Potom si záhradník zriadil pobočku v Bratislave a odvtedy dostávame katalógy pravidelne. Kedysi sme si z nich objednávali, ale teraz sa väčšinou krásnymi obrázkami len pokocháme a rastliny si kúpime niekde bližšie a lacnejšie.
Napriek úsloviu o nemožnosti dvakrát vstúpiť do tej istej rieky sa pri prezeraní fotografií cítime ako pri vianočnej návšteve u rodičov, kde na stromčeku visia ozdoby, na ktoré sa pamätáme z detstva.
Prelistujeme katalóg a skontrolujeme, či je tam obrovská čučoriedka Heidi s malým dievčatkom v pruhovaných šatách s námorníckym límcom.
Tento rok sme okrem Starkla dostali aj podobný katalóg od zásielkovej spoločnosti Sieberz, ktorá má na Slovensku sídlo v Dunajskej Strede. Pri tradičnom kochaní sa krásnymi obrázkmi mi boli niektoré povedomé a tak sme sa s Viktorkou zahrali modifikovanú verziu hry "nájdi desať rozdielov". A našli sme šesť.
Šesť úplne rovnakých obrázkov v dvoch úplne rôznych katalógoch.
Stránka z katalógu záhradníka Starkla, ktorý má svoje materské sídlo v Rakúsku, kde pôsobí už vyše tridsať rokov:

Stránka z katalógu zásielkového obchodu Sieberz, ktorý má svoje materské sídlo v Nemecku a honosí sa viac ako päťdesiatročnou tradíciou.

Všimli ste si? Tak ešte raz - vľavo bulharský cesnak od Starkla, vpravo cesnak bulharský od Sieberza:


Ideme ďalej, porovnávajte zvončeky:


Detaily - prvý Starkl, druhý Sieberz:


Prihodím ešte jedného Starkla a môžete porovnať aj mydlice:

Opäť detailnejšie:


Krásky - prvé obrázky Starkl, druhé Sieberz. Na oboch fotografia č. 2.


Rozdiel je len v zrkadlovom otočení. Poradie zľava: Starkl, Sieberz.


Stračonôžky - Starklovu nájdete na tej istej stránke, kde je kráska.

Tentokrát máme výrez a miernu úpravu farieb:


A nakoniec kostrava, najprv v kontexte:


A potom v detaile, opäť trik so zrkadlovým otočením. Vľavo Starkl, vpravo Sieberz:


Trochu priveľa náhod, že? Nebudem podozrievať záhradníkov z toho, že si navzájom kradnú obrázky. Veď obaja majú v katalógu zmienku o autorských právach.
Vľavo Starkl, vpravo Sieberz:


Možno som naivná, ale rada by som verila, že keď si budem chcieť niekedy kúpiť dom s bazénom, ktorý som si vybrala podľa fotografie z ponuky realitnej kancelárie, tak sa budeme baviť o TOM dome s bazénom a nie o nejakom inom. Alebo že keď si z katalógu cestovnej kancelárie objednám pobyt v hoteli XYZ, pretože sa mi páči najviac, tak to bude naozaj TEN, ktorý tam je odfotený.
Preto som si doteraz myslela, že keď si objednám mydlicu od Starkla, bude sa podobať na tú z JEHO katalógu, nie z katalógu konkurencie. Nemala som dôvod neveriť Sieberzovmu tvrdeniu, že na chránených obrázkoch v JEHO katalógu sa nachádzajú "úplne vyvinuté rastliny pestované za optimálnych podmienok", a preto ma prekvapuje, že u Starkla vidím na rovnako chránených obrázkoch do detailov rovnako vyvinuté rastliny pestované etc.
Domnievala som sa, že existuje niečo také, ako profesionálna hrdosť a česť. Že keď sa niekto oháňa tridsať alebo päťdesiatročnou tradíciou a ponúka dvakrát ročne vlastné katalógy, ktorých výroba určite niečo stojí, dokáže zaplatiť okrem zručného grafika aj dobrého fotografa.
Ak teda zavrhnem myšlienku, že záhradníci zákazníkov podceňujú alebo si z nich dokonca robia srandu, potom ostáva už len jedna možnosť, a tou je klonovanie. Obaja si materiál množia takýmto moderným spôsobom a preto sú rastliny rovnaké. A keď sú rovnaké rastliny, musia byť rovnaké aj ich fotky, no nie?
Našťastie zatiaľ záhradníci okrem rastlín klonujú pravdepodobne už len fotografie.
I keď - nie je aj vám trochu podozrivé, že tá malá slečna pri obrovskej čučoriedke je už pätnásť rokov stále rovnaká?





