívne. Objektívne negatívum je podľa mňa jazda v nízkych rýchlostiach. Mimo rozbiehania, som bol na väčšine áut zvyknutý jazdiť na dvojke, čo je s Golfom problém. Pri rýchlostiach do 20km/h, motor točí na dvojke menej ako 1 500 otáčok, čiže musíte pomerne často radiť jednotku. Týka sa to hlavne parkovísk a retardérov.

Subjektívne mi vadili 2 veci. Myslím si, že dotykové displeje a šoférovanie nejnú vôbec dokopy. Neexistencia haptickej odozvy znamená, že sa často netrafíte správne, čo napríklad môže viesť k tomu, že omylom zavoláte o polnoci šéfovi. Viem, že to je pre väčšinu mladých ľudí nevyhnutnosť, ale ja som celkom nemoderný človek a úplne by mi stačilo tlačítkové ovládanie. Preto oceňujem, že aspoň ovládanie zvuku ponechali mechanické a taktiež z volantu sa dá ovládať väčšina dôležitých funkcií auta.

Druhé subjektívne negatívum sa týka toho, že jazda s Golfom je, neviem nájsť iné slovo, nudná. Všetko funguje ako má, ani dočasná strata kontroly nad autom (šmyk) v podstate nehrozí, všetko je uhľadené a kontrolované na dvakrát. Možno je to tým, že som predtým mal veľmi zábavnú Hondu Civic 1998, ale srdce sa Vám pri jazde Golfom jednoducho nerozbúcha. Je pravda, že som ho ešte poriadne neprevetral agresívnou jazdou v červenom pásme, čo si nechávam po výmene oleja a na teplejšie počasie. Určite Vám dám vedieť, ak by mi predsa napumpovalo do žíl benzín.

Celkovo hodnotím prevádzku auta veľmi pozitívne a som rád, že som si ho kúpil. Za 17 000€ som dostal auto na vysokej úrovni, s vynikajúcim pomerom ceny a výkonu. Zatiaľ ma pri žiadnej životnej situácii nesklamalo, dokonca aj pri občasných rýchlych presunoch som sa cítil veľmi bezpečne. Ak nie ste zarytý petrolhead alebo nepracujete v poľnohospodárstve, tak Vám auto môžem s kľudným svedomím odporučiť. Ako som spomínal vyššie, ďalšie skúsenosti s autom pridám, keď na počítadle kilometrov pribudnú ďalšie tisíce kilometrov. Na Vaše otázky rád odpoviem v diskusii.

Tomi Horváth

Tomi Horváth

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  30x

Ekonóm, aktivista proti extrémizmu a predovšetkým občan so záujmom o veci nielen verejné. Zoznam autorových rubrík:  ŽivotPolitikaEkonomika

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu